• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158112
+
-

آغاز فصل شربت و نوشیدنی‌های خنک در شهر حافظ و سعدی

خوشا شیراز و نوشیدنی‌های بی‌مثالش

نوشیدنی‌های خنک، راهکار دفاعی اغلب ایرانی‌ها برای فرار از گرمای بهار و تابستان به ویژه در همزمانی با ماه مبارک رمضان است. طبیعی است که هرچه به سمت مناطق گرم اما پرشکوفه و سرسبز برویم، تنوع این شربت‌ها و نوشیدنی‌ها بیشتر شود. نمونه‌اش ساکنان استان فارس که با آغاز بهار، مایعات مورد نیاز بدن خود را صرفاً از طریق نوشیدن آب تأمین نمی‌کنند و در این زمینه دست به خلاقیت‌های زیادی می‌زنند. تهیه شربت از انواع شکوفه‌ها و گیاهان معطر، در تخصص اهالی این خطه از ایران است. اهل فن می‌دانند که این شهدهای متنوع که به روش سنتی تهیه می‌شوند، تنها برای استفاده به‌عنوان شربت کاربرد ندارند و از آن برای طعم‌دادن به دسرها و خوراکی‌های مختلفی استفاده می‌شود. مثل درست‌کردن انواع اسموتی‌ها، کاهو و سکنجبین یا ترکیب شهد با فالوده و ابتکارات خوش عطر و بوی دیگر. این روزها که هوا رو به گرمی می‌رود، آشنایی با چند نوع شربت ساده و تهیه آن در خانه به خصوص برای سفره افطار، خالی از لطف نیست.

بهارنارنج

بهارنارنج از شربت‌های مخصوص شیراز و استان فارس است. عصاره بهار نارنج این روزها در عطاری‌ها و فروشگاه‌ها به راحتی در دسترس است. از این شربت شیرین می‌توانید برای نوشیدنی بعد از افطار استفاده کنید.

مواد لازم
  شکر: ۵ پیمانه
  آب: ۳ پیمانه
  عرق بهار نارنج: ۲ پیمانه
  آبلیمو: ۳ قاشق غذا‌خوری
  گلاب: یک‌چهارم پیمانه
  زعفران غلیظ: به مقدار لازم

طرز تهیه
   شکر و آب را داخل قابلمه ریخته و هم بزنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی هم بزنید تا کریستال‌های شکر در آب حل شود. فرایند حل‌شدن شکر در آب، با جوشیدن آب آسان‌تر می‌شود. بعد از حل‌شدن شکر نوبت افزودن بهار نارنج است. در ادامه زعفران ساییده شده غلیظ را به همراه گلاب نیز به مایع اضافه کنید و کمی هم بزنید تا کم‌کم شربت خوش‌رنگ شود. در این مرحله لازم است با یک برس تمیز آشپزی دور قابلمه را خوب تمیز کنید تا شکرک نزند. وقتی شربت کم‌کم غلیظ شد و قل‌های سنگین زد، نوبت افزودن آب لیموترش است. 2دقیقه بعد از اضافه‌کردن آب لیموترش تازه قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود. شربت آماده شده را داخل ظرف مناسبی ریخته و در یخچال نگهداری کنید. این شربت را می‌توانید همراه با تخم‌شربتی یا خاکشیر میل کنید.

سکنجبین

سکنجبین کاربردهای زیادی دارد؛ در برخی شهرها آن را با کاهو یا خیار میل می‌کنند و البته بعضی‌ها هم علاقه خاصی به شربت آن دارند. سکنجبین غلیظ‌شده، به‌عنوان شهد شربت‌های تابستانی هم به‌کار می‌رود و یکی از پر‌مصرف‌ترین آنها شربت سکنجبین و خیار است.

مواد لازم
مواد لازم برای تهیه سکنجبین (برای 15نفر)
  نعناع: یک کیلو
  سرکه سفید: یک چهارم پیمانه
  شکر: یک‌و‌نیم کیلو
  آب: 5لیوان
  گلاب: یک قاشق غذاخوری
  مواد لازم برای شربت خیار و سکنجبین:
  خیار: یک عدد
  نعناع: 100گرم 
  لیموترش: 2عدد

طرز تهیه
   شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشند و شکر کاملاً در آب حل شود. سپس نعناع پاک شده و شسته‌شده را در 3یا 4دسته قرار می‌دهیم. هر دسته نعناع را با نخ می‌پیچیم و می‌بندیم و آن را داخل شکر و آب قرار می‌دهیم. حالا اجازه می‌دهیم نعناع‌ها در کنار شکر و آب کمی بجوشد و غلیظ شود. بعد از اینکه عطر نعناع با شهد مخلوط شد و شربت قوام آورد، سرکه و گلاب را هم اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم چند دقیقه‌ای این مخلوط با هم بجوشد. شربت را از صافی رد می‌کنیم و بعد از خنک‌شدن در یخچال نگهداری می‌کنیم. برای تهیه شربت سکنجبین و خیار، تعدادی برگ نعناع را به همراه فیله لیمو در مخلوط‌کن ریخته و با هم ترکیب می‌کنیم. خیار شسته‌شده را بدون جدا کردن پوست، رنده‌کرده و یا در مخلوط‌کن‌ریز می‌کنیم. این مواد را به همراه شهد سکنجبین با آب خنک مخلوط می‌کنیم. برای تزئین این شربت می‌توانیم از چند پرلیمو و نعناع داخل شربت استفاده کنیم.

شربت بیدمشک و فالوده

عرق بیدمشک یکی از عصاره‌های گیاهی پرطرفدار در استان فارس است. شربت‌های مختلفی از بیدمشک تهیه می‌شود که معروف‌ترین آنها بیدمشک و زعفران، بیدمشک و بهارنارنج و بیدمشک و گلاب است. اما یکی از کاربردهای مهم این شربت در استان فارس، استفاده از آن به‌عنوان سس یا چاشنی روی فالوده شیرازی است.

مواد لازم
  عرق بیدمشک: نیم لیتر
  شکر: یک و نیم کیلو
  آب: 2لیوان
  لیموترش تازه
  چند تکه یخ

طرز تهیه
   ابتدا شکر را داخل آب ریخته، هم می‌زنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا شکر کاملاً حل شده و به شهد تبدیل شود. اجازه می‌دهیم تا شهد آماده شده کاملاً خنک شود. سپس عرق بیدمشک را به آن اضافه می‌کنیم. به‌خاطر داشته باشید اگر بیدمشک را در زمان گرم‌بودن شهد به آن اضافه کنید، عطر و طعم خوبی به‌دست نخواهد آمد. در آخر مقداری لیموی تازه را روی شربت بچکانید. این شربت غلیظ‌شده را می‌توانید به‌عنوان سس یا شیرین‌کننده روی فالوده استفاده کنید یا با رقیق‌کردن آن به کمک آب و به همراه تکه‌های یخ، از آن شربت شیرین و خوش‌عطر و خنکی بسازید.

   نکته: 
  برای تهیه انواع شربت، می‌توانید به جای شکر از عسل هم به‌عنوان شیرین‌کننده استفاده کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید