• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168877
+
-

جای هله‌هوله‌هایی که برای بچه‌ها ضرر دارند، چه چیزهایی می‌توانیم به آنها بدهیم

بدرود چیپس‌ها و پفک‌ها

سعیده مرادی

هشدارهای کارشناسان مواد غذایی و حوزه سلامت درباره ناسالم و مضربودن تنقلات و خوراکی‌های موجود در بازار، اغلب باعث نگرانی و اضطراب والدین درباره سلامت فرزندانشان می‌شود که مانند هر بچه دیگری به چیپس و پفک و پاستیل و تنقلات خوشمزه‌ای از این دست علاقه‌مند هستند. برای برطرف‌کردن این نگرانی و البته محروم‌نشدن بچه‌ها از تجربه و لذت طعم لذیذ چنین خوراکی‌هایی یک راه‌حل ساده این است که خودتان در خانه آنها را تهیه کنید. طرز تهیه برخی از این خوراکی‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

ترافل خرمایی
طرز تهیه


ابتدا هسته‌های خرما را جدا کرده و در مخلوط کن بریزید. سپس آب را به آن اضافه کرده و به‌مدت چند دقیقه با هم خوب مخلوط کنید. در ادامه عسل، گردو، پودر کاکائو و دارچین را به آن اضافه کرده و دوباره ترکیب را خوب هم زده و مخلوط کنید. حالا مواد آماده است. سپس مواد را به اندازه‌های مشخص و تقریباً به اندازه یک گردو به شکل گلوله درست کرده و بعد آنها را به نارگیل، پودر پسته، کاکائو، کنجد یا هر ماده دیگری آغشته  کرده و در نهایت در ظرف مورد نظرتان بچینید و سپس سرو کنید. درصورت تمایل می‌توانید ترافل‌های خرمایی را با شکلات بپوشانید یا آجیل‌های مختلف خشک را به این ترافل‌ها اضافه و طعم دلخواه  خود را ایجاد کنید.

مواد لازم
   خرما: ۲۰ عدد
   آب: یک لیوان
   عسل: یک قاشق غذاخوری
   پودر گردو: یک لیوان
   دارچین: یک قاشق چای‌خوری
   پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری

پاستیل‌های میوه‌ای
طرز تهیه


در ابتدا درون یک شیرجوش یا قابلمه کوچک، نصف لیوان آب، یک بسته پودر ژله و ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را با هم مخلوط کنید تا جایی که پودر ژلاتین در آب حل شود. سپس یک قاشق غذاخوری گلوکز مایع را به آن اضافه کنید. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کرده تا به جوش ‌آید. بعد شیرجوش را از روی شعله بردارید. مخلوط به‌دست آمده را در یک قالب کوچک با شکل دلخواه که قبلاً کمی با دستمال کاغذی آغشته به روغن چرب کرده‌اید، بریزید یا از قالب‌های سیلیکونی مخصوص پاستیل با شکل دلخواه، استفاده کنید و مایع پاستیل را داخل آن بریزید. قالب را به‌مدت 2ساعت در یخچال و یا 20دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس بیرون آورده و از قالب سیلیکونی جدا کنید و یا با کاتر دلخواه برش بزنید.

مواد لازم
   پودر ژله با طعم دلخواه: یک بسته
   آب: نصف لیوان
   پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
   گلوکز مایع: یک قاشق غذاخوری

چیپس
طرز تهیه


ابتدا سیب‌زمینی‌ها را پوست گرفته و بشویید و برش‌های نازکی از سیب‌زمینی را با پوست‌کن یا رنده چیپسی درست کنید. برش‌های سیب‌زمینی را درون ظرف آب سرد حاوی تکه‌های یخ، به‌مدت یک ساعت قرار دهید تا نشاسته آنها آزاد شود. در این حین فلفل سیاه یا فلفل قرمز شیرین، نمک و ادویه دلخواه‌تان را داخل ظرفی اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. برش‌های سیب‌زمینی که در آب بوده را آبکش کرده و با دستمال پارچه‌ای خشک کنید. در ادامه سیب‌زمینی‌ها و مخلوط روغنی را که آماده کرده‌اید به خوبی ترکیب کنید و سپس روی سینی فر که کاغذ روغنی انداخته‌اید، بچینید. سیب‌زمینی‌ها را حدود ۳۰ دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه بپزید یا حدود ۴ دقیقه در مایکروویو قرار دهید. به همین سادگی، چیپس خانگی و کم‌چرب شما آماده است.

مواد لازم
   روغن مایع معمولی: ۶ قاشق غذاخوری
   فلفل سیاه یا فلفل قرمز آسیاب‌شده: یک قاشق چای‌خوری
   نمک: یک قاشق چای‌خوری

دونات
طرز تهیه


ابتدا در ظرفی مناسب، یک قاشق غذاخوری خمیر مایه و یک قاشق غذاخوری شکر بریزید و یک‌چهارم پیمانه آب ولرم را به آن اضافه کرده و یک ربع اجازه دهید تا خمیر مایه فعال شود. در ظرفی دیگر، ۲ عدد تخم‌مرغ و نصف پیمانه شکر، وانیل و نمک را با همزن به خوبی مخلوط کنید و سپس کره نرم شده را به آن اضافه کرده و هم بزنید. در ادامه خمیرمایه را به همراه نصف پیمانه شیر به مواد مخلوط‌شده اضافه کنید و هم بزنید. آرد سفید الک‌شده را به مواد اضافه کرده و آرام‌آرام هم بزنید تا به خورد مایع برود. خمیر را برای ۵ دقیقه ورز دهید. سپس در جایی نسبتاً گرم و به‌مدت یک ساعت قرار داده تا حجم آن زیاد شود. تخته کار را به مقدار کمی آردپاشی کنید و بعد خمیر دونات را به قطر یک سانتی‌متر پهن کرده و سپس قالب بزنید. اجازه دهید تا نیم‌ساعت دیگر استراحت کنند. بعد از نیم‌ساعت دونات‌ها را درون روغن داغ سرخ کنید یا به‌مدت ۲۰ دقیقه داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه بپزید.

مواد لازم
   آرد سفید: ۴ پیمانه به‌صورت الک‌شده
   شکر: نصف پیمانه
   تخم مرغ: ۲ عدد
   شیر ولرم: نصف پیمانه
   کره نرم‌شده: ۶۰ گرم
   آب ولرم: یک‌چهارم پیمانه
   خمیر مایه فوری: یک قاشق غذاخوری
   وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
   نمک: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

پف‌فیل خانگی
طرز تهیه


ابتدا روغن آفتابگردان را داخل قابلمه مناسبی بریزید و تا داغ‌شدن روغن، آن را حرارت دهید. بلافاصله دانه‌های ذرت را با ادویه و روغن داغ‌شده درون قابلمه اضافه کنید. وقتی صدای ترکیدن نخستین ذرت را شنیدید حرارت شعله را کمتر کنید و تا زمانی که تمام ذرت‌ها نترکیده‌اند، در قابلمه را برندارید. در این فاصله چندبار قابلمه را به چپ و راست تکان دهید تا ذرت‌ها یکنواخت حرارت ببینند و همگی شکفته شوند. با تمام‌شدن صدای ترکیدن ذرت‌ها، شعله را خاموش و ذرت‌ها را داخل یک کاسه سرو کنید.
نکته: قرار‌دادن دانه‌های ذرت در جای مرطوب، باعث می‌شود ذرت‌ها حتی در روغن داغ، هم به خوبی باز نشده و یا بسوزد. اگرچه پاپ‌کرن ساده طعم بسیار خوبی دارد ولی ترکیبات و ادویه‌های بسیار خوش طعمی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها، پاپ‌کرن خود را طعم‌دار کنید.

مواد لازم
   دانه ذرت: یک فنجان
   روغن آفتابگردان: ۵ قاشق غذاخوری
   نمک: یک قاشق چای‌خوری

گندمک شور و شیرین خانگی
طرز تهیه


ابتدا باید گندم‌ها را به‌مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف آب خیس کرد و هر چند ساعت آب آنها را عوض کنید و آب جدید داخل آنها بریزید. بعد از ۲۴ ساعت، گندم‌ها را آبکش کرده و بشویید. سپس آنها را درون قابلمه ریخته و با ۲‌پیمانه آب به‌مدت ۴۵ تا ۶۰‌دقیقه اجازه دهید تا پخته شوند. پس از پخته‌شدن گندم‌ها، آنها را مجدداً با آب سرد آبکش کرده و آنها  را روی یک پارچه نخی پهن کرده و اجازه دهید تا کاملاً خشک شوند. سپس درون یک قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت قرار می‌دهید تا کاملاً داغ شود. گندم‌ها را کم‌کم درون روغن ریخته و اجازه می‌دهید پف کنند. به محض پف‌کردن گندم‌ها، سریعاً آنها را با کفگیر از ظرف خارج کرده و در صافی فلزی بریزید. می‌توانید بسته به علاقه خود، نمک یا شکر به گندمک‌ها بیفزایید.

مواد لازم
   گندم: یک پیمانه
   روغن سرخ‌کردنی: به میزان لازم
   نمک یا شکر: به میزان لازم











 

این خبر را به اشتراک بگذارید