9
یکشنبه 18 آذر 1397
شماره 7547
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نام‌های عجیب را زیست‌های اشتباه رقم می‌زنند

نامگذاری عجیب روی فرزندان ناشی از جهانی است که از درک‌نکردن درست آن و تناقض‌های محیطی و روانی پیش آمده است. این پدیده‌ای که خیلی هم تازه نیست از اشتباه زیست‌کردن افرادی می‌آید.
ویژه
اسم، نخستین عنصر هویتی است که انسان پس از تولد در معرض آن قرار می‌گیرد؛ هویتی که به‌مرور زمان و با کسب مهارت‌های کلامی و رفتاری و تعامل با جامعه پیچیده‌تر و لایه‌لایه‌تر می‌شود و پس از بلوغ، اسم هرفرد می‌شود.
شنیدن بعضی نام‌ها آدم را به خنده می‌اندازد یا متعجب می‌کند. بعضی نام‌ها خوش‌آوا نیستند و در دهان خوب نمی‌چرخند. برخی هم موجب خجالت و سرافکندگی صاحبانشان می‌شوند.
تصور اینکه موجودی نام نداشته باشد بسیار دشوار است. مبادله «نام» میان آدمیان گام نخست برای ایجاد رابطه‌ای انسانی یا گسترش هرگونه پیوند اجتماعی است.
به‌خاطر عشقش به حمید هامون فیلم «هامون» داریوش مهرجویی، اسم پسرش را گذاشت هامون تا بچسبد به نام‌خانوادگی «اندرجانی» و این محبت کامل شود و صدایش کنیم: هامون اندرجانی.
هیچ بعید نیست «اسم‌ها» در سرنوشت آدم‌ها نقش داشته باشند. مثلا «وفا هخامنش» وقتی کنار زمین چمن می‌دود، این کنجکاوی را به‌وجود می‌آورد که این دیگر کیست؟ وفا هخامنش؟! و بیشتر از دیگران به او دقت می‌کنی، چون اسمش با بقیه فرق دارد.
فکرش را بکنید قهرمان فلان فیلم یا داستان که همه ضدقهرمان‌ها را به خاک و خون می‌کشید و حق مظلومان را می‌ستاند، اسمش بود «سماور» یا «دگمه» یا حتی «اضافه» و «مشنگ». چه اتفاقی برای اعمال قهرمانانه قهرمان ما می‌افتاد؟
آمار و ارقام نام‌ها در ثبت‌احوال چه نکته‌هایی را نشان می‌دهد؟

نام مرا به خاطرت بسپار

چند روایت خواندنی و معتبر از نامگذاری نو‌رسیده‌های ایرانی
هر کس و هر چیزی باید اسمی داشته باشد، مگر نداشته باشد، چه می‌شود؟ برای صدا‌کردن، جدا‌کردن و منحصربه‌فرد‌کردن یک چیز و یک فرد دچار مشکل خواهیم شد. فکر کن که بروی به خیابان و بخواهی کسی را صدا کنی.
نام‌ها و نشانه‌ها

نام‌ها و نشانه‌ها

نام فیلم بر چه مبنایی در سینمای ایران انتخاب می‌شود؟ نام فیلم قرار است عامل جذب مخاطب باشد؟ به ارتباطی معنادار با مضمون اثر یاری رساند.
اخبار فردا
اخبار فردا
درمان روی دیوار - نقاشی چه تأثیری بر زندگی آدم‌ها دارد؟ اصلا تأثیری دارد یا ندارد؟ این می‌تواند پرسشی علمی باشد و احتمالا پزشکی که توانایی نقاشی داشته باشد می‌تواند به چنین پرسشی پاسخ‌های تصویری خوبی بدهد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
از کجا مطمئنید این مطلب را من نوشته‌ام؛ منی با این نام؟ شاید این فقط اسم مستعاری باشد که به‌دلیلی به‌عنوان نام نویسنده کنار مطلب نشسته است. شاید نویسنده‌ای باشم که دوست دارد غم نانش که همین نوشتن در روزنامه‌ است
همینگوی یک شکارچی خرس دوست‌داشتنی بود که جنگ‌ها را دنبال می‌کرد و هواپیماها را به زمین می‌کوبید. هانتر اس. تامپسون یک معتاد عشق اسلحه بود که درخواست کرد خاکستر جسدش را از لوله توپ شلیک کنند و ویلیام باروز یک معتاد هروئینی بود که به‌صورت تصادفی همسر دومش را در یک بازی و از سر مستی به ضرب گلوله کشت.
بهترین اسم برای برندها همان‌هایی است که تبدیل به دایره لغات روزمره مشتریان می‌شود؛ مثل لغت کلینکس که در حقیقت نام یک برند تجاری است اما همه از آن برای نام‌بردن از هر نوع دستمال کاغذی استفاده می‌کنند. انتخاب اسم، یک فرایند خسته‌کننده است؛ مثلاً شما باید اسمی انتخاب کنید که بتوان به نام آن یک وب‌سایت ساخت.