• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159785
+
-

فلسفه‌های تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی

فلسفه اسلامی
فلسفه‌های تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی

کتاب «فلسفه‌های تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی» در 3 بخش متناظر با 3 مکتب فلسفی مشاء، اشراق و صدرایی تنظیم و منتشر شده است. هر بخش کتاب دارای 4 فصل است که در فصل نخست «مبانی فلسفی تعلیم و تربیت» آن مکتب شامل مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و اخلاق‌شناختی، در فصل دوم «ماهیت و عوامل تعلیم و تربیت»، در فصل سوم «اهداف و محتوای تعلیم و تربیت» و در فصل چهارم «روش‌ها و مراحل تعلیم و تربیت» بررسی شده است. هدف از این کتاب آنطور که در پیشگفتار آمده معرفی مبانی و مسائل تعلیم و تربیت در 3 مکتب مشاء، اشراق و حکمت متعالیه است چرا که نویسندگان کتاب معتقدند فرهنگ و تمدن اسلامی اگر بخواهد هویت ممتاز خود را حفظ کرده، به بالندگی خود ادامه دهد، گریزی از تولید فلسفه تعلیم و تربیت و علوم تربیتی خاص خود ندارد و نخستین گام در این مسیر، بازخوانی فلسفه‌های شکوفا شده در دامن فرهنگ و تمدن اسلامی و سازگار شده با اقتضائات آن با نگاه تعلیم و تربیتی است. بخش نخست این اثر با عنوان «فلسفه مشاء و تعلیم و تربیت» به قلم حجت‌الاسلام دکتر محمد داوودی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نگاشته شده است. بخش دوم با قلم حجت‌الاسلام محمد بهشتی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اختصاص به «فلسفه اشراق و تعلیم و تربیت» دارد و بخش سوم با عنوان «حکمت متعالیه و تعلیم و تربیت» به قلم حجت‌الاسلام دکتر سعید بهشتی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، به تحریر درآمده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید