برخلاف تصور عمومی تاریخچه اهتمام علمای شیعه به نهجالبلاغه در حد اهتمامی همگانی چندان زیاد نیست. نخستین شروح را علمای اهل سنت از میان معتزله و سنیان دیگر بر این کتاب نوشتند و حتی نخستین اهتمامها برای روایت آن بیشتر از ناحیه علمای اهل سنت یا معتزله خراسان بود.
نگاهی به اساس تعلیم و تربیت از منظر ابوعثمان عمرو بن بحر بن محبوب بصری جاحظ
اندیشه تربیتی
مراجعه به آثار فکری گذشتگان برای ما کولهباری فراهم میسازد که میتوان بر آن پا گذاشته و فراتر رفت. متأسفانه هماکنون این مراجعه بیشتر به سمت و سوی آثار متفکران غربی و یونان باستان است و حتی برخی از متفکران مسلمان از یادها نیز رفتهاند و کمتر میتوان کتابی و نوشتهای درخصوص آنان یافت.
کتاب «سیر آرای تربیت در تمدن اسلامی» اثر دکتر ماجد عرسان کیلانی که با ترجمه، نقد و اضافات بهروز رفیعی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران به فارسی منتشر شده در 8فصل قلمی شده است.
آنچه در ادامه آمده است گوشهای از بیانات حضرت آیتالله جوادی آملی حفظهالله است که در دیدار با محسن حاجی میرزایی، وزیر اسبق آموزشوپرورش، در مهرماه سال ۱۳۹۸ بیان شده است.
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .