25
پنج شنبه 30 دی 1400
شماره 8418
دوچرخه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مادرم ریحان می‌چیند

وقتی که کوچک بودم فکر می‌کردم هرچیزی در دنیا رنگی مخصوص به خود دارد. مثلاً درخت‌ها همیشه سبز نبودند. آن‌ها گاهی آبی بودند چون در نظرم به آسمان شبیه بودند.
ویژه
تولد و تولدبازی که بدون هدیه نمی‌شود، می‌شود؟ اما دوچرخه برای تولدش چه هدیه‌ای می‌تواند به نوجوان‌ها بدهد؟ دوچرخه؟ ترمز؟ خورجین؟ نه! باید هدیه‌هایی جذاب‌تر باشد!
نمی‏دانم اولین‌بار چه کسی واژه یا اصطلاح «نوجوانی» را ابداع کرده و به‏ کار برده، اما واقعاً دستش درد نکند؛ چه واژه‏ی جذاب و متناسبی ابداع کرده است.
تولدش از تولد خودمان برایمان مهم‌تر است. هیچ‌کدام ما دوچرخه‌ای‌ها از چندهفته و گاهی چندماه قبل برای تولد خودمان برنامه‌ریزی نمی‌کنیم، اما تولد دوچرخه فرق دارد.
این عادت من بود. وقتی زودتر از مامان به خانه می‌رسیدم اول از همه تلویزیون را روشن می‌کردم. مهم نبود تلویزیون برنامه‌ی جذابی دارد یا نه.
گاهی کلمه‌ها جفت‌وجور نمی‌شوند تا یک متن را بسازند. همه‌چیز مهیاست برای نوشتن؛ ایده داری، خلوت برای فکر و تمرکز داری، وقت داری، اما جای چیزی خالی است که موتور نوشتن را گرم کند.
از آن‌هایی نیست که از بچگی دوست داشته‌اند نویسنده شوند. خودش می‌گوید همیشه می‌خواسته کارتونیست روزنامه شود و در دوران دانشگاه کمیک‌استریپی را به‌نام «ایگدوف»‌ برای روزنامه‌ی دانشگاه مریلند طراحی می‌کرده است.

دسته‌گلی از نرگس

قدیم‌ها مادران وقتی برای فرزندانشان قصه می‌گفتند تا بخوابند، ترجیع‌بندی به قصه اضافه می‌کردند که حُسن ختام بود: «دسته‌گلی از نرگس، داغت نبینم هرگز!»
تولدی دیگر در راه است!

تولدی دیگر در راه است!

در یکی از همین روزهای برفی آخر دی، این چهار نفر از من و یاسمن رضائیان،‌در محیط مدرسه‌شان، پذیرایی گرمی کردند:
دوچرخه خانه‌ى همه است
این‌جا دوچرخه است؛ خانه‌ی تمام نوجوانان. فرقی ندارد نوجوان امروز باشند یا دیروز یا حتی پریروز! فرقی ندارد دهه‌ی شصتی باشند، دهه‌ی هفتادی باشند یا دهه‌ی هشتادی. اگر یک‌بار طعم هم‌رکابی با دوچرخه را چشیده باشند، خودشان را دوچرخه‌ای و دوچرخه را خانه‌ی خودشان می‌دانند.
PDF دوچرخه
کوتاه دوچرخه
دوچرخه‌جان بزرگ شده و حالا 21سالگی‌اش را جشن گرفته؛ اما دوچرخه فقط قد نکشیده، فقط صدایش دورگه نشده و فقط جوش‌های جوانی روی صورتش سبز نشده؛ این‌روزها دوچرخه حتی در دورانی که به‌صورت کاغذی منتشر نمی‌شود، گسترش پیدا کرده و همه‌جا هست.