• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130358
+
-

ویروس جهش‌یافته جوان پسند

مکث
ویروس جهش‌یافته جوان پسند

موج چهارم کرونا چالش‎های جدیدی را با خود به همراه داشته است. عوارض جدید ویروس‎های رنگارنگ کشورهای مختلف مهم‌ترین نکته این دوره از همه‌گیری کووید-19است. این بار اخبار از ابتلا و بستری بیشتر جوانان پس از ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا به گوش می‌رسد.
به گزارش ایرانشهر، پیش از این معاون وزیر بهداشت درباره کاهش سن ابتلا به این بیماری و شیوع ویروس جدید از طریق جوانان هشدار داده بود. «ایرج حریرچی» گفته بود که باید فرض کنیم ویروس جدید کرونا در همه جای کشور وجود دارد و البته تأکید کرده بود که نوجوانان و جوانان به‌دلیل حضور بیشتر در جامعه عامل پخش ویروس جهش‌یافته در کشور هستند.
آن طور که «فتح‌الله حقیقی» استاندار زنجان گفته است بستری شدن مبتلایان به کرونا در گروه سنی زیر ۳۰ سال این استان در موج چهارم نسبت به موج سوم، سه برابر شده است. موضوعی که او آن را نتیجه رعایت‌نکردن پروتکل‌ها می‌داند. استاندار زنجان همچنین تأکید کرده است که این استان هنوز در پیک چهارم بیماری کرونا قرار دارد و زنجانی‌ها باید باوجود سیر نزولی بیماری کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
حقیقی معتقد است که نام انواع ویروس جهش‌یافته کرونا نباید مردم را گول بزند. دستورالعمل مقابله با کرونا همانند گذشته است و البته خیز بلند پیک چهارم در عین فاجعه‌آمیز بودن، مرگ‌ومیر کمتری نسبت به پیک‌های قبلی کرونا داشته است.
«محمدرضا حسینعلی‌زاده» رئیس بیمارستان شریعتی مشهد هم خبر داده است که در موج چهارم جوانان و مبتلایان خانوادگی بیشترین بستری‌شدگان کرونا در این بیمارستان را شامل می‌شوند. او توصیه کرده است که مردم استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را مورد توجه قرار دهند. افراد درصورت ابتلا به علائم مشکوک بلافاصله به مراکز منتخب کرونا مراجعه کنند تا درصورت نیاز از طریق این مراکز به بیمارستان ارجاع شوند زیرا شرایط کنونی، بحرانی است و تعداد بیماران و سرعت انتشار ویروس در موج چهارم بحران کرونا بیشتر از گذشته شده است.

کاهش سنی مبتلایان در یزد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد هم درباره ارتباط افزایش ابتلای جوانان با ویروس‌های جهش‌یافته به همشهری می‌گوید: «وقتی ویروس جهش پیدا می‌کند قاعدتا رفتارهای متفاوتی نیز از خود بروز می‌دهد. این موضوع هم به ماهیت ژنتیک ویروس برمی‎گردد و هم می‌تواند با وضعیت ژنتیک خود بیمار مرتبط باشد.»
«محمدرضا دهقانی» می‎افزاید: «البته در کنار این موضوع رعایت‌نکردن پروتکل‎ها نیز می‌تواند در افزایش ابتلای جوانان مؤثر باشد. افراد مسن معمولا بیشتر رعایت می‌کنند و این جوانان و افراد میانسال هستند که پای ثابت دورهمی‎ها و مجالس محسوب می‌شوند. در این شرایط انتقال ویروس بیشتر اتفاق می‌افتد و قاعدتا هرچه تعداد بیماران بیشتر باشد تعداد کیس‎های بدحال هم به همان نسبت افزایش می‌‎یابد.» وی با بیان اینکه آمار ابتلا و بستری جوانان در یزد نیز افزایش داشته است، ادامه می‎دهد: «میانگین سنی مبتلایان موج چهارم نسبت به اسفند گذشته 5سال کاهش پیدا کرده است. درست است که جوانان بیشتری به‌دلیل ابتلا به کرونا بستری می‎شوند، اما غالب افراد بستری همچنان گروه سنی
 65سال به بالا هستند.»

آسیب‌پذیری جوانان
رئیس علوم پزشکی بوشهر نیز درباره دلایل ابتلای بیشتر جوانان در موج چهارم کرونا می‎گوید: «براساس آمار کلی، در موج چهارم از نظر درصدی جوانان بیشتر از باقی موج‌ها و ایام سال درگیر کرونا بودند.»
«سعید کشمیری» با بیان اینکه ماهیت ویروس‌های جدید و جهش‌یافته به‌گونه‌ای است که در جوانان بروز بیشتری دارد، می‌افزاید: «ظاهرا قبلا ویروس‌ها کمتر می‌توانستند در جوانان باعث بیماری شوند، اما در این موج شاهد بودیم که ویروس جهش‌یافته در بدن جوان‌ها بیشتر دیده می‌شود.»
وی ادامه می‌دهد: «زمانی که تعداد جوانان بیمار افزایش یابد طبیعی است که با آمار مرگ‌ومیر بیشتری هم در بین جوانان مواجه باشیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید