09
پنج شنبه 27 مرداد 1401
شماره 8569
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

از شمار دو چشم یک تن کم از شمار خرد هزاران بیش...

یادداشت
می‌گویند که عصر شعر در ایران مدت‌هاست اوج خودش را سپری کرده و دیگر مثل دهه‌های 40 و 50 و قبل از آن نیست.
ویژه
هرقدر هم از بی‌تأثیری گذشته و لزوم زندگی در حال و لذت بردن از لحظه حرف بزنیم، باز هم رشته‌هایی از طناب افکار و خاطرات، ذهن ما را به گذشته وصل می‌کند.
بسیاری از نام‌هایی که در تاریخ نویسندگی و ادبیات درخشیده‌اند و ماندگار شده‌اند، پیش از اینکه نامشان را روی جلد کتاب‌ها بنویسند، نوشتن را در روزنامه‌ها و مجله‌ها تجربه کردند و در واقع از روزنامه‌نگاری به نویسندگی رسیدند.
تعداد چهره‌های ماندگاری که افتخاراتی را به نام خود ثبت کرده‌اند کم نیست؛ چهره‌هایی که خوش درخشیده‌اند و نام‌شان برای نه‌تنها مردم ایران بلکه جهانیان ماندگار شده است.
برای روزنامه‌نگاری که عمر خبرها و گزارش‌هایش چندان طولانی نیست، دست به قلم شدن و نوشتن داستان‌هایی که ماندگار باشند و نامش را در حافظه‌ها ثبت کنند، رؤیای شیرینی است.
در دوران همه‌گیری کرونا بود که نامش بر سر زبان‌ها افتاد و به‌عنوان عضو ستاد مقابله با کرونا، مصاحبه‌ها، توصیه‌ها و هشدارهایش مورد‌توجه رسانه‌ها و عموم مردم قرار گرفت. صحبت از دکتر مسعود مردانی است.
ماجرای ظهور و افول تدریجی تیم هما در فوتبال پرهیاهوی ایران شنیدنی است؛ تیمی با ویژگی‌های منحصر به‌فرد که پرویز دهداری را روی نیمکتش می‌دید و با فوجی از بازیکنان جوان در ابتدای دهه 50فوتبال ایران را تحت‌الشعاع قرار داد.
روایت نجیب بارور؛ شاعر و نویسنده اهل افغانستان از ماندگاری ابتهاج

ردپای شعر سایه بر ادبیات افغانستان

نجیب بارور از نسل شاعران جوان و شناخته‌شده اهل افغانستان است که جریان‌های ادبی معاصر و تحولات آن را به دقت زیرنظر داشته و تلاش کرده هم‌سو با این جریانات، بر وزن فرهنگ و ادبیات فارسی بیفزاید

سایه؛ طلایه‌دار شعر مدرن در تاجیکستان

دکتر شاه‌منصور خواجه‌اف، فردوسی‌پژوه تاجیکی و عضو سازمان فرهنگی اکو، از مهم‌ترین چهره‌های فعال فرهنگ و هنر تاجیکستان است.
آب‌تنی در سکونتگاه انسان‌های اولیه
آب‌تنی در سکونتگاه انسان‌های اولیه
یکی از لذت‌هایی که در فصل تابستان به‌راحتی نمی‌توان از کنارش گذشت، آب‌تنی در آب‌های جاری و طبیعت است.
اهمیت برخی کشورها به‌خصوص کشورهایی که به قول کارشناس‌های سیاسی از موقعیت ژئوپلتیک برخوردارند، به کوچکی یا بزرگی مساحت یا به میزان جمعیت آنها نیست.

بدرود چیپس‌ها و پفک‌ها

هشدارهای کارشناسان مواد غذایی و حوزه سلامت درباره ناسالم و مضربودن تنقلات و خوراکی‌های موجود در بازار، اغلب باعث نگرانی و اضطراب والدین درباره سلامت فرزندانشان می‌شود.

نخستین لژیونر ایرانی

کمتر پیش می‌آید که در فوتبال مملو از استعداد ایران از یک فوتبالیست به‌عنوان بازیکن بدون جانشین یاد کنند.

5شهر عشق

با فروپاشی شوروی و استقلال کشورهایی مثل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که امروزه به‌عنوان کشورهای آسیای میانه شناخته می‌شوند.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
احساس بیهودگی، ناتوانی، خستگی و دلزدگی برای انجام هر کاری حداقل برای یک‌بار هم که شده یقه ما را گرفته‌!
آب چشمه‌ها و رودهایی که از دامنه کوه سرازیر می‌شود و در دل جنگل‌ها در جریان است معمولاً دمای پایینی دارد و غالبا خنک هستند.
فهرست کارآفرینان و ثروتمندان دنیا پر از نام‌هایی است که داستان زندگی عجیب و غریبی دارند و مسیر پر فراز و نشیبی را برای رسیدن به جایگاه امروزشان پشت سر گذاشته‌اند.