22
سه شنبه 28 دی 1400
شماره 8416
ادب‌وهنر
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تلخی واقعیت و جذابیت توهم

دایی جان ناپلئون و حافظه تاریخی ما
یادداشت
جنون به‌عنوان شدیدترین بیماری روانی که منجر به قطع ارتباط و درک نادرست انسان از واقعیت شده و عملکرد او را در پیشبرد زندگی دچار اختلال می‌سازد، بیماری رایج و شناخته‌شده‌ای است. وقتی واقعیت به حدی تلخ، غیرقابل‌تحمل و دور از انتظار می‌شود که روان انسان قادر به تحمل آن نیست
کارگردانی که ۳ دهه پیش با فیلم «عروس» منادی دورانی تازه در سینمای ایران شده بود، حالا می‌گوید که دیگر قصد ندارد به‌عنوان کارگردان در سینما فعالیتی داشته باشد. افخمی در گفت‌وگوی مفصلی که دیروز ایسنا منتشرش کرد بار دیگر بر تمام شدن دوران سینما تأکید کرد و فعالیتش در سینمای ایران به‌عنوان کارگردان را تمام‌ شده دانست: «فکر می‌کنم «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که ساخته‌ام و دوست دارم این آخرین فیلم من به‌عنوان کارگردان سینما در ایران باشد.
بعد از برگزاری 40دوره جشنواره تئاتر فجر، تاثیر اقتصادی این رویداد در تئاتر ملی کاهش یافته است

اقتصادی در کار نیست

تئاتر فجر وارد 40سالگی‌اش می‌شود؛ جشنواره‌ای که حالا ویترین و به‌زعم برخی پیشانی تئاتر ایران به‌حساب می‌آید و در این سال‌ها توانسته ظرفیت‌هایی را ایجاد کند، اما این ظرفیت در رشد اقتصادی تئاتر هم مؤثر بوده؟ شاید سخت بتوان به این سؤال پاسخ داد؛ چراکه برخی اذعان می‌کنند همیشه خود جشنواره در برگزاری‌اش دچار مشکلات مالی بوده؛ پس چطور می‌تواند تأثیری بر اقتصاد داشته باشد؟ این دو موضوع تا حدودی از هم جداست، اما با توجه به خروجی هر دوره از جشنواره، به‌نظر می‌رسد این فستیوال بیشتر از آنکه سود اقتصادی از طریق بلیت‌فروشی و فعالیت حرفه‌ای در بازار تئاتر و... برای هنر نمایش داشته باشد، محلی است که گروه‌های نمایشی بتوانند تولیدات خود را در آن عرضه کنند.
ترجیح پردیس چارسو به برج میلاد و پردیس ملت

ترجیح پردیس چارسو به برج میلاد و پردیس ملت

امسال اهالی رسانه، فیلم‌های جشنواره چهلم را در پردیس سینمایی چهارسو تماشا می‌کنند. علاوه بر این، سینما فلسطین که طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، بخش دیگری از خانه جشنواره است به نیازهای منتقدان و بخشی از اهالی رسانه و مهمانان پاسخ خواهد داد.
از «عاشقانه‌های مکتبخانه‌ای» تا «استمرار»
معمولا گزارش‌هایی که درباره نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در رسانه‌ها منتشر می‌شود به نمایشگاه‌های تهران خلاصه می‌شود؛ چراکه برای نوشتن از آثار تجسمی باید به گالری‌ها رفت و طبیعی است که امکان پرداختن به گالری‌های شهرستان‌ها برای اغلب رسانه‌های پایتخت مهیا نیست.
PDF ادب‌وهنر
کوتاه ادب‌وهنر
استیو شاپیرو، عکاس مشهور، مستند نگار، عکاس فیلم و پرتره و عکاس فیلم‌های سینمایی آمریکا در سن 87سالگی درگذشت.