• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47716
+
-

آمارها از سقط جنین در ایران چه می‌گوید؟

آن‌ هزاران نفری که هرگز به دنیا نمی‌آیند...

براساس آمارهای غیررسمی، سالانه حدود 600هزار سقط جنین در ایران انجام می‌شود

آن‌ هزاران نفری که هرگز به دنیا نمی‌آیند...

آوین آزادی 

آمارها به اندازه کافی صادق نیستند. تنها آمار رسمی سقط جنین که در ایران وجود دارد، مربوط به آماری است که هر سال توسط سازمان پزشکی قانونی درخصوص سقط‌های درمانی اعلام می‌شود؛ سقط‌هایی که تحت نظر و با معرفی‌نامه پزشکان معتبر و تنها در ادارات کل پزشکی قانونی استان‌ها مورد پذیرش انجام می‌شود.

اغلب این سقط‌ها تا پیش از چهارماهگی، از نوع درمانی و با تشخیص قطعی 3 پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی صورت می‌گیرد؛ تأییدی که صرفا در شرایطی مثل عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه‌بودن جنین یا وجود تهدید جانی برای مادر، صادر می‌شود.

در چنین شرایطی، از سقط‌های غیرقانونی که تعداد‌شان هم کم نیست، آماری وجود ندارد. اما اگر بخواهیم آمارهای پزشکی قانونی را معیار قرار دهیم، آمار مراجعان برای سقط جنین به مراکز پزشکی در طول ۱۰ سال گذشته رشد صعودی داشته و از ۲ هزار و ۹۲۹ مورد در سال۸۵ به ۹ هزار و ۹۵۵ مورد در سال۹۴ رسیده است. محمدمهدی آخوندی، رئیس انجمن جنین‌شناسی گفته است: امروز ما آمار سالانه ۶۰۰ هزار سقط در ایران به گوشمان می‌رسد که البته نمی‌شود لزوما به این آمار اعتماد کرد؛ چرا که هیچ‌کس حاضر نیست در زمینه سقط جنین کار کند.

هر‌ماه بیشتر از‌ ماه مشابه سال قبل 

حتی اگر به شکل مقطعی به آمار رسمی سقط جنین در ایران بپردازیم، تقریبا این آمار هر ‌ماه از‌ ماه مشابه قبل خود در سال گذشته، بیشتر شده و این روند تقریبا در همه استان‌ها به همین شکل است. به‌طور مثال، روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، در فروردین‌ماه سال‌جاری اعلام کرد که 156نفر جهت دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال 96 که تعداد درخواست برای صدور مجوز سقط درمانی 143مورد اعلام شده بود 9درصد افزایش یافته است.

در سال 95هم تعداد کل متقاضیان سقط جنین درمانی که برای دریافت مجوز به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند، ۱۲‌هزار و ۲۸۱ نفر بود که تعداد این افراد در مقایسه با سال قبل از آن 23.4 درصد افزایش داشته است. اگر بررسی‌های خود را به شکل مکانی و استان به استان هم انجام دهیم، تقریبا تغییری در روند افزایشی صورت نمی‌پذیرد.

 رسول روشنی- مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی- گفته است: طی نیمه نخست سال97، 102مجوز سقط جنین درمانی در پزشکی قانونی این استان صادر شده و این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3درصد افزایش یافته است.

بابک سلحشور- مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی- هم با اعلام آمار صدور 101فقره مجوز سقط جنین در سال96، صحه بر این ادعا گذاشته و گفته که این میزان نسبت به سال95، 25درصد افزایش داشته است.

پرچم‌داران سقط جنین در ایران

تهران در سال95، با صدور هزار و 145مجوز سقط‌جنین در صدر استان‌های کشور در  این سال ایستاده است. بعد از تهران، در خوزستان 966 مجوز برای سقط جنین صادر شده که منجر به ایستادن آنها در رده دوم جدول شده است.

آمار سقط واقعی در ایران احتمالا بیش از 2 برابر آمار ثبت شده است. آمارهای سازمان پزشکی قانونی کل کشور در سال۹۵ نشان می‌دهد که هزار و ۹۵۰ پرونده در رابطه با سقط جنین در پزشکی قانونی استان تهران پذیرش شده که از تعداد کل پرونده‌های پذیرش‌شده، ۱۰۴۵ مورد آنها منجر به صدور گواهی شده و به ۸۹۳ مورد سقط مجوزی داده نشده است که به‌طورکلی می‌توان گفت برای 53.5درصد از پرونده‌ها مجوز سقط ارائه شده است و این یعنی 2برابر این میزان درخواست وجود داشته؛ درخواست‌هایی که احتمالا اگر به شکل قانونی پاسخ داده نشوند به احتمال زیاد دنبال راه‌حل‌های غیرقانونی می‌روند. البته بسیارند افرادی که اصلا برای سقط جنین سراغ پزشک نمی‌روند یا درخواست خود را به شکل قانونی ثبت نمی‌کنند که آنها می‌توانند وزنه آمار سقط جنین در ایران را سنگین‌تر کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید