• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47727
+
-

بررسی هزینه‌های نگهداری نوزاد در شرایط فعلی

کودک میلیون تومانی

نگهداری یک نوزاد چقدر هزینه روی دست پدر و مادر می‌گذارد؟

کودک میلیون تومانی

محمدتقی حاجی‌موسی

قد و قواره‌اش را که نگاه کنید به‌نظر نمی‌رسد این قدر هزینه داشته باشد. قدش زیر 60 سانت است و وزنش به زور به 7 کیلوگرم می‌رسد. با اینها، همین نوزاد معصوم با هزینه‌های نگهداری‌اش می‌تواند پدر و مادر را ورشکست کند و اگر کسی حواسش نباشد می‌بیند که فرش زیر پایش را هم فروخته و پوشک خریده. البته قبلا و تا اواسط دهه 70، نوزادان و کلا بچه‌ها چنین ارج و قربی نداشتند و همین که از گرسنگی تلف نمی‌شدند لطف خانواده بود. حالا اما اوضاع عوض‌شده و این بچه‌ها هستند که از روز اول بر کرسی حکومت تکیه می‌زنند؛ حاکمانی که به جای پول و طلا، ولع شیرخشک دارند!


هزینه ویزیت پزشک

ان‌شاءالله که بچه هیچ وقت بیمار نشود ولی سرویس‌های دوره‌ای نوزاد را هم اگر حساب کنید برای خودش رقم بالایی می‌شود. این را بگذارید کنار نگرانی پدر و مادران جوان که با هر عطسه‌ای ترس به دلشان می‌افتد و بچه را پیش پزشک می‌برند. این وسط نبود بیمه مناسب، اوضاع را خیلی بد می‌کند و هر سرماخوردگی و دل‌درد معمولی کلی خرج روی دست خانواده می‌گذارد. با بیمه اما شرایط تا حدودی بهتر می‌شود. اگر بیمه داشته باشید و به درمانگاهی که طرف قرارداد است بروید احتمالا ویزیت بیشتر از 5هزار تومان نمی‌پردازید. مطب پزشکان متخصص اما شما را نقره داغ خواهد کرد و ویزیت هیچ کدام زیر50هزار تومان نیست.


پوشک

قبلا برای قضای حاجت نوزادان از پارچه‌ای به نام «کهنه» استفاده می‌شد که در زمان‌های دور واقعا کهنه بود ولی بعدا پارچه‌های نخی نو بود. این پارچه‌ها در کنار لاستیکی گره‌ای حسابی پدر بچه را در می‌آوردند و در دهه80 به پوشک و لاستیکی ارتقا یافتند. اواسط دهه 80 و کل دهه90 اما لاستیکی به خاطره‌ها پیوست و پوشک کامل مد شد؛ چیزی که حسابی به نوزادان حال می‌دهد اما این دفعه پدر والدین را در می‌آورد. هر چه هم بچه کوچک‌تر باشد و نوزادتر! هزینه پوشک بالاتر است؛ چرا که نوزادان فرت و فرت کثیف‌کاری می‌کنند و هیچ جوری نمی‌شود بی‌خیالشان کرد. اگر فرض کنیم یک نوزاد به‌طور متوسط به 5 پوشک کامل در 24ساعت نیاز داشته باشد و هر بسته پوشک حاوی 30عدد باشد، آن وقت هر بسته حداکثر برای 6 روز کافی است. قیمت این بسته‌ها هم برای نوزادان به‌طور متوسط 70هزار تومان است و این یعنی ماهی 280هزار تومان؛ پولی که خرج قضای حاجت نوزاد می‌شود.


شیرخشک

شیر مادر که بهترین است ولی خب، بعضی اوقات نیاز است تا از شیرخشک استفاده شود. نوزادان هم که کلا گرسنه هستند و باید دائم شیر بخورند. هر قوطی شیرخشک مخصوص نوزادان در بازار قیمتی حدود 25هزار تومان دارد. این بسته‌ها معمولا کفاف یک هفته نوزادان را می‌دهند و برای یک‌ماه باید 4قوطی خرید که می‌شود 100هزار تومان در ماه. البته بعد از شش ماهگی و غذاخور‌شدن بچه‌ها می‌توان از میزان شیرخشک کم کرد ولی خب، چون بچه‌ها شیر دوست دارند نمی‌شود!


اسباب‌بازی

می‌شود برای بچه اسباب بازی نخرید؟ شاید بگویید بله چون نوزاد نمی‌فهمد ولی خب، نوزادان اتفاقا خیلی بازیگوش هستند و باید برایشان اسباب‌بازی خرید؛ اسباب‌بازی‌هایی که حالا همه از پلاستیک‌های مرغوب و ضد‌حساسیت ساخته می‌شوند. اگر نخواهید برای نوزاد اسباب‌بازی بخرید که هیچ، ولی خرید ساده‌ترین آن حدود 20 تا 50 هزار تومان قیمت دارد؛ یعنی یک توپ کوچک معمولی.


لباس

خرید لباس برای نوزاد می‌تواند باطل‌بودن زندگی را به‌معنای واقعی کلمه نشان دهد؛ چرا که نوزاد هر روز رشد می‌کند و لباس‌هایش بی‌مصرف می‌شود. سلیقه مادران برای خوشگل نگه‌داشتن بچه‌ها هم مزید بر علت است و هزینه لباس نوزاد را سرسام‌آور می‌کند. یک اصل قدیمی هم وجود دارد که می‌گوید لباس نوزاد گران است. دلیلش را اما کسی نمی‌داند؛ هرچند بعضی‌ها کیفیت پارچه‌اش را به‌عنوان دلیل ذکر می‌کنند. برای لباس نمی‌شود قیمت خاصی ذکر کرد ولی در‌ماه حداقل 200هزار تومان باید کنار بگذارید. این کمترین هزینه ممکن است و سقفی وجود ندارد.


دارو

باز هم خدا کند هیچ بچه‌ای بیمار نشود ولی بعضی داروها نقش مکمل را دارند و باید مصرف شوند؛ مثل قطره آهن یا داروهایی برای دل درد نوزادان. نمونه ایرانی قطره آهن حدود 40هزار تومان است و نسخه خارجی حدود 100هزار تومان قیمت دارد؛ قطره‌ای که برای یک‌ماه نوزاد کافی است. داروهای رایج دیگر هم چیزی حدود 100هزار تومان در ‌ماه هزینه دارد. اما بیماری‌های دیگر خرج خودشان را دارند.


مهد

بعضی والدین به هر دلیل نمی‌توانند از نوزاد خود به صورت تمام وقت نگهداری کنند و مجبورند از مهد کودک کمک بگیرند. این مهدها هم با آپشن‌های عجیب، قیمت‌های نجومی دارند که از هیچ آیین‌نامه‌ای تبعیت نمی‌کند. طبق بخشنامه سازمان بهزیستی حداکثر شهریه یکساله برای نوزادان حدود 700هزار تومان است که خب، عمرا بتوانید چنین جایی را پیدا کنید. هر چه هست برای مهدکودک باید حداقل 200هزار تومان در ‌ماه کنار بگذارید.

نتیجه‌گیری: برای نگهداری از یک نوزاد با حداقل آپشن‌ها باید هر‌ماه حدود یک میلیون تومان هزینه کنید؛ یعنی تقریبا 200هزار تومان کمتر از حقوق یک کارگر!

این خبر را به اشتراک بگذارید