9
چهار شنبه 24 بهمن 1397
شماره 7601
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

من، آخرین سنگ مزار درگذشتگان خویشم

«هر آدمی سنگی است بر گور پدرش»؟ البته این جمله پرسشی نیست، جلال آل‌احمد این جمله را در آغاز کتاب «سنگی برگوری» نوشته
ویژه
پسردار شدن از گذشته‌های دور تا به امروز در میان اقوام و فرهنگ‌های مختلف از چنان اهمیتی برخوردار بود که پدر و مادرها برای اطمینان از دختر‌نشدن فرزندشان به طبیب و حکیم و حتی جادوگر قوم و قبیله خود پناه می‌بردند. تا راهی برای پسردارشدن بیابند. منشأ روش‌های خانگی و سنتی متفاوتی که برای «دختر» یا «پسر»شدن فرزند در میان خانواده‌ها دست به‌دست می‌چرخند.
آمارها به اندازه کافی صادق نیستند. تنها آمار رسمی سقط جنین که در ایران وجود دارد، مربوط به آماری است که هر سال توسط سازمان پزشکی قانونی درخصوص سقط‌های درمانی اعلام می‌شود.
در «لیلا» داریوش مهرجویی1375 همه مصالح برای رسیدن به آنچه منتقدان «ملودرام خاله‌زنکی»‌ می‌نامند فراهم است.رمانی پرحجم و عامه‌پسند نوشته مهناز انصاری به عنوان منبع اقتباس مورد استفاده فیلمساز قرار گرفته و از خط اصلی قصه گرفته تا تیپ‌های نمایشی زنی که مظلوم واقع می‌شود، مردی که شلوارش دوتا می‌شود و مادرشوهری که ذاتا بدجنس است.
وقتی همه کالاها گران شدند، این خانواده‌های صاحب فرزند بودند که بیش از همه سنگینی گرانی را بر دوششان احساس کردند.
هنوز هم صحبت از آن به نوعی تابو محسوب می‌شود. هنوز هم زنان و مردان زیادی نیستند که مایل باشند.
آمار و ارقام فرزندآوری در ایران

ماجرای دنباله‌دار کم‌کم، کم شدن

فرزندآوری در ایران امروز ما و سال‌های اخیر چه وضعیتی داشته و دارد؟
جمعیت و کم و زیاد شدن آن، موضوعی است که طی دهه اخیر بسیار مهم و گاه نیز چالش‌برانگیز بوده است. چرا مهم شده؟ چون که ایران تغییرات شدیدی را در این حوزه تجربه کرده. در دهه60، رشد جمعیت ایران و البته نرخ فرزندآوری یا باروری در آن به‌شدت بالا بود.

سن؛ ملاکی برای کیفیت فرزندآوری

افزایش گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی زندگی موجب شده تا ازدواج کردن و بچه‌دار شدن تبدیل به یکی از سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌های زندگی شود.
من بچه نمی‌خواهم
من بچه نمی‌خواهم
زنانی که تصمیم گرفته‌اند هرگز بچه‌دار نشوند، از دلایلشان می‌‌گویند
«حیف نیست بچه نداشته باشید؟» یا «تا دیر نشده دست به‌کار شو دیگه. فاصله سنی‌ت نباید با بچه زیاد باشه.»
PDF درنگ
کوتاه درنگ
جمعیت جهان براساس آمار سازمان ملل متحد در سال 1800حدود یک میلیارد نفر بوده‌ و تا سال2018به بیش از 5/7میلیارد نفر رسیده‌است.
قد و قواره‌اش را که نگاه کنید به‌نظر نمی‌رسد این قدر هزینه داشته باشد. قدش زیر 60 سانت است و وزنش به زور به 7 کیلوگرم می‌رسد. با اینها، همین نوزاد معصوم با هزینه‌های نگهداری‌اش می‌تواند پدر و مادر را ورشکست کند.
کافی است حرفی از آوردن فرزند بزنید، فورا با نگرانی و تعجب می‌گویند فرزندآوری در این شرایط؟ این روزها بسیاری از زوج‌ها به دلایل متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تمایلی به فرزند‌آوری ندارند.