• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168876
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/همه‌‌چیز به فنا رفته!

همه‌‌چیز به فنا رفته!

احساس بیهودگی، ناتوانی، خستگی و دلزدگی برای انجام هر کاری حداقل برای یک‌بار هم که شده یقه ما را گرفته‌! هجوم این احساسات، ما را در انتهای کوچه‌ای بن‌بست به این نتیجه می‌رساند که بی‌عرضه، شکست‌خورده و تمام‌شده هستیم. در این بین گاهی احساس امید می‌کنیم و با همان امید هم می‌خواهیم از وضعیت خارج شویم، اما شکست می‌خوریم و باز سرخورده‌تر می‌شویم. اما چرا؟ این امیدواری به وقت به فنا رفتن همه‌‌چیز و سرخوردگی بعد از متلاشی‌شدن امید از کجا می‌آید؟ مارک منسن در کتاب «همه‌‌چیز به فنا رفته» به این سؤال پاسخ می‌دهد و از نحوه ثبت امید در مغز عاطفی ما می‌گوید. او با نگاهی متفاوت معتقد است امید لزوماً نجات‌بخش ما نیست بلکه می‌تواند با ایجاد انتظارات نادرست، باعث تصمیم‌گیری غلط ما شود. کتاب را انتشارات نسل نواندیش منتشر کرده است.

قول

رمان مطرح فریدریش دورنمانت در سال 1958یعنی «قول: مرثیه‌ای برای یک کارآگاه» چندین‌بار به اثر سینمایی تبدیل شده اما اقتباس‌شان‌پن، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. کارآگاه جری بلک که در رینو، نوادا کار می‌کند، حالا در چند قدمی بازنشستگی به‌سر می‌برد. در شب جشن بازنشستگی او، گزارش قتل یک دختر کوچک دریافت می‌شود. از آنجا که جری به‌طور رسمی 6ساعت دیگر در مأموریت است، تصمیم می‌گیرد تا پرونده را بررسی کند. قول نه‌تنها یک داستان کنجکاوی‌برانگیز جذاب است بلکه نوعی مطالعه شخصیتی و روان‌کاوانه درخشان هم به‌حساب می‌آید. این تریلر روان‌شناختی همچنین دارای بازیگران بزرگ و مطرحی است که همگی در نقش‌هایشان بسیار خوب ظاهر شده‌اند. این فیلم فقط در رابطه با افشای راز یک جنایت هولناک نیست بلکه بیشتر درباره تبعات و خطرات غیرقابل توضیح انگیزه و احساس گناه است.

شگفتی‌های پس از فروپاشی

این کتاب، شرح مشاهدات نویسنده در سفر به مسکو و کشورهای آسیای مرکزی مثل ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در سال 1375و پس از فروپاشی شوروی است. محمدحسن زمانی، نویسنده این کتاب، علاوه بر شرح اتفاقات سفر، اطلاعاتی کلی درباره جنبه‌های مختلف و جلوه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این کشورها ارائه می‌دهد و معرفی آثار و بناهای تاریخی و اماکن دیدنی را هم چاشنی آن می‌کند. در این کتاب، سطح آگاهی‌های سیاسی، دینی و فرهنگی مردم و شیوه زندگی و آداب و رسوم و مناسبات اجتماعی آنها و نوع تعامل حکومت با مردم و مسائلی از این دست از طریق مطالعات میدانی یا مشاهدات عینی برای مخاطب گزارش شده و نویسنده با تبحر خاصی مشاهداتش را گزارش کرده است.

رازهای آشکار

مستند 6قسمتی «رازهای آشکار» درباره 6انقلاب بزرگ دنیا در سده اخیر است؛ انقلاب‌های آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، هندوستان و الجزایر در این مجموعه مستند مورد‌بررسی و ‌تحلیل قرار گرفته است. سؤالی که این مستند ایرانی می‌خواهد به آن پاسخ بدهد این است که آیا این انقلاب‌های بزرگ توانسته‌اند به شعارهای اصلی خود پایبند باشند یا در طول زمان دچار فرسایش، کاهش یا بازنگری شده‌اند؟ «رازهای آشکار» مستندی متکی بر آرشیو، همراه با روایت‌های تحلیلی و استناد تاریخی است. در این مستند علاوه‌ بر پژوهش‌هایی به زبان فارسی، پژوهش به زبان کشور مقصد انقلاب هم انجام شده است. یکی از قسمت‌های این مجموعه مستند به چگونگی و دلایل تشکیل کشور کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی و سال‌های حکومت و فروپاشی این کشور تعلق دارد.

آخرین پادشاهی

بسیاری از منتقدان، آخرین پادشاهی را یکی از بهترین سریال‌های تاریخی می‌دانند که تاکنون تولید شده است. این سریال براساس رمان «داستان‌های ساکسونی» اثر «برنارد کورنول» ساخته شده و در سامانه‌های نظرسنجی نمره بالایی را دریافت کرده است. داستان اصلی فیلم از این قرار است که در سال 872میلادی قبایل وایکینگ، بریتانیا را تسخیر می‌کنند و در کشاکش حمله وایکینگ‌ها تنها یکی از حاکمان آن دوران موفق به محافظت از قلمرو سرزمین خود می‌شود؛ این پادشاه آلفرد نام دارد که سرزمینی در جنوب‌غربی بریتانیا را حفظ کرده و موجب تشکیل انگلستان به‌عنوان یک کشور مستقل در جزیره بریتانیا می‌شود. اگر به فیلم‌های ژانر تاریخی علاقه دارید تماشای این سریال که محصول انگلستان است را از دست ندهید.

  خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری

خاطرات محمد بلوری منبع دست‌اولی است برای پژوهشگرانی که می‌خواهند بدانند روزنامه‌نگاری ایرانی در مقاطعی سرنوشت‌ساز از تاریخ چطور پیش می‌رفته و روزنامه‌نگاران ایرانی در آن مقاطع چه می‌کرده‌اند، چه می‌دیده‌اند و چه فکر می‌کرده‌اند. بلوری در خاطراتش گاهی خود تاریخ را روایت می‌کند و گاهی پشت صحنه وقایع تاریخی را. گاهی قالب روایتش به گزارش‌های مطبوعاتی نزدیک می‌شود و گاهی به پاورقی داستانی با راوی سوم‌شخص که در آن نیز ید طولایی دارد. حکایت‌های جذابی نیز نقل می‌کند از حوادث عجیب جامعه روزهای پیش از انقلاب و گاهی حال‌وهوای تحریریه‌ها و شرایط کاری خبرنگاران و اهالی مطبوعات را به تصویر می‌کشد. همچنین روایت‌های بعد از انقلاب را می‌گوید که چطور آن سنت روزنامه‌نگاری گسیخته می‌شود و باز تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که آن چینی بند زده شود. کتاب را نشر نی  و به همت سعید ارکان‌زاده یزدی منتشر کرده است.

  پست

روزنامه واشنگتن‌پست در دهه‌های 60و 70نقش تأثیرگذاری در سیاست آمریکا بازی می‌کند. فیلم «پست» داستان افشای اسناد پنتاگون است. پنتاگون اسناد مخفی داشته که نشان می‌داده در جنگ ویتنام شکست خورده بودند و ادامه جنگ به ضرر منابع مالی و مالیات‌دهندگان آمریکایی تمام می‌شده، اما آنها جنگ را ادامه می‌دهند. یک منبع داخلی چند سال بعد این مدارک را در اختیار بن بردلی، سردبیر روزنامه واشنگتن پست می‌گذارد. شوهر کاترین گراهام که مالک و سرمایه‌گذار روزنامه بود، تازه مرده و حالا کاترین همه کاره روزنامه است. او می‌خواهد وضعیت مالی روزنامه را به ثبات برساند و پیشنهاد بن بردلی برای چاپ این اسناد کارش را پیچیده خواهد کرد. فیلم، نامزد اسکار بهترین فیلم شد و برای بازی مثل همیشه درخشان مریل استریپ هم یک نامزدی اسکار دیگر به همراه داشت. این فیلم یکی از سریع‌ترین فیلم‌های اسپیلبرگ بود.

  هلی تاک

هلی تاک یک پادکست خودمانی است که با هدف توسعه فردی منتشر شده است. در این پادکست، هر بار با موضوع یا مهارت خاصی آشنا خواهید شد که در مسیر رسیدن به اهداف‌تان به شما کمک می‌کند. هلی تاک از زبان شخصی با دغدغه‌ها و تجربیات مشترک نقل می‌شود، شاید به همین‌خاطر بتوانیم درباره این پادکست بگوییم: چیزی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. پادکست هلی تاک مهارت‌هایی مثل مدیریت زمان، اعتمادبه‌نفس و... به شنوندگان آموزش می‌دهد تا با توسعه فردی و کسب موفقیت در مسیر زندگی، میزان رضایت هر فرد افزایش پیدا کند. ازجمله ویژگی‌های این پادکست به‌عنوان یکی از بهترین پادکست‌های فارسی روانشناسی، حضور مهمانان ویژه و متخصصان روانشناسی است که به درک بیشتر موضوعات و مهارت‌ها کمک می‌کنند.

  فیلم دیوانه از قفس پرید

«دیوانه از قفس پرید» فیلمی به کارگردانی میلوش فورمن و ساخته کشور آمریکاست که در سال۱۹۷۵ پخش شد. فضای این فیلم در وصف فضای تیمارستان و شرایط بیماران روانی خلاصه می‌شود. در این فیلم شخصی به‌ نام «مک مورفی» به‌خاطر انجام عملی بسیار ناپسند تحت‌تعقیب قرار می‌گیرد و سرانجام بازداشت می‌شود. مورفی برای فرار از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده خود را به بیماری می‌زند. او با این کار می‌خواهد دادگاه او را به‌دلیل عدم‌سلامت روحی و روانی ببخشد. البته که همینطور هم می‌شود ولی به ‌جای آزادی، او را به مرکز بیماران روانی منتقل می‌کنند. ماجراهای اصلی فیلم هم پس از این انتقال در فضای جدیدی شکل می‌گیرند. اگر مایلید با سبک ارائه خدمات بهداشت و درمان بیماری‌های روانی در تاریخ کشوری مانند آمریکا بیشتر آشنا شوید، دیدن این فیلم انتخاب خوبی خواهد بود.

  سریال «دکتر هاوس»

اگر می‌خواهید در بیمارستان و در لباس پزشکی شرلوک هولمز دیگری ببینید، تماشای مجموعه «دکتر هاوس» که می‌تواند عنوان جذاب‌ترین و بهترین مجموعه تلویزیونی پزشکی را بگیرد اصلاً از دست ندهید. این سریال، توسط دیوید شور ساخته و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ پخش شد. نویسنده و کارگردان این سریال اذعان کرده‌اند که شخصیت «دکتر هاوس» را با تکیه بر ویژگی‌های «شرلوک» گرفته‌اند. این مجموعه، داستان زندگی پزشکی بداخلاق و جامعه‌گریز به نام دکتر گریگوری هاوس است که با وجود نبوغ فوق‌العاده‌اش در زمینه پزشکی، ارتباط خوبی با اطرافیان ندارد و دارای خلق و خوی بسیار خاصی است. هر قسمت از این سریال قصه بیماری سخت و پیچیده فردی است که او را تا آستانه مرگ می‌برد اما دستان توانمند گریگوری هاوس و تیم پزشکی زبردستش آن فرد را درمان می‌کنند.

  سینوهه

کتاب «سینوهه پزشک مخصوص فرعون» نوشته «میکا والتاری»، یکی از به یادماندنی‌ترین آثار ادبیات جهان محسوب می‌شود و علت ماندگاری آن به قصه‌گویی دقیق و جزئی‌نگرانه والتاری بازمی‌گردد که شما را به 3300سال پیش می‌برد و درهای دربار آخن‌آتون را به روی شما باز می‌کند. رمان شگفت‌انگیز و معروف «سینوهه پزشک مخصوص فرعون» یکی از بهترین و دقیق‌ترین آثار مربوط به مصر باستان است و شما با خواندن این رمان صرفاً داستان زندگی یک پزشک نابغه را پیگیری نمی‌کنید بلکه با زندگی مردم در آن ایام نیز آشنا می‌شوید. این کتاب، شما را به سفری خیال‌انگیز می‌برد که هرگز از یاد نخواهید برد. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید و اگر دلتان می‌خواهد در صفحات یک ماجرای هیجان‌انگیز برای چند ساعتی خود و زندگی‌تان را به‌دست فراموشی بسپارید، «سینوهه» برای شما بهترین گزینه است.

شاهدخت و قورباغه

انیمیشن «شاهدخت و قورباغه» به کارگردانی ران کلمنتس و جان ماسکر یکی از انیمیشن‌های خوش‌ساخت کمپانی والت دیزنی است. این انیمیشن در نگاه اول ارتباط زیادی به غذا ندارد اما در حقیقت غذا در تار و پود شاهدخت و قورباغه تنیده شده است. یکی از خوراکی‌هایی که به‌واسطه شاهدخت و قورباغه بسیار شناخته شد گامبو است. در بخش‌هایی از انیمیشن، تیانا و پدرش را در حال پخت این غذا می‌بینیم و گویا یک دستور پخت خانوادگی بین آنها وجود دارد که این خوراکی را خوشمزه‌تر از چیزی که واقعاً هست، می‌کند. این گامبوی هوس‌انگیز به اندازه تیانا در داستان نقش کلیدی دارد و رؤیایی است که بالاخره به آن می‌رسد و موفق می‌شود گامبوی خانوادگی‌شان که به نوعی میراث پدرش بود را در یک رستوران گرم و صمیمی برای مشتریان طبخ کند.

  مری آشپزی می‌آموزد

«مری آشپزی می‌آموزد»، کتابی به قلم گیلبرت دلاهای است که توسط منیر شیخی به فارسی ترجمه شده است. مطالب این کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته شده و داستان آن درباره دختری به اسم مری اسات است. مادربزرگ مری به مناسبت روز تولدش یک کتاب آشپزی که در آن طرز پختن انواع خوراکی‌های خوشمزه نوشته شده است را برای او می‌فرستد. مری خیلی دلش می‌خواهد هرچه زودتر شروع به پختن غذا کند. خوشبختانه ارسال این کتاب همزمان با تعطیلات تابستان است و این تعطیلات به مری فرصت بیشتری برای اینکه به آشپزی بپردازد، می‌دهد، اما او مطمئن نیست که بتواند چیز خوبی برای نخستین بار بپزد حتی اگر غذای خیلی ساده‌ای باشد. این کتاب داشتن پشتکار و دستپخت خوب را به مخاطب توصیه می‌کند.

  بزرگ‌ترین مزرعه کوچک

مستند «بزرگ‌ترین مزرعه کوچک» در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است و موضوع اصلی آن درباره کشاورزی است. در دنیای مستندسازی معمولاً مرسوم نیست که سازندگان در فیلم حضور داشته باشند، اما بزرگ‌ترین مزرعه کوچک یکی از آثاری است که این قاعده کلی را زیر پا می‌گذارد. در اینجا با جان چستر به‌عنوان کارگردان مستند و همسرش مولی چستر آشنا می‌شویم که تصمیم می‌گیرند مزرعه کوچکی را بخرند و مشغول پرورش محصولات ارگانیک شوند. تلاش‌ها، چالش‌ها و شکست‌های این زوج در بزرگ‌ترین مزرعه کوچک به‌عنوان نمونه کوچکی از زندگی کشاورزان واقعی به تصویر کشیده می‌شود و در نهایت به این موضوع اشاره می‌شود که با اندکی استمرار می‌توان رابطه مسالمت‌آمیزی با کره زمین داشت.

  فوتبال شائولین

این فیلم درباره دوستانی است که به ورزش شائولین می‌پردازند اما تصمیم می‌گیرند در یک تورنمنت فوتبال شرکت کنند و از توانایی‌هایشان که بر پایه اصول رزمی شائولین بنا شده، در زمین فوتبال استفاده کنند. فیلم «فوتبال شائولین» محصول هنگ‌کنگ و چین، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین آثاری است که درباره فوتبال و مستطیل سبز ساخته شده، هر چند ممکن است شاید هیچ ارتباطی به آثار جدی ساخته شده درباره فوتبال نداشته باشد. فوتبال شائولین یکی از بامزه‌ترین و در عین حال سرگرم‌کننده‌ترین آثاری است که درباره فوتبال ساخته شده و از شهرت جهانی نیز برخوردار است. اگر می‌خواهید یک فیلم متفاوت ورزشی با موضوع فوتبال و ورزش‌های رزمی را ببینید تماشا این فیلم را از دست ندهید.

  فوتبال موفقیت زندگی

کتاب «فوتبال موفقیت زندگی» نوشته احسان احمدی، سعی دارد دلایل مختلف موفقیت را در فوتبال که به نوعی یک ماکت کوچک زندگی است، جست‌وجو کند. نویسنده معتقد است اکثر انسان‌ها در دنیای امروز در زندگی غرق می‌شوند و کمتر وقت تحلیل و بررسی پستی و بلندی‌های زندگی را دارند. اما انسان‌های موفق به محیط پیرامون خود نگاه ویژه‌ای دارند و تلاش می‌کنند که از زندگی جاری دیگران درس بگیرند. زندگی افرادی مانند بازیگران سینما یا ورزشکاران که حرفه‌ای جذاب دارند در کانون توجه عموم است. مسلماً بررسی عوامل موفقیت چنین افرادی لذتبخش و تأثیرگذار است و می‌تواند بسیار راحت‌تر ملکه ذهن افراد شود و در زندگی آنها مورد استفاده قرار گیرد. این کتاب، فوتبال را از منظر جامعه‌شناسانه بررسی می‌کند.

  بهترین دشمن‌ها

درمورد نبرد کریستیانو رونالدو و لیونل مسی صحبت‌های زیادی مطرح شده اما در سال‌های نه چندان دور، رقابتی بسیار جذاب‌تر و پرتنش‌تر در میانه میدان و نه در خط حمله، در جریان بوده است؛ روی کین و پاتریک ویرا که بدون شک از بهترین هافبک‌های دفاعی تاریخ لیگ برتر انگلستان به‌شمار می‌آیند در این مستند در مورد تقابل‌های منچستریونایتد و آرسنال در انتهای دهه 90تا سال 2005صحبت می‌کنند. «بهترین دشمن‌ها» ساخته تیم مک‌کنزی مخاطب را غرق در تماشای دوئل این دو بازیکن در میانه میدان می‌کند. صحبت‌های رد و بدل شده بین دو بازیکن در کنار کری‌خواندن‌های قدیمی در این مستند حسابی بزرگ‌نمایی شده و شخصیت این دو بازیکن را در مستطیل سبز هم نشان می‌دهد.

  منابع انسانی و گردشگری

در صنعت گردشگری که هر روز زوایای پنهانی از آن نمایان می‌شود و دریچه تازه‌ای به سمت این دنیای جدید باز می‌شود، این منابع انسانی هستند که نقش اصلی آن را ایفا می‌کنند و باعث کشف برخی حقایق یا خلق ایده‌ها می‌شوند. البته در این صنعت به انسان‌هایی که فعالیت دارند نباید به چشم منابع نگاه کرد و باید به آنها سرمایه‌های انسانی گفت؛ چرا که هر کدام از این انسان‌ها به تنهایی می‌توانند باعث رشد یا افول این صنعت در یک نقطه از این جهان شوند. در کتاب «مدیریت منابع انسانی در صنعت گردشگری و هتلداری» به زوایای پنهان این موضوع بسیار پرداخته و اهمیت آن بازتعریف شده است. این کتاب توسط دیوید کی.هایس و جک دی نینمیر به رشته تحریر درآمده و سپس ترجمه شده است.

  ماجراجویی با پای پیاده

بعضی از فیلم‌ها جدا از خوش‌ساخت‌بودن و حتی خوش‌نام‌بودن، به طرز عجیبی به دل می‌نشیند؛ یعنی حسی در فیلم نهفته است که از همان لحظه اول که شروع می‌شود، محو تماشای آن می‌شویم. حتماً نیاز نیست پشت دوربین کارگردان مطرح یا بازیگران خوش‌نامی حضور داشته باشند بلکه تنها نیاز است که همه‌‌چیز درست و سرجای خودش قرار داشته باشد. کمدی- درام «ماجراجویی با پای پیاده» یکی از این فیلم‌های جذاب و هیجانی ا‌ست که با تماشای آن به بوته‌زارهای انبوه نیوزیلند سفر می‌کنید. این فیلم که محصول سال 2016است، برنده جایزه اسکار هم شده و تایکا وایتیتی توانسته آن را به یک اثر ماندگار تبدیل کند. در این فیلم که روایت یک ماجراجویی خانوادگی است، اتفاق‌های هیجان‌انگیزی رخ می‌دهد و در تمام صحنه‌های آن این صحنه‌ها تکرار می‌شوند.

  خانه موزه نیما

دزاشیب یکی از محلات قدیمی تهران است که شاهد رفت‌وآمد افراد مهم و هنری بوده است؛ محله‌ای با بافت سنتی و کهن که گذرگاه رسیدن به نیاوران و فرمانیه است و در زمان‌های دور به‌دلیل اجتماع کشاورزان و دامداران اهمیت زیادی داشته است. یکی از این افراد نام‌آشنا نیما اسفندیاری است که شاید همه ما محل زندگی او را در یوش مازندران شنیده باشیم، درحالی‌که آنجا زادگاه و خانه پدری اوست و در آنجا سکونت نداشته است. یک خانه قاجاری که به لحاظ معماری و کهنسالی ثبت یونسکو شده و هم‌اکنون قبر نیما به همراه خواهر و یکی از یارانش در حیاط این خانه، طبق وصیت خود او آرام گرفته و پس از ثبت ملی به‌عنوان موزه نیما در اختیار عموم برای بازدید قرار گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید