09
پنج شنبه 25 فروردین 1401
شماره 8475
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

از طهران تا تهران

روستایی که به آن «طهران» می‌گفتند، قریه کوچکی بود در شمال ری باستانی. شاه عباس صفوی کاخی برای خود در این قریه ساخته بود که چندان عنایتی هم به آن نداشت.
ویژه
مجموعه کتاب‌هایی تحت‌عنوان «تماشای شهر» که توسط نشر اطراف منتشر شده، از خلال سفرنامه‌های موجود، نگاه مسافران دوره قاجار را به شهرهای بزرگ جهان بازگو می‌کند.
بسیار اتفاق می‌افتد که نیت می‌کنیم کسب‌وکاری را شروع کرده و به سرانجام برسانیم.
نام شمیران از روستاهای قدیمی و تاریخی‌اش جدا نیست. دژها و قلعه‌هایی که از دوره ساسانیان و دوران اسلامی در کوهپایه‌های جنوبی البرز باقی مانده گواه تاریخ دور و دراز زندگی در این منطقه کوهستانی است؛ منطقه‌ای که این روزها روستاهایی با فاصله نه‌چندان طولانی از یکدیگر در آن به چشم می‌خورد. چشمه‌های آب البرز، آب‌و‌هوای خنک و خاک بخشنده، مهم‌ترین دلیلی است که باعث به‌وجود آمدن این روستاها در منطقه شمیرانات شده است.
فکر می‌کنند با این کار به فرزندشان لطف می‌کنند؛ با نوشتن اسم او در کلاس‌های آموزشی رنگارنگ، از زبان‌های خارجی گرفته تا ورزش، نقاشی و خوشنویسی، روباتیک و نویسندگی خلاق، یوگا و اسکیت، سفالگری و شاهنامه‌خوانی و خلاصه هزار و یک دوره آموزشی مختلف؛ والدینی که تصور می‌کنند با پر‌کردن همه ساعات روز فرزندشان با کلاس‌های آموزشی، آینده خوبی را برایشان تضمین می‌کنند غافل از اینکه زیاده‌روی در آموزش، سختگیری بدون توجه به سلیقه، علاقه و استعداد بچه‌ها و البته گرفتن هرگونه فرصت تفریح، کودکی و شادی از آنها، چه پیامدهای روانی و رفتاری ناسالمی به‌دنبال خواهد داشت.
در دهه 40که ورزشکاران ایرانی تازه پایشان به رقابت‌های بین‌المللی باز شده بود یک وزنه‌بردار کوتاه قامت اما ورزیده با ثبت رکوردهای شگفت‌انگیز، دنیای وزنه‌برداری را تکان می‌داد.
از آغاز تمدن تا‌کنون، آب‌خوردن در مشت دست‌ها و استفاده از برگ‌های موجود در طبیعت، جای خود را به ظروف مخصوصی به نام «لیوان» دادند.

با نوشتن به اصل خودم برگشتم

محمد دلاوری از تحقق رویای کودکی خود و نویسندگی می‌گوید
گاهی رویاهای کودکی در همان روزها جا می‌مانند و سال‌ها بعد تنها خاطره‌ای از آنها لبخند به لبمان می‌آورد، گاهی هم همان آرزوهای روزهای کودکی طوری محقق می‌شوند که بعدها می‌توانیم از تجربه شیرین رسیدن به رویاهایمان بگوییم.
بهشت فوتبالیست‌های ایرانی

بهشت فوتبالیست‌های ایرانی

پرتغال برای ما ایرانی‌ها به‌ویژه برای اهالی فوتبال، یک کشور خاص و بااهمیت است.
هنرنمایی طبیعت در میان صخره‌ها
هنرنمایی طبیعت در میان صخره‌ها
در زندگی شهرنشینی و سختی‌هایی که شرایط کاری روزمره به آدم‌ها تحمیل می‌کند، آخر هفته‌ها به نقطه امید و عطفی تبدیل شده تا فارغ از این روزمرگی‌ها تمام خستگی و سختی طول هفته را پشت‌سر بگذاریم.
نام محمود نامجو تا ابد در تاریخ ورزش ایران حک شده است. او نخستین ورزشکار ایرانی است که موفق شد در مسابقات حرفه‌ای و بین‌المللی مدال طلا بگیرد و با همین مدال ارزشمند مسیر قهرمانی را برای نسل‌های بعد باز کرد.

جایی برای تولد جانشین علی دایی

پرتغال جزو نخستین کشورهای استعماری به‌شمار می‌رود که در استثمار کشورهای آمریکای جنوبی و آسیا سابقه‌ای طولانی دارد؛ کشوری در غربی‌ترین منطقه قاره اروپا که دست بر قضا زادگاه مشاهیر بنامی هم بوده است...

درخشش به وقت نیکنامی

ممکن است گاهی وقت‌ها سرسختانه در حوزه خودتان کار کنید اما به جایی نرسید اما این امر می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.

خوشا شیراز و نوشیدنی‌های بی‌مثالش

نوشیدنی‌های خنک، راهکار دفاعی اغلب ایرانی‌ها برای فرار از گرمای بهار و تابستان به ویژه در همزمانی با ماه مبارک رمضان است.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
یکی از ویژگی‌های اصلی رمان‌های روانشناسانه، این است که ماجرای رمان با زندگی واقعی افراد گره خورده است و حتی در بسیاری از موارد از تجربه‌های واقعی آدم‌ها سرچشمه می‌گیرد.
شرایط زندگی امروز و سختی‌های آن هر آدمی را مجبور می‌کند تا لحظاتی را از این روزمرگی‌ها دور و از یکنواختی و دغدغه‌های ذهنی فارغ شود.
در این ستون قصد داریم هر هفته اطلاعات کوتاه و مختصری از برخی نکات کلیدی و کاربردی که ممکن است در سفرها کاربرد داشته باشد ارائه بدهیم؛ پس اگر اهل سفر هستید دیدن این ستون را از دست ندهید.