• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168881
+
-

به تماشای زیبایی‌های رود و چشمه آبگرم بلیران در نزدیکی‌های آمل نشسته‌ایم

آب‌تنی در سکونتگاه انسان‌های اولیه

آب‌تنی در سکونتگاه انسان‌های اولیه

مجتبی یار زمان

یکی از لذت‌هایی که در فصل تابستان به‌راحتی نمی‌توان از کنارش گذشت، آب‌تنی در آب‌های جاری و طبیعت است. وقتی قرار است یک روز تعطیل را در یک محیط طبیعی سپری کنیم که هم جنگل است و هم رود و چشمه، چه لذتی از این بالاتر که تنی هم به آب بزنیم و گرمای این روزهای تابستان را با آبی زلال و پاک از خودمان دور کنیم؟ همه رودخانه‌ها قابلیت شنا و آب‌تنی ندارند بلکه موقعیت، حجم و سرعت آب تعیین‌کننده است که این امکان فراهم است یا خیر. اگر خوش‌شانس باشید و مکانی را که برای پیک‌نیک انتخاب کرده باشید، حوضچه‌ها یا آبگیرهایی در مسیر رودخانه تشکیل شده باشد، بهترین انتخاب برای تنی به آب‌زدن وسط ظهر یک روز تابستانی خواهد بود. این حوضچه‌ها یا آبگیرها گاهی آنقدر بزرگند که ورودی و خروجی آب، تلاطم زیادی ایجاد نمی‌کند و همین باعث می‌شود تا شفاف و زلال باشند. البته این خوش‌شانسی زمانی به اوج خود می‌رسد که همین حوضچه‌های بزرگ و شفاف و زلال، آبی معدنی و گرم را در خود جای داده باشند و بتوانید با خیال راحت و بدون نگرانی از سردی آب، ساعت‌ها درون آن شنا کنید و حسابی خوش بگذرانید. کم نیستند این چشمه‌های معدنی و آبگرم در کشور که در گوشه و کنار هر دیاری جا خوش کرده‌اند و هر کدام به شکلی، طبیعت را زیباتر کرده‌اند. یکی از این چشمه‌های آبگرم و معدنی که در نزدیکی شهرستان آمل، جا خوش کرده، رودخانه و چشمه آبگرم بلیران است.

درباره این چشمه و رود
وقتی اسم طبیعت و جنگل‌های سرسبز به میان می‌آید، بی‌اختیار تصویر استان‌های شمالی و جنگل‌های انبوه آن در ذهن تداعی می‌شود. هرچند که در همه جای این کشور پهناور جنگل و رود و چشمه به وفور یافت می‌شود اما این تصویر که سرسبزی استان‌های شمالی را در ذهن‌ها تداعی می‌کند کاملاً درست است. چشمه آبگرم بلیران در روستایی به همین نام و در نزدیکی آمل قرار دارد. این روستای کم‌جمعیت و نسبتاً بکر، سابقه تاریخی بسیار زیادی دارد و باستان‌شناسان عمر آن را نزدیک به 30هزار سال تخمین زده‌اند که گویا یکی از سکونتگاه‌های انسان‌های اولیه بوده است. علاوه بر سابقه تاریخی و پیشینه‌ای که برای روستای بلیران متصور شده‌اند، از نظر گردشگری و جاذبه‌های طبیعی هم این منطقه دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی است. در اطراف روستا، پوشش گیاهی کم‌نظیر و همچنین جنگل‌های انبوه هیرکانی، جلوه منحصر به فردی به منطقه داده که تماشای آن برای هر گردشگر و بیننده‌ای غنیمت محسوب می‌شود. اما ویژگی برجسته‌ای که این روستا را از سایر روستاها و مکان‌های اطراف آن متمایز می‌کند، وجود چشمه آبگرم و معدنی بلیران است که از دل این جنگل‌ها در جریان بوده و در همه روزهای سال‌ جاری است.

زیبایی‌های منطقه
طبیعت این منطقه سراسر زیبایی است. به هر سمتی که نگاه کنید، جنگل، کوه و رود را مشاهد می‌کنید و درهرحال و هوایی که باشید می‌توانید گوشه‌ای دنج را انتخاب کنید و از زیبایی‌ها و جذابیت‌های منطقه نهایت لذت را ببرید. در اطراف روستای بلیران دیدنی‌های زیادی وجود دارد که اگر فرصت کافی دارید به راحتی می‌توانید به هر کدام از اینها هم سری بزنید و از دیدن آنها هم نهایت لذت را ببرید. نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به بلیران روستاهای ولیک و عالی‌کلا هستند که علاوه بر فاصله کم با این روستا، جزو مکان‌های جذاب و دیدنی در این منطقه محسوب می‌شوند. در اطراف شهر آمل به وفور می‌توان مکان‌های بکر و دیدنی پیدا کرد که برای تماشا و لذت‌بردن از هر کدام باید ساعت‌ها و روزها وقت صرف کرد تا بتوان از تمام زوایای آن نهایت بهره را برد. یکی دیگر از مکان‌های بسیار بکر و جذاب که با شهر آمل فاصله چندانی ندارد، پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان است که انصافاً باید این پارک بسیار بزرگ و سرسبز را یکی از سرمایه‌های مهم و با‌ارزش برای منطقه درنظر گرفت. پارک جنگلی میرزاکوچک‌خان به لحاظ وسعت و بزرگی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که همین باعث شده تا در فصل‌ها و روزهای گرم سال پذیرای عده بسیاری از گردشگران باشد.

اقامت در بلیران
اگر سفر شما به بلیران قرار است بیش از یک روز باشد و قصد دارید شب را مهمان طبیعت باشید، بهتر است قبل از رفتن به این منطقه برنامه خودتان را مشخص کنید. گردشگران و مسافران زیادی هستند که وقتی به بلیران می‌رسند و این منطقه بکر و زیبا را مشاهده می‌کنند تازه یادشان می‌افتد که کاش وسیله و تجهیزات کافی با خود همراه داشتند و شب را در دامان طبیعت سپری می‌کردند. جنگل‌های اطراف آبگرم بلیران کاملاً برای برپاکردن بساط اتراق و اقامت مناسب است و افراد زیادی را خواهید دید که کاملاً مجهز، حتی چندین شب در این منطقه اتراق کردند و از سکوت و آرامش آن نهایت بهره را می‌برند. اما اگر همچنان اصرار دارید که برای اقامت باید سقفی از جنس گچ و سیمان بالای سرتان وجود داشته باشد، می‌توانید از چندین اقامتگاه بومگردی که در این منطقه و روستای بلیران وجود دارد، استفاده کرده و آنها را از قبل به تعداد شب‌های اقامت‌تان رزرو کنید.

ویژگی‌های خاص بلیران
سرچشمه این رودخانه که گرمارود یا گرمرو نام دارد، از رشته کوه‌های البرز جریان پیدا کرده و نزدیک به 50کیلومتر مسیر طی می‌کند تا در نهایت به دریا برسد. در پیچ و تاب این رود، حوضچه‌های زیادی شکل گرفته که هر کدام از جذابیت‌های خاصی برخوردار است. اما حوضچه‌هایی که در دل این جنگل‌ها و این روستا تشکیل شده فضایی متفاوت و خاص به‌خود گرفته است. روستای بلیران در جاده‌ای فرعی قرار دارد و همین باعث شده تا کمی بکرتر بماند و تنها گردشگرانی که نام آن را شنیده یا از قبل می‌شناسند در این منطقه تردد کنند. در مسیر این رودخانه، چشمه‌های معدنی فراوانی وجود دارد که همه وارد این رودخانه می‌شوند اما معروف‌ترین چشمه‌های معدنی که در اطراف گرمارود وجود دارد گرو و لاله‌زار هستند که دقیقاً روبه‌روی هم شکل گرفته‌اند. آب این چشمه‌ها گرم هستند، با این تفاوت که گرو داغ‌تر و لاله‌زار ولرم است و کمی جلوتر که این دو باهم ترکیب می‌شوند، دمایی کاملاً مطبوع و متناسب با آب‌تنی را تشکیل می‌دهند. با اینکه این دو چشمه روبه‌روی هم قرار داشته و تقریباً منشأ مشترکی دارند، اما آب چشمه گرو به رنگ سفید تمایل دارد و چشمه لاله‌زار فیروزه‌ای است. این تفاوت رنگ به‌دلیل مواد معدنی متفاوتی که در مسیر خروجی آنها قرار گرفته ایجاد شده، اما هر دو آنها خاصیت معدنی فراوانی دارند که بسیاری برای درمان در این آب‌ها شنا می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید