• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97293
+
-

بردگی مسلمانان چینی برای برندهای بزرگ دنیا

بردگی مسلمانان چینی برای برندهای بزرگ دنیا

هزاران مسلمان اویغور، در برنامه بازآموزی دولت مرکزی چین، به اجبار در کارخانه‌هایی که محصولات برندهای بزرگ دنیا را تامین می‌کند مشغول به‌کار شده‌اند.
به گزارش بی‌بی‌سی، مؤسسه سیاست‌های استراتژیک استرالیا در گزارشی که در این‌باره تهیه کرده گفته است که
کار کردن در این کارگاه‌ها فاز دوم بازآموزی اقلیت مسلمان اویغور در چین است. چین تا همین حالا حدود یک میلیون مسلمان اویغور را بازداشت کرده و آنها را در کمپ‌های مخصوصی نگهداری می‌کند. تنبیه و شست‌وشوی مغزی این افراد، بخشی از زندگی روزمره در این کمپ‌ها هستند. مقامات چینی گفته‌اند که هدف از احداث این کمپ‌ها، مقابله با بنیادگرایی مذهبی بوده است.
گزارش مؤسسه استرالیایی بعد از آن منتشر می‌شود که مقامات چینی در انتهای پاییز مدعی شدند مسلمانانی که در این کمپ‌ها بوده‌اند «فارغ‌التحصیل» شده‌اند.
این اندیشکده استرالیایی تخمین زده است که بین سال‌های 2017تا 2019بیش از 80هزار اویغور از استان سین‌کیانگ در منتهی‌الیه غربی چین به کارخانه‌هایی در سراسر چین منتقل شده‌اند. بر این اساس برخی از این افراد مستقیما از کمپ‌ها به این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها منتقل شده‌اند. این افراد براساس طرحی دولتی که با نام «امداد سین‌کیانگ» شناخته می‌شود به‌کار اجباری مشغول شده‌اند.
این کارخانه‌ها بخشی از زنجیره تامین برخی از برند‌های معتبر دنیا ازجمله نایکی، اپل و دل هستند. برای مسلمانان، فرار یا سرباززدن از این برنامه کاری «بی‌نهایت سخت» بوده و مخالفت‌های آنها با تهدید «بازداشت خودسرانه» پاسخ داده می‌شده است. شواهدی در دست این اندیشکده هست که نشان می‌دهد دولت محلی و دیگر فعالان بخش خصوصی، «مبلغی را در ازای سر» هر یک نیروی کار دریافت می‌کرده‌اند. به گفته مؤسسه سیاست‌های استراتژیک استرالیا، چنین برخوردی نوع جدیدی از سرکوب مسلمانان توسط دولت مرکزی چین خوانده شده است.
ناتانو روزر، یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش به بی‌بی‌سی گفته است: «گزارش ما کاملا آشکار می‌کند که برخورد با اویغورها و دیگر اقلیت‌های نژادی در سین‌کیانگ، انگیزه بهره‌کشی اقتصادی هم داشته است. ما حالا با بخش پنهان و نادیده‌ای از زنجیره جهانی تامین مواجه هستیم.»
اولین‌بار گزارش‌ها درباره بازداشت گسترده اقلیت‌های مسلمان در استان سین‌کیانگ در سال2018 منتشر شد. مقامات چینی در پاسخ به انتقادها گفته‌اند که «مراکز آموزشی-تفریحی» برای مقابله با خشونت مذهبی ایجاد شده‌اند. اما شواهد زیادی وجود دارد که افراد زیادی تنها به‌خاطر ابراز ایمان خود، نماز خواندن و یا داشتن حجاب بازداشت شده‌اند. حتی برخی از بازداشت‌شدگان تنها به این خاطر که خویشاوندانی در خارج از کشور دارند به این بازداشتگاه‌ها فرستاده شده‌اند.
افشای بازداشت مسلمانان، فشار جهانی زیادی به پکن وارد کرده است. رسانه‌های دولتی چین اعلام کرده‌اند که مشارکت در برنامه انتقال کارگر داوطلبانه است. مقامات دولتی هم تحمیل کار اجباری به بازداشت‌شدگان را تکذیب کرده‌اند.
اندیشکده استرالیایی، 27کارخانه را در 9استان چین شناسایی کرده است که از نیروی کار اویغورهایی که از سال 2017 منتقل شده‌اند استفاده می‌کنند. این افراد در خوابگاه‌های مجزایی نگهداری می‌شوند و در خارج از ساعت کار، باید در کلاس‌های زبان ماندارین (زبان رسمی چین) و همینطور «آموزش‌های عقیدتی» شرکت کنند. براساس گزارش، آنها مدام مورد بازرسی قرار می‌گیرند و حق ندارند مناسک دینی خود را به جا بیاورند.
این گزارش به این مسئله اشاره کرده است که شرکت‌های چینی و خارجی «احتمالا» از این وضعیت خبر ندارند و از آنها خواسته است سریعا به این مسئله واکنش نشان بدهند و چین را به رعایت حقوق بشر دعوت کنند.
خبرنگاران واشنگتن پست از یکی از این کارخانه‌ها که برای شرکت نایکی کفش تولید می‌کند بازدید کرده‌اند و در توصیف آن گفته‌اند که این محل با وجود برج‌های نگهبانی، دوربین‌ها و ایستگاه پلیس، بیشتر از یک کارخانه به یک زندان شباهت دارد. یکی از اویغورها در ورودی این کارخانه در شهر لایکی به واشنگتن پست گفته است: «ما می‌توانیم به اطراف سر بزنیم اما نمی‌توانیم (به سین‌کیانگ) برگردیم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید