23
شنبه 17 اردیبهشت 1401
شماره 8489
اندیشه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
کتاب «علم‌النفس؛ روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان» نخستین بار در سال‌1385توسط انتشارات رشد چاپ و منتشر شد.
کتاب «فلسفه‌های تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی» در 3 بخش متناظر با 3 مکتب فلسفی مشاء، اشراق و صدرایی تنظیم و منتشر شده است.
اسلام ناب
برخلاف تصور عمومی تاریخچه اهتمام علمای شیعه به نهج‌البلاغه در حد اهتمامی همگانی چندان زیاد نیست. نخستین شروح را علمای اهل سنت از میان معتزله و سنیان دیگر بر این کتاب نوشتند و حتی نخستین اهتمام‌ها برای روایت آن بیشتر از ناحیه علمای اهل سنت یا معتزله خراسان بود.

اصول تربیتی با نسخه قرن دوم هجرى

نگاهی به اساس تعلیم و تربیت از منظر ابوعثمان عمرو بن بحر بن محبوب بصری جاحظ
اندیشه تربیتی
مراجعه به آثار فکری گذشتگان برای ما کوله‌باری فراهم می‌سازد که می‌توان بر آن پا گذاشته و فراتر رفت. متأسفانه هم‌اکنون این مراجعه بیشتر به سمت و سوی آثار متفکران غربی و یونان باستان است و حتی برخی از متفکران مسلمان از یادها نیز رفته‌اند و کمتر می‌توان کتابی و نوشته‌ای درخصوص آنان یافت.
سیر آرای تربیتی  در تمدن اسلامی

سیر آرای تربیتی  در تمدن اسلامی

کتاب «سیر آرای تربیت در تمدن اسلامی» اثر دکتر ماجد عرسان کیلانی که با ترجمه، نقد و اضافات بهروز رفیعی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران به فارسی منتشر شده در 8فصل قلمی شده است.
در آموزش‌و پرورش امروز جای علم و دین باید مشخص شود
آنچه در ادامه از نظر می‌گذرد، گفتاری از آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی دام‌عزه است که در کتاب «تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر» به چاپ رسیده است.
PDF اندیشه
کوتاه اندیشه
آنچه در ادامه آمده است گوشه‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله است که در دیدار با محسن حاجی میرزایی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش، در مهرماه سال ۱۳۹۸ بیان شده است.