• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168888
+
-

آشنایی با زندگی کارلوس اسلیم، کارآفرینی که 200شرکت دارد

امپراتوری ثروت در کشوری فقیر

امپراتوری ثروت در کشوری فقیر

فهرست کارآفرینان و ثروتمندان دنیا پر از نام‌هایی است که داستان زندگی عجیب و غریبی دارند و مسیر پر فراز و نشیبی را برای رسیدن به جایگاه امروزشان پشت سر گذاشته‌اند. اینکه از هیچ و صفر شروع کرده‌اند و به بالاترین نقطه رسیده‌اند، خودش یک روایت و داستان برانگیزاننده و به‌شدت شنیدنی است. درست مثل ورزشکارانی که از هیچ، به اوج شهرت و موفقیت و افتخار رسیده‌اند؛ به واقع زندگی این کارآفرینان و صنعتگران و... نیز، به اندازه زندگی این ورزشکاران مهیج و خاص است. کارلوس اسلیم مکزیکی یکی از این نام‌هاست، مردی که بیش از 200شرکت در مکزیک دارد و پولش از پارو بالا می‌رود. ثروت خالص او باعث می‌شود قدرت و نفوذ کمتر کسی در مکزیک و حتی دنیا به گرد پایش برسد.

تجارت و تحصیل همزمان
اولین سرمایه‌گذاری کارلوس در 11سالگی انجام شد. او در اوراق قرضه دولتی در مکزیک سرمایه‌گذاری کرد که همین سرمایه‌گذاری، اصول اولیه بهره مرکب را به او آموزش داد. نخستین خرید سهام نیز در 12سالگی انجام شد و کارلوس، سهام یک بانک مکزیکی را خریداری کرد. اسلیم زمانی‌ که 13ساله بود پدرش را از دست داد. او تا 15سالگی به خرید و فروش سهام ادامه داد و در آن زمان سهام بزرگ‌ترین بانک مکزیکی را هم در دارایی خود داشت. کارلوس در کنار سرمایه‌گذاری‌های اولیه تحصیلات خود را هم در رشته‌های مرتبط ادامه داد. او در 17سالگی در شرکت پدرش مشغول به‌کار بود. دانشگاه مستقل ملی مکزیک، نخستین مقصد تحصیلات تکمیلی اسلیم بود. او تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران شروع کرد و در همان دانشگاه، برنامه‌ریزی خطی و جبر نیز آموزش می‌داد.

14ساعت کار در روز
کارلوس اسلیم پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، به‌عنوان معامله‌گر سهام در مکزیک مشغول به‌کار شد. او برخی اوقات تا 14ساعت در روز کار کرده و به‌نوعی پایه‌های سرمایه‌گذاری خود را محکم می‌کرد. تا سال 1965درآمد او از سرمایه‌گذاری‌هایش به حدود 400هزار دلار رسید که سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کارگزاری بورسی را تأمین کرد. فعالیت‌های اولیه کارلوس اسلیم که شامل سرمایه‌گذاری یا مالکیت شرکت‌های متنوع می‌شد، متمرکز بر صنایعی همچون ساخت‌وساز، نوشیدنی‌های گازدار، چاپ و نشر، املاک و مستغلات و معدن بود. او در سال‌های بعد به‌ مرور فعالیت‌های خود را به حوزه‌های دیگر همچون قطعات خودرو، آلومینیوم، خطوط هوایی، صنایع شیمیایی، تنباکو، ساخت و تولید کابل و سیم، کاغذ و بسته‌بندی، مس و استخراج مواد معدنی، لاستیک، سیمان، خرده‌فروشی، هتلداری، تولید و توزیع نوشیدنی، مخابرات و خدمات مالی هم توسعه داد. سرمایه‌گذاری در صنعت تنباکو و دخانیات، بخش مهمی از فعالیت‌های اسلیم و شرکت‌هایش را به‌خود اختصاص می‌داد. اسلیم و خانواده‌اش تا دهه 1980زندگی عادی و متوسطی داشتند. درآمدی که از کسب‌وکارهای متنوع کسب می‌شود، عموماً در توسعه مجدد و گسترش حوزه فعالیت، سرمایه‌گذاری می‌شدند. اسلیم شرکت‌های متعددی که ارزشگذاری پایینی دریافت کرده بودند را خریداری می‌کرد و با تغییر ساختار مدیریت آنها و ارزش‌آفرینی، از سرمایه خود سود کسب می‌کرد. دهه 1990با رخداد مهمی در مکزیک همراه بود و صنعت مخابرات این کشور، خصوصی‌سازی شد. گروپو کارسو تحت مالکیت اسلیم، شرکت مخابراتی تلمکس را از دولت مکزیک خرید. خرید شرکت مخابراتی تلمکس، یکی از پرسودترین فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اسلیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید