22
پنج شنبه 27 مرداد 1401
شماره 8569
دانش‌وفناوری
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

رقابت نخبگان برای حل مسئله

دانش‌بنیان
شاید مهم‌ترین هدف شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها، رفع چالش‌های سنتی با راهکارهای نوآورانه و فناورانه باشد. این کسب‌وکارهای نوپا با گردآوردن افراد خلاق و نوآور همه تلاش خود را بر رفع موانعی متمرکز کردند که تا پیش از این برطرف نشده بود.
ویژه
بازار فناوری نانو در ایران به 2حوزه محصولات و تجهیزات فناورانه تقسیم می‌شود و هم‌اکنون ۱۱۹۰محصول ایران‌ساخت در این دو عرصه ثبت شده است.
خبر
یک دوربین دیجیتال کاغذی الهام گرفته از لومو که از کاغذ ساخته شده است می‌تواند تصاویر ثابت 16مگاپیکسلی بگیرد و فیلمبرداری با کیفیت 1080p ارائه کند.

فیبر نوری همچنان در تاریکی

وزیر ارتباطات اعلام کرده که در سطح دولت درباره پروژه فیبر نوری مشکلی وجود ندارد، اما آمارها نشان می‌دهد طی 6ماه تنها 863مشترک در کل کشور توانسته‌اند به FTTH دسترسی پیدا کنند
اینترنت
درحالی‌که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده راه‌اندازی 20میلیون پورت فیبر نوری را تا پایان 1404داده است، اما آمارها چندان رضایت‌بخش به‌نظر نمی‌رسد. آخرین آمار سایت iranfttx.ir حاکی است از دی‌ماه 1400که در عمل پروژه فیبر نوری کلید خورد، تنها 146هزار و 95پورت منصوبه تا تیرماه 1401اضافه شده است.

اثربخشی واکسن آبله در برابر آبله میمونی

افزایش شیوع مبتلایان به بیماری آبله میمونی در برخی نقاط جهان که به تازگی در ایران نیز یک مورد ابتلا به آن گزارش شده است، باعث شده بود که مقامات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیشتر آن به واکسن قدیمی آبله روی آروند، اما آیا افراد بزرگسالی که در کودکی این واکسن را دریافت کرده‌اند، در برابر آبله میمونی ایمن خواهند بود؟
رونمایی از ماکت ایستگاه فضایی روسیه
برای نخستین‌بار از مدل فیزیکی ایستگاه فضایی روسیه در یک نمایشگاه نظامی-صنعتی در حومه مسکو، رونمایی شد.
PDF دانش‌وفناوری
کوتاه دانش‌وفناوری
ناسا، آژانس فضایی آمریکا در پی انجام پروژه آرتمیس برای بازگشت فضانوردان به ماه، موشک غول‌پیکر جدیدی را به سوی ماه پرتاب می‌کند. این وسیله نقلیه که به‌عنوان سیستم پرتاب فضایی SLS شناخته می‌شود، به جایگاه 39B در مرکز فضایی کندی در فلوریدا برده می‌شود تا در تاریخ 5شهریور، پرواز کند.