• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 19 فروردین 1399
کد مطلب : 97709
+
-

از مرگ خاموش تا ویروس‌ جوان‌گیر

مرگ‌ومیر خاموش در ایتالیا، تلفات در میان جوانان در آلمان و بی‌خیالی عمومی در سوئد 3‌پرده متفاوت از بحران کرونا در اروپاست

 جواد نصرتی_خبرنگار

کرونا در اروپا، یک بحران مشترک ویران‌کننده است که سراسر قاره را درگیر کرده است. با این حال، میزان گرفتاری‌ مردم، در کشورهای مختلف با هم تفاوت‌های اساسی دارد. درحالی‌که در ایتالیا و اسپانیا، قرنطینه سفت و سخت عموم مردم را دلتنگ خیابان‌ها و کافه‌ها کرده است، در سوئد زندگی عمومی همچنان ادامه دارد. درحالی‌که در ایتالیا، سالمندان در سکوت و گمنامی در خانه‌هایشان می‌میرند، در آلمان فراوانی مبتلایان در میان جوانان، کارشناسان را نگران کرده است.

ایتالیا؛ مرگ خاموش خانگی
منطقه لومباردی در شمال ایتالیا، کانون بحران در قاره اروپا به شمار می‌رود. وضع همچنان در این منطقه بحرانی است و آمار تکان‌دهنده‌ای از میزان مبتلایان و کشته‌شدگان کرونا از این منطقه منتشر می‌شود. با این حال، آمار، تمام واقعیت نیست؛ آمار و ارقامی که در این منطقه اعلام می‌شود تنها موارد ابتلا یا فوتی را که در بیمارستان‌ها ثبت شده منعکس می‌کند. بسیاری از قربانیان کرونا، افراد مسنی هستند که در خانه‌هایشان به‌خاطر کرونا می‌میرند و مرگ آنها در آمار فوت‌شدگان کرونا ثبت نمی‌شود. به گزارش رویتر، براساس آمار کلی فوتی‌ها در استان برگامو، تخمین زده می‌شود که تعداد فوت‌شدگان کرونا بیشتر از دو برابر رقم رسمی 2هزار و 60مورد باشد.
پزشکان در شمال ایتالیا، در راستای تاکتیک جهانی درمان از راه دور، کمتر به خانه‌های بیماران می‌روند و طبیعتا بیمارانی که در خانه مانده‌اند نمی‌توانند از امکانات بیمارستانی استفاده کنند. ریکاردو موندا، پزشکی که کار 2 پزشک را به تنهایی در سلوینو و نمبرو در استان برگامو انجام می‌دهد می‌گوید: «بسیاری از پزشکان به خانه بیمارانشان نمی‌روند. من البته آنها را سرزنش نمی‌کنم چون شرایط در اینجا بسیار پیچیده است.» او معتقد است که این امکان وجود داشت که از بسیاری از این موارد فوت خانگی جلوگیری کرد. با این حال کمبود وسایل محافظتی مانند ماسک و لباس‌های مخصوص، مانع این شده است که پزشکان به خانه‌ها بروند. البته توصیه عمومی به آنها هم این بوده است که تا جای ممکن از مراجعه به خانه‌ها خودداری کنند. یک مقام در سازمان دولتی بهداشت در برگامو تأیید کرده که به پزشکان خانواده توصیه شده است تا آنجا که می‌توانند معاینات خود را تلفنی انجام دهند. آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایتالیا در روز شنبه 18هزارو 362نفر اعلام شده بود اما نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که این رقم، به طرز فاحشی با واقعیت فاصله داشته باشد چون بسیاری در خانه‌هایشان می‌میرند و آمار مرگ آنها در میان قربانیان کرونا ثبت نمی‌شود.


آلمان؛ ویروس جوان گیر
در میان کشورهایی که بیشترین درگیری را با کرونا در اروپا دارند، آلمان بهترین شرایط را دارد. این کشور، در میان 5کشور بالای جدول شمار ابتلا به کرونا قرار دارد؛ با وجود این نرخ مرگ‌ومیر در آن، بسیار کمتر از کشورهای ایتالیا، اسپانیا و فرانسه است. به گزارش نیویورک تایمز، نرخ مرگ‌ومیر در میان مبتلایان به کرونا در آلمان تا شنبه تنها 0.72درصد بود درحالی‌که این رقم در اسپانیا 8و در ایتالیا 10.8درصد بود. یک روند نگران‌کننده در این کشور اما آمار بالای ابتلای جوانان به ویروس کروناست. میانگین سن مبتلایان به کرونا در این کشور 46سال است درحالی‌که در ایتالیا، میانگین سنی مبتلایان 63سال است. بخشی از این تفاوت کلی آمار در آلمان با دیگر کشورها، انجام گسترده تست کرونا در این کشور است. در کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا، تست تنها در مواردی که ضرورت دارد انجام می‌شود اما در آلمان، با توجه به امکانات، تست به‌صورت گسترده در تمام این کشور انجام می‌شود و همین تفاوت آماری را ایجاد می‌کند. با این حال، شمار بالای ابتلای جوانان به کرونا یک واقعیت نگران‌کننده در این کشور است. بخشی از این واقعیت، به شانس و فرهنگ در آلمان بازمی‌گردد. آلمان کشور اسکی‌بازان است و هر سال 14.5میلیون نفر که عمده آنها جوان هستند به پیست‌های اسکی در این کشور، همینطور اتریش و ایتالیا می‌روند. امسال، اسکی‌بازان جوان زیادی به تیرول، یکی از کانون‌های بحران کرونا در اروپا سفر کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد ویروس را از آنجا با خود به آلمان آورده‌اند. عامل دیگر شمار بالای مبتلایان جوان در آلمان، کارناوال‌ها بوده‌اند؛ به‌صورت خاص، یک زوج که در یک کارناوال در لانگ‌برویش شرکت کرده‌اند، عامل ابتلای صدها نفر دیگر بوده‌اند و وضعیت در دیگر کارناوال‌ها هم شبیه همین مورد بوده است.
با وجود اینکه آلمان در این روزها شرایط بهتری نسبت به ایتالیا و اسپانیا دارد، ‌کارشناسان هشدار داده‌اند که این کشور می‌تواند وارد یک بحران تمام عیار شود و نباید فریب آمارها را خورد.


سوئد؛ همه باید مبتلا شوند
قرنطینه سفت و سخت و مقرراتی شبیه حکومت نظامی در ایتالیا ، فرانسه و اسپانیا و حتی کشورهای اسکاندیناوی، برای سوئدی‌ها ماجراهایی در دوردست هستند. سوئدی‌ها همین آخر هفته (شنبه و یکشنبه) در رستوران‌ها دور هم جمع بودند و در فضاهای بیرونی از آفتاب بهاری لذت می‌بردند. مرزهای این کشور همچنان باز است و باشگاه‌ها، سینماها و همینطور مدارس برای دانش‌آموزان زیر 16سال فعال هستند. دولت برای مقابله با کرونا، تنها شستن مرتب دست‌ها، دورکاری درصورت امکان و در خانه ماندن برای افراد بالای 70سال را توصیه کرده و تازه همین هفته پیش تجمع بالای 50نفر را ممنوع اعلام کرد.
بخشی از این رویکرد محصول سنت‌های اجتماعی در این کشور است. کارل بیلت، نخست‌وزیر سابق سوئد در این‌باره به تایم گفته است که سوئدی‌ها، به‌خصوص نسل‌های مسن‌تر آنها پیش از شیوع کرونا هم عملا در یک فاصله‌گذاری اجتماعی همیشگی زندگی می‌کردند. بیش از نیمی از خانوارهای سوئدی تک‌نفره هستند و دست دادن و روبوسی، برخلاف جنوب اروپا، در این کشور طرفدار ندارد.
با این حال ساده‌گیری در روش‌های مقابله با کرونا، سیاستی است که سازمان بهداشت عمومی سوئد در پیش گرفته است. آندرس تنگل، اپیدمیولوژیست ارشد این سازمان استراتژی ابتلای فراگیر و آرام تمام جامعه را توصیه کرده است. در این استراتژی، اجازه داده می‌شود ویروس تا زمانی که جمعیت به‌صورت طبیعی نسبت به آن مصون شود یا واکسن آن کشف شود، به کندی در سطح جامعه منتشر شود. این رویکرد البته مخالفانی دارد و بیش از 2هزار دانشمند ازجمله کارل هنریک هلدین، رئیس بنیاد نوبل از دولت خواسته‌اند اقدامات محدود‌کننده بیشتری را در پیش بگیرد.
​​​​​​​

 

این خبر را به اشتراک بگذارید