• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158116
+
-

نکته‌هایی درباره برندینگ شخصی که در کسب‌وکار و سازمان‌تان به کارتان می‌آید

درخشش به وقت نیکنامی

درخشش به وقت نیکنامی

ممکن است گاهی وقت‌ها سرسختانه در حوزه خودتان کار کنید اما به جایی نرسید اما این امر می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از دلایل بزرگ هم می‌تواند این باشد که شاید شما روی حسن‌شهرت و به قول معروف «برندینگ شخصی» یا «پرسونال برندینگ» خود به خوبی کار نکرده باشید. گاهی وقت‌ها کار در حوزه‌ شما به کسی سپرده می‌شود که صرفا شهرت بیشتری نسبت به شما دارد، نه مهارت بیشتری. پس لازم است که علاوه بر مهارتی که کسب می‌کنید، به مدیریت شهرت و حسن‌شهرت خودتان هم توجه کنید. با هم در این زمینه، نکاتی را مرور می‌کنیم که ممکن است به‌کار شما بیاید.

چی هست؟
در ابتدای امر باید درک درستی از برندینگ شخصی داشته باشید. غالبا این تصور غلط وجود دارد که در این روش، باید چیزهایی را که نداریم، طوری نمایش بدهیم که انگار داریم. مشخص نیست این غلط رایج از کجا آمده است. ابتدای برندینگ شخصی، مهارت‌ و تخصص داشتن است؛ سپس شما سروقت مدیریت نمایش و تبلیغ این مهارت می‌روید صرفا برای رسیدن به موقعیت‌های کاری بهتر. پس پله اول را باید و حتما و قطعا تخصص داشتن و مهارت داشتن بدانید؛ در غیراین صورت همه‌‌چیز یک ریاکاری و غش در معامله خواهد بود.

اصل نیکنامی
«سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/مرده آن است که نامش به نکویی نبرند». شاید همه نکته‌های موجود در برندینگ شخصی را در همین شعر سعدی بشود سراغ گرفت. بعضی‌ها معتقدند که یادآوری شما ولو به‌صورت منفی، بهتر از فراموش شدن شماست. این، یک ایده کاملا اشتباه است. شما را باید به نکویی به یاد بیاورند تا بتوانید از مواهب برندینگ شخصی کمال استفاده را ببرید. مقدمه حسن‌شهرت هم حسن‌رفتار و تعهد به کیفیت بالا و اخلاق‌مداری در کار است. جز این اگر باشد، دارید مسیری اشتباه را طی می‌کنید که وقتی ضریب زمان می‌خورد، شما را در نهایت تخریب خواهد کرد.

همه‌‌چیز تصویر شماست
دقت داشته باشید که به قول ریموند پریس، واکنش مردم در نهایت به تصویر فرد خواهد بود نه خود فرد؛ چون اساسا 99درصد آنها که به‌طور مستقیم با فرد که در تماس نیستند. پس واکنش آنها به تصویری خواهد بود که از فرد ساخته شده است. پس با دقتی وسواس‌گونه باید تصویری که از شما ساخته می‌شود را مدیریت کنید. در این مسیر باید فردیت خودتان را کشف کنید، نه اینکه دنبال رؤیاپردازی و چیزهایی که ندارید باشید. دقت داشته باشید که گاهی شکست‌ها و موفقیت‌های شما، ربطی به حضور شما ندارد؛ ربط به تصویر برساخته شما دارد که نتیجه همه کارها، رفتارها و بازنمایی‌های شماست.

توجه به زبان بدن‌ 
دقت داشته باشید مخاطب چیزی را که نمایش داده می‌شود یا امکان نمایش آن وجود دارد می‌بیند، نه چیزی را که وجود دارد. در این مسیر، چندان اهمیتی ندارد که چه می‌گوییم و چه چیزی در ذهن‌مان تصور می‌کنیم. تنها چیزی که اهمیت دارد چیزی است که مخاطب می‌شنود و دریافت می‌کند. در این تصویرسازی، باید روی زبان بدن‌تان به‌شدت کار کنید؛ خاصه روی پوشش، لحن گفتاری و ژست‌هایی که دارید. اگر پوشش و ژستی، برخلاف آن تصویری است که در ذهن‌تان می‌خواهید منتقل کنید، باید اصلاحش کنید. از نزدیکان‌تان بخواهید که زبان بدن‌تان را کنترل و مدیریت و بازخوردرسانی کنند.

چی بپوشیم؟
تا حرف از برندینگ شخصی به میان می‌آید، همه فکر می‌کنند باید یک دست کت و شلوار برند بپوشند و بهترین کیف و ساعت و کفش و عینک را داشته باشند. البته که ما مخالف اینها نیستیم، ولی شاید هزینه‌هایش را هر کسی نتواند تقبل کند. بحث اصلی در این است که پوشش یک‌دست و مرتبی داشته باشید. در واقع نیازی به شیک بودن نیست، تنها چیزی که باید در پوشش رعایت کنید، هماهنگی آن با تصویری است که می‌خواهید منتقل کنید. قطعا یک فرد هنری شاید نیازی به این پوشش نداشته باشد و همه هم می‌پذیرند که پوشش خاص خودش را می‌تواند داشته باشد.

احترام به یکپارچگی
مهم‌ترین نکته در ساختن و تقویت برند شخصی شما یکپارچگی و تداوم است. قرار نیست یک ساعت به یک ساعت این تصویر شکسته شود و از شما رفتارها، گفتارها و کردارهای متنوعی را ببینند. به این ترتیب باید همه رفتارهای خودتان در ساحت‌های شخصی، فیزیکی، عاطفی، اجتماعی و حتی کاری‌ را به دقت کنترل کنید تا تصویری یکپارچه بسازید. شاید رفتاری که در شبکه‌های اجتماعی دارید با رفتار حرفه‌ای شما در تضاد باشد و همین، می‌تواند نابودگر برند شما باشد. دقت کنید که همه اینها در یک مسیر باشند و یک پیام را منتقل کنند.

از فروش تا انسانیت
دقت داشته باشید که همه برندینگ‌های شخصی برای این‌ نیست که شما فروش بیشتری داشته باشید و خدمات و محصولات‌تان را بیشتر عرضه کنید. گاهی برندهای شخصی ایجاد و تقویت می‌شوند تا صرفا جنبه‌های انسانی و اجتماعی یک فرد را ترویج یا تدوین کنند. پس متوجه تفاوت این دو باشید. فردی که برای آموزش سواد و کتابخوانی و ترویج کتاب به روستاهای دورافتاده می‌رود، یک برند شخصی دارد و کسی که دنبال فروش یک محصول است، یک برند شخصی دیگر. اینها را حتما از هم جدا کنید تا دچار مشکل نشوید. هر کدام از این هدف‌ها مسیر خاص خودش را می‌طلبد.

مشاجره ممنوع
به واسطه وفور حضور در شبکه‌های اجتماعی، غالبا یکی از رفتارهای رایج جر و بحث‌ است. سعی کنید غالبا از نزدیک شدن به موضوعات جنجالی، سیاسی و... که هر کسی در آنها رویکرد و نظر خاص خودش را دارد، دوری کنید. سعی کنید وارد بحث و مشاجره با کسی هم نشوید که حتی برندگان مشاجرات نیز نوعی بازندگان برندینگ شخصی محسوب می‌شوند. رویکرد و رفتار و گفتار مثبتی هم داشته باشید. اگر این چند اصل را یک‌جا رعایت کنید گام‌ بزرگی در مسیر ساخت و تقویت برند شخصی‌تان برداشته‌اید.

مطلع‌ترین فرد باشید
در حوزه کاری‌ و حرفه‌ای‌تان به کسی معروف شوید که اطلاعاتی قیمتی، گرانبها و خاص دارد. به این منظور باید تا می‌توانید متخصص حوزه خودتان شوید. کتاب‌های معتبر و جدید حوزه خودتان را بخوانید، به فایل‌های صوتی گوش بسپارید و همچنین در همایش‌ها،  سمینارها و کارگاه‌های مورد‌نیازتان شرکت کنید. نباید نکته‌های جدید شغل‌تان را از دست بدهید. این‌طوری کم‌کم دیگران شما را به‌عنوان یک منبع گرانبها از اطلاعات ارزشمند خواهند شناخت که نقش بزرگی در تقویت برند شخصی شما دارد. بخشی از این اطلاعات‌تان را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید تا این حرکت را شتاب ببخشید.

نام‌تان؛ مهم‌ترین دارایی‌تان
همیشه این جمله گرنت کاردون، نویسنده و کارآفرین معروف غربی را به یاد داشته باشید که «نام شما مهم‌ترین دارایی شماست. هدفتان باید این باشد که مردم آن‌قدر شما را ببینند و بشناسند که مدام به شما فکر ‌کنند و بلافاصله نام، چهره و لوگوی شما را به حوزه کاری و دلیل شهرت‌تان ربط دهند.» به یاد داشته باشید که نام نیک به‌دست آمده شما چه در زندگی شخصی و فردی و چه در عرصه حرفه‌ای، به راحتی می‌تواند از دست برود. گاهی تنها یک اشتباه، می‌تواند برند و تصویر ایجاد شده از شما را برای همیشه مخدوش کند پس به این منظور خیلی از آبرو و اعتبار نام‌تان مراقبت کنید.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :