• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158102
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ این داستان یه جورایی بامزه‌ست

پیشنهادهای ویژه هفته/ این داستان یه جورایی بامزه‌ست


یکی از ویژگی‌های اصلی رمان‌های روانشناسانه، این است که ماجرای رمان با زندگی واقعی افراد گره خورده است و حتی در بسیاری از موارد از تجربه‌های واقعی آدم‌ها سرچشمه می‌گیرد. رمان «این داستان یه جورایی بامزه‌ست» همه این ویژگی‌ها را دارد، چرا که نویسنده‌اش، ند ویزینی، خودش تجربه بستری‌شدن در آسایشگاه به‌دلیل افسردگی را دارد. داستان درباره جوانی است که تنها راه موفقیت را در رفتن به مدرسه‌ای نمونه می‌داند و تمام تلاش‌اش را هم می‌کند تا به هدفش برسد. قرار است بعد از تمام‌کردن مدرسه شغلی عالی داشته باشد. اما مشکلات از جایی شروع می‌شود که پایش به مدرسه باز می‌شود. فشار روانی وحشتناکی که باید برای بهترین‌بودن تحمل کند، از حد ظرفیت او خارج است و خوردن و خوابیدن را از او می‌گیرد و او را تا نزدیکی مرگ می‌برد. کتاب را انتشارات میلکان منتشر کرده است.

  مستأجر

«مستأجر» اقتباسی از رمان رولان توپور است که بدون شک فیلمی که پولانسکی ساخته است بهتر از رمان درآمده. این فیلم از چند بعد به‌شدت دارای اهمیت است و با توجه به اینکه تمامی این ابعاد به طرز ماهرانه‌ای کار شده‌اند می‌توان گفت با یک شاهکار روبه‌رو هستیم. این ابعاد شامل روانشناختی، سینماتیک، نوع روایت، شخصیت‌پردازی‌های استادانه، ژانریک و البته بحث نگاه خیره است. فیلم با نمایی از یک پنجره که شخصیت ترولکوفسکی پشت آن دیده می‌شود آغاز می‌شود و سپس رو به پایین رفته و مجدداً به سمت قبلی بازمی‌گردد که این‌بار سیمونف، مستأجر قبلی که خودکشی کرده پشت پنجره ایستاده است و در ادامه، این کار با تغییر ترتیب ادامه پیدا می‌کند. بسیاری از منتقدان معتقدند این فیلم، جزو بهترین فیلم‌های روانشناسی تاریخ سینماست.

  پادشاه یاغی

فیلم سینمایی پادشاه یاغی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی دیوید مکنزی است که در سال 2018 تولید شده. این فیلم بعد از اکران عمومی با نقدهای مختلف منتقدان مواجه شد. برخی منتقدان معتقدند که سازندگان در کار فیلمبرداری می‌توانستند بهتر عمل کنند. این دسته از منتقدان به فیلمنامه این اثر هم ایرادهایی وارد کردند و آن را ضعیف دانستند اما برخی دیگر داستان فیلم را جذاب توصیف می‌کنند و معتقدند سازندگان در خلق صحنه‌های مبارزه‌ای عالی عمل کردند. این فیلم با بودجه 120 میلیون دلاری و توسط نتفلیکس تولید شده و طبق گزارش‌های مختلف به یکی از محبوب‌ترین آثار سینمایی نتفلیکس در سال 2018 تبدیل شده است که ارزش تماشا کردن را دارد. 

  تاریخ اروپا

کتاب «تاریخ اروپا»، تألیف سرژ برستاین، مورخ و مدرس مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و پی یر میلزا، استاد ممتاز دانشگاه و مدرس مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس است که تاریخ پرفراز و نشیب اروپا؛ از قرن نوزدهم تا دوره معاصر را تحلیل کرده و خواننده را با جریانات و روندهای تأثیرگذار در شکل‌دهی به رویدادهای تاریخی قاره اروپا آشنا می‌کند. خواندن این کتاب از این جهت می‌تواند مفید باشد که پشتوانه تاریخی مهمی برای تحلیل بهتر وقایع امروز اروپا را فراهم می‌کند. این کتاب اطلاعات جامعی درباره اروپای قرن ۱۹ تا ۲۱ و وقایع مهم آن مانند پیدایش، اوج‌گیری و سقوط اروپای هیتلری، فرهنگ‌های اروپایی و اروپا در «جنگ سرد» به مخاطب می‌دهد. برای علاقه‌مندان به تاریخ قاره سبز، این کتاب می‌تواند گزینه‌ای فوق‌العاده باشد. 

  ترینیتی

موضوع اصلی این مستند تاریخی، انرژی هسته‌ای و دلایل مانع‌تراشی غرب برای دستیابی صلح‌آمیز ایران به انرژی هسته‌ای است. این مستند ابتدا به مضرات انرژی هسته‌ای می‌پردازد و در ادامه فواید آن را زیر ذره‌بین می‌برد. کارگردان در نهایت دلیل سنگ‌اندازی‌های آمریکا و اسرائیل در پرونده هسته‌ای ایران را نه ساخت بمب اتمی بلکه پیشرفت ایران در زمینه‌های مختلف با استفاده از انرژی هسته‌ای می‌داند. مستند ترینیتی به کارگردانی مسعود کارگر در سال 1397 ساخته شده است. شاید در روزهایی که مذاکرات هسته‌ای کشدار و طولانی شده و همه نگاه‌ها به محل مذاکرات هسته‌ای در وین دوخته شده، تماشای این مستند سیاسی- تاریخی خالی از لطف نباشد و اطلاعات‌تان را از مهم‌ترین موضوع مورد مناقشه ایران و غرب بیشتر کند. 

  نوشیدنی‌ها در ورزش

توجه به نوشیدنی‌ها برای تأمین آب و مواد معدنی مورد نیاز بدن، به اندازه یک رژیم غذایی سالم برای همه ما ضرورت دارد. گرچه اغلب ما می‌دانیم که باید روزانه حداقل 8لیوان آب بنوشیم، اما اغلب این موضوع را فراموش می‌کنیم یا تصور غلطی از میزان آب مورد نیازمان داریم و آن را جدی نمی‌گیریم. نوشیدن آب کافی و انواع مایعات برای ورزشکاران که فعالیت‌های فیزیکی سنگینی دارند و بدنشان بیش از دیگران مشغول سوخت‌وساز است، از اوجب واجبات است. کتاب «نوشیدنی‌ها در ورزش» به این موضوع می‌پردازد. این کتاب توسط گروه مولفان مرتضی دوستی، کریم آزالی علمداری و آقاعلی قاسم‌نیا نوشته شده و توسط انتشارات بامداد کتاب راهی بازار شده است تا حسابی به‌کار ورزشکاران حرفه‌ای بیاید.

  گوارا

مستند «گوارا» زبان و ریتمی شاعرانه دارد. تأثیرگذاری در جهت اصلاح سبک زندگی، چگونگی نوشیدن، مقدار آب مورد نیاز بدن، کیفیت آب مورد استفاده، زمان‌های مناسب یا نامناسب برای نوشیدن آب و... هدفی است که کارگردان و نویسنده این مستند در پی آن بودند. به‌گفته مریم رحیمی کارگردان و تهیه‌کننده این مستند، این فیلم به موضوعاتی پرداخته که اغلب ما بر آن آگاه نیستیم و این عدم‌آگاهی موجب استفاده ناصحیح و به‌دنبال آن خارج‌شدن از چرخه تعادل و ایجاد بیماری در افراد می‌شود. گوارا شاید روایتی از «صبر بر تشنگی» باشد. این مستند 70دقیقه‌ای که با مشورت و مشاوره تخصصی گروهی از پزشکان نوشته و ساخته شده است، به دور از اصطلاحات سخت و پیچیده پزشکی است و با زبانی ساده آنچه هدفش بوده را با مخاطب در میان می‌گذارد.

  موزه آب

در این موزه که در سعدآباد واقع شده، می‌توانید ردی از تغییر و تحولات در زمینه مهندسی آب در کشور، شیوه‌های تقسیم آب، ساخت سدها و تاریخچه‌ای کلی‌ از نقش و روند توزیع آب در ایران را ببینید. گرچه این روزها با لوله‌کشی آب از سدهای بزرگ، این مایع حیاتی به سادگی در دسترس مردم در شهرهای بزرگ قرار دارد، اما با سرک‌کشیدن به بخش‌های مختلف این موزه و تماشای دفاتر و جدول‌های تقسیم آب، یا نقشه قنات‌ها و چاه‌ها و تماشای تصاویری از گذشته تهران، می‌توان فهمید که با حذف آب آشامیدنی سالم و لوله‌کشی شده چه رنجی بزرگی به زندگی همه ما اضافه خواهد شد؛ تجربه‌ای که در اغلب استان‌های درگیر خشکسالی، سال‌هاست که مردم با آن زندگی می‌کنند و به بحرانی بزرگ در زندگی صدها هزار نفر در کشور تبدیل شده است.

  «تهران در آغاز»

«تهران در آغاز» نام مستندی است که مرحوم حمید سهیلی‌مظفر برای شناساندن تاریخ و هویت شهر تهران آن را ساخته. این مستند که حدود 30سال قبل ساخته شده، به معرفی معماری تهران از گذشته تا امروز می‌پردازد و زوایای تازه‌ای از این شهر شلوغ را پیش چشم نمایان می‌کند. یکی از نکاتی که به ارزشمندتر شدن این مستند 43دقیقه‌ای کمک می‌کند، این است که این فیلم زمانی ساخته شده که هنوز بافت قدیمی شهر تهران دستخوش تغییر و تحول زیادی نشده بود؛ برای همین درک تحولات معماری و شهرسازی در تهران را برای مخاطب ساده‌تر می‌کند. همچنین تماشای این مستند و مقایسه آن با تهران امروز، نشان از سرعتی است که این کلانشهر برای تغییر و تحول در پیش گرفته است. مستند تهران در آغاز، از طریق سایت‌های پخش مستند و همچنین آپارات در دسترس است.

  گالری اینفو

گالری‌گردی در هر شهری هم فال است و هم تماشا؛ فرصتی است برای شناخت هنرمندان معاصر که زیر آسمان همین شهر نفس می‌کشند و همچنین حظ تماشای هنر را در پیچ و خم زندگی روزمره نصیب ما می‌کند. اگر به شناخت بیشتر تهران و فرهنگ و هویت آن علاقه دارید، گالری‌گردی این امکان را در اختیارتان می‌گذارد که پا به کوچه‌ها و محله‌هایی بگذارید که پیش از این کمتر از آن عبور کرده‌اید. همچنین امکان سرک‌کشیدن به ساختمان‌های شهر را برای علاقه‌مندان به معماری فراهم می‌کند. به روزترین اطلاعات برگزاری نمایشگاه‌های هنری مختلف را می‌توانید در سایت «گالری اینفو» ببینید. در این سایت علاوه بر نام نمایشگاه‌ها و گالری‌های مختلف، برنامه گالری‌ها، پوستر نمایشگاه‌ها، آدرس گالری‌ها، ساعت کار، نمونه‌هایی از آثاری که در هر نمایشگاه می‌بینید و اطلاعات مفصل دیگری در این‌باره به چشم می‌خورد.

  گفت‌وگوی خانوادگی درباره تهران قدیم

کتاب «گفت‌وگوی خانوادگی درباره تهران قدیم» توسط «سعید نفیسی» نگاشته و در سال 1382منتشر شده. در این کتاب، همانطور که از نامش انتظار می‌رود با گفت‌وگویی خواندنی و صمیمی با زبانی ساده روبه‌رو هستیم که میان یک معلم دبیرستان با خانواده دوستش شکل گرفته. نفیسی در این کتاب از وجه‌تسمیه تهران، ریشه زبانی و تاریخی نام تهران، پیشینه 1200ساله تهران، حمله مغول و ویرانی ری، آثار بناهای تاریخی مشهور تهران و زمان ساخت آنها، تهران در عصر صفوی، وسعت تهران در دوران متأخر، انتخاب تهران برای پایتختی، ساختمان ارگ تهران، امامزاده‌های تهران و اطراف آن، توسعه شهری و ساخت بناهای عمومی، ساختمان‌ها و بناهای مشهور دولتی و خصوصی، مساجد تهران، میدان‌ها و معابر مشهور، شیوه زندگی مردم تهران و... نوشته و توسط انتشارات علمی فرهنگی چاپ شده است.

  برند خودت باش

کتاب در سال 2008 و توسط پیتر مونتویا نگاشته شده و توسط سامان شاهین‌پور هم به فارسی برگردان شده است. البته نویسنده بیشتر به برند شخصی به مثابه ابزاری برای فروش بیشتر و اعتماد بیشتر نزد مشتریان پرداخته است و به همین دلیل مثلا سروقت برند شخصی سلبریتی‌ها، سیاسیون و... نرفته است. هرچند که همین نکته‌ها نیز می‌توانند به‌شدت آموزنده باشند. او معتقد است هر تجارتی دارای 3برند «نام صاحبان برند»، «نام شرکت» و «نام محصول» است؛ ولی گاهی نام پدیدآورندگان برند به قدری مهم می‌شود که 2تای دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. او مثال‌های این قضیه را افرادی چون استیو جابز، کنراد هیلتون و بیل گیتس و... می‌داند. در این کتاب فرایند ساخت برند شخصی معتبر توضیح داده می‌شود.

   از زمین خاکی

مجموعه مستندهای «از زمین خاکی»، شامل 52مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ایمان گودرزی در شبکه مستند سیماست که از این شبکه پخش شده است. در این مستندها، شما افرادی را می‌بینید که به کارآفرینی در محروم‌ترین نقاط ایران پرداخته‌اند و از سختی‌های این مسیر نهراسیده‌اند. افرادی که حتی از نقاط صعب‌العبور نیز گذشته و ظرفیت‌های اقتصادی مناطق مورد‌نظرشان را کشف کرده‌اند. آنها به این منظور از مردم بومی هم استفاده کرده‌اند تا در این مسیر به پیش بروند و در این مناطق اقدام به ایجاد کار و ثروت کنند. این مستندها در 8استان کشور فیلمبرداری شده‌اند؛ مرکزی، همدان، لرستان، گلستان، گیلان، مازندران و سمنان. جالب اینکه برخی از این سوژه‌ها توسط مردم به سازندگان معرفی شده‌اند.

   مناظره‌کنندگان بزرگ

بخش بزرگی از موفقیت در کسب‌وکار و سازمان‌های حرفه‌ای را نوعی پرزنت حرفه‌ای شما تشکیل می‌دهد. در این زمینه قدرت سخنوری اهمیت زیادی دارد که گفته‌اند نقشی که قدرت فصاحت کلام در پیشرفت شما دارد بیشتر از اظهارنظرهای منطقی، سنگین و موقر است. به این منظور می‌توانید فیلم مناظره‌کنندگان بزرگ را تماشا کنید؛ که اتفاقا دوبله خوبی هم شده و از صداوسیما هم پخش شده. جالب اینکه یکی از تهیه‌کنندگان فیلم اپرا وینفری و کارگردانش دنزل واشینگتن است که البته دنزل خودش هم نقش مهمی در فیلم عهده‌دار است. فیلم درباره مسابقات کشوری سخنرانی در آمریکا و تلاش یک گروه نوجوان سیاهپوست برای موفقیت در آن است. آنها در نهایت پیروز می‌شوند اما چیزی که خیلی رنج‌آور است بیان تبعیض‌های نژادی نسبت به آنها در آن دوره و زمانه است و البته تمرین‌هایی که می‌کنند.

  بسکتبال و من

این کتاب حاصل مطالعات و پژوهش‌های عنایت آتشی، گزارشگر و مفسر بسکتبال تلویزیون است. کتاب بسکتبال و من اتفاقات مهم تاریخ این رشته ورزشی در ایران را به‌طور موشکافانه بررسی می‌کند و یک جورهایی تاریخ مکتوب بسکتبال در ایران است. عنایت آتشی در دوره بازنشستگی مشغول نوشتن کتاب شده است می‌گوید هدفش از نوشتن این کتاب گردآوری، تدوین تاریخ پرفراز و نشیب بسکتبال در ایران است. در این کتاب به تلاش‌های بازیکنان و مربیان بسکتبال ایران که از روزگار قدیم تا‌کنون برای اعتلای پرچم کشورمان تلاش کرده‌اند اشاره شده و برخی از آنها به‌عنوان افراد گمنام اما تأثیرگذار در بسکتبال معرفی شده‌اند. اگر به ورزش بسکتبال علاقه دارید، به‌راحتی می‌توانید این کتاب را از سامانه‌های آنلاین فروش کتاب تهیه کنید.

  کریستیانو رونالدو؛ ستاره‌ای درخشان

این مستند پرطرفدار در ژانر ورزشی و محصول سال 2021کشور انگلیس است. کریستیانو رونالدو؛ ستاره‌ای درخشان، زندگی حرفه‌ای یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ به‌نام کریستیانو رونالدو پرتغالی را روایت و کارگردان تلاش می‌کند به مخاطب نشان بدهد یک ورزشکار حرفه‌ای چگونه می‌تواند به برندی معتبر در دنیای ورزش بدل شود. رونالدو فوتبالیستی است که بعد از سال‌ها توانست از رکورد علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان عبور کند و اکنون به‌عنوان فوتبالیستی شناخته می‌شود که بیشترین گل ملی را به ثمر رسانده. رونالدو در این مستند نقش خودش را بازی کرده و به‌عنوان بازیگر جلوی دوربین رفته است. به همین دلیل استقبال عمومی از این مستند فوق‌العاده بود و در همه کشورهای جهان بیننده‌های بسیاری داشته است.

  سرزمین رؤیاها

این فیلم داستان مزرعه‌داری را روایت می‌کند که در مزرعه ذرتش صدای عجیبی می‌شنود. تعبیر او از این صدای عجیب این است که باید در مزرعه‌اش زمین بازی بیسبال بسازد. پس از آنکه تصمیمش را عملی می‌کند، اتفاقات عجیبی برایش رخ می‌دهند و روح بازیکنان قدیمی بیسبال که لیگ جهانی ۱۹۱۹ را راه‌اندازی کرده بودند، را ملاقات می‌کند. این فیلم ورزشی که نامزد دریافت جایزه اسکار شد، توجه مخاطب را به این موضوع جلب می‌کند که به‌رغم مشکلات اقتصادی و اجتماعی در دل جامعه آمریکا، بیسبال چگونه به کمک مردم این کشور آمد و به نماد آرامش بدل شد. در این فیلم، کوین کاستنر به‌عنوان بازیگر نقش اول ایفای نقش کرده و بازی درخشان او مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است.

  توسعه سبز

در زمینه گردشگری در دنیا کتاب‌های زیادی نوشته شده است. کتاب توسعه سبز و تراولیسم Green Growth and Travelism Letters Leaders  توسط ربکا هاوکینز، شوان وورستر،‌تری دیلاسی، جئوفری لیپمن و مین جیانگ تالیف و ویراستاری و نکاتی خوب و کاربردی در مورد صنعت گردشگری بیان شده است. در این کتاب تعابیری از مفاهیم غلط که در گردشگری وجود دارد بررسی شده و به تفسیر و شرح چگونگی دست یافتن صنعت گردشگری به جایگاهی برای تبدیل شدن به صنعت سبز پرداخته است. نویسندگان این کتاب ضوابط توسعه سبز به‌عنوان پارامترهای ژئوپلتیک جدید در مواجهه با چالش‌های بزرگ اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و اقلیمی عصر حاضر و چالش کاهش منابع برای نسل‌های بعدی را بررسی کرده‌اند.

  زندگی رازگونه

ماهیت فیلم‌ها موضوع اصلی آنها را شکل می‌دهد و تنها یک جرقه کافی است تا نویسنده یک فیلم را بنویسد و به اثری ماندگار تبدیل کند. هرچقدر در تولید یک فیلم خیال‌پردازی نقش داشته باشد اما واقعیت‌ها ریشه اصلی فیلم‌ها را تشکیل می‌دهند. فیلم سینمایی زندگی راز گونه والتر میتی The Secret Life of Walter Mitty  یک فیلم کمدی – درام آمریکایی است که در سال۲۰۱۳ تولید شده است. والتر میتی که یک‌ رؤیا‌پرداز و کارمند مجله longtime  است برای یافتن لوکیشن عکس روی جلد آخرین شماره مجله، سفری پرماجرا و جالب را آغاز و با اتفاقات مختلفی روبه‌رو می‌شود که جریان فیلم براساس آنها رقم می‌خورد. در این فیلم سینمایی بازیگر نقش والتر میتی، Ben Stiller  است.

  سرای کاظمی

اگر دلتان برای معماری و خانه‌های قدیمی ایرانی پر می‌کشد  یا اگر دلتنگ تهران قدیم هستید، فقط کافی است سری به محله امامزاده یحیی(ع) که بوی تاریخ و فرهنگ تهران در کوچه‌پسکوچه‌های آن پراکنده شده بزنید. سرای کاظمی یک عمارت قدیمی در بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران است که پس از بازسازی و مرمت، با عنوان «خانه موزه تهران قدیم» شامل یک موزه مردم‌شناسی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بوده است. عمارت کاظمی یا «خانه موزه تهران قدیم» از خانه‌های قدیمی تهران، در محله چاله میدان قدیم و در همسایگی امامزاده یحیی(ع) با ارزشی استثنایی قرار دارد. موقعیت فعلی بنای سرای کاظمی در خیابان 15خرداد، کوچه امامزاده یحیی(ع)، کوچه ابوالقاسم شیرازی، پلاک 46 واقع شده است.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید