• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95885
+
-

کرونا غول بی‌شاخ و دم نیست

کیوان الچیان_متخصص بیماری‌های عفونی

بیماری‌های ویروسی در زمستان و پاییز شایع هستند. کرونا، در زمان‌های مختلف در سال‌های 2004، 2008، 2012و الان در سال 2020 خود را نشان داده است. برخلاف تصور عمومی که معتقدند این ویروس تازه است و از چین منشأ گرفته، باید گفت ویروس کرونا، ویروس تازه و جدیدی نیست. زمانی در سال 2004، این ویروس به اسم مارس در عربستان سعودی شایع شد که منجر به فوت 976نفر شد. زمانی به اسم سارس بود که در آسیای جنوب‌شرقی درسال 2008رخ داد. الان این اتفاق در چین و شیوع آن دردست کم 28کشور اتفاق افتاده است.

چرا کرونا؟
نکته‌ای درباره بیماری وجود دارد که چرا اسم آن را کرونا گذاشته‌اند؟ این ویروس، گرد‌شکل است و سر آن تاج دارد و به این دلیل به آن کرونا می‌گویند. این ویروس، میزبان‌های مختلفی دارد که ازجمله آنها حیوانات هستند. گفته شد چینی‌ها از خفاش، مورچه‌خوار یا گوشت شتر استفاده کرده‌اند و این بیماری به این شکل وارد بدن انسان شده است. ویروس ماندگاری‌ای بین 9تا 14روز دارد و به این دلیل است که گفته می‌شود باید مرتب دست‌ها را شست. این ترویج شستن دست‌ها منجر به افزایش بهداشت عمومی در مردم شده و از این حیث باید چنین اتفاقی را به‌عنوان یک فرصت برای ارتقای سلامت جامعه محسوب کرد.

علائم بیماری چیست؟
تظاهر ویروس کرونا مانند سرماخوردگی است و تنها تفاوت آن این است که فرد دچار خستگی و بی‌حالی و کسالت و تب خفیف 37.3همراه با سرفه‌های خشک است. چون دوره بیماری 14روز است، ممکن است کسالت همراه با سرفه‌های خشک ادامه یابد و درنهایت به‌تدریج بهبود پیدا کند. دردهای عضلانی، استمرار بی‌حالی، تهوع و تب طولانی ازجمله علائم بیماری کرونا در فرد مبتلاست.

مرگ‌ومیر کرونا چقدر است؟
98.2درصد افراد بعد از ابتلا به این بیماری بهبود پیدا می‌کنند و تنها کمتر از 2درصد مبتلایان نیازمند استفاده از خدمات پزشکی می‌شوند. با افزایش سن از50سال به بالا این افزایش و شدت بیماری بیشتر می‌شود. نرخ مرگ‌ومیر مبتلایان با سن بین 50تا 60سال 1.3درصد است. هرچه سن کمتر می‌شود نرخ مرگ‌ومیر نیز کاهش پیدا می‌کند. در سنین 30تا 40سال به 0.6، سنین 20تا 30سال به 0.4 و در سنین 10تا 20سال به 0.2 درصد می‌رسد. بچه‌های زیر6سال سن نیز از این بیماری مصون هستند. اگر سن بین 70تا 80سال باشد حداکثر فوت به 2درصد می‌رسد. از آنجا که تشخیص این بیماری با علامت‌های ساده‌ای که گفته قابل وصول است، افراد دارای این علائم نباید نگران شوند، چرا که این بیماری، راه درمان ساده‌ای به اسم استراحت، استفاده زیاد از مایعات و بخور در منزل دارد.

ماسک بزنیم یا نزنیم؟ 
اندازه ویروس‌ها معمولا 4 /0میکرون است و به این دلیل، ماسک‌هایی که الان در اختیار داریم نمی‌توانند ذرات ویروس را نگه دارند. این ذرات می‌توانند به‌سادگی از ماسک‌ها عبور کنند و به این دلیل، فردی که ماسک زده است نباید اطمینان پیدا کند که از بیماری مصون می‌ماند. اینکه تأکید می‌شود از ماسک استفاده شود به این دلیل است که ذرات و قطرات از دهان فرد بیمار به‌سادگی خارج نشود و به دیگران سرایت نکند. 
ماسک محافظ اساسی در جلوگیری از پخش ذرات بیماری از دهان فرد مبتلا است. این را درنظر بگیرید که اگر ماسک پیدا نکردید نباید نگران باشید. استفاده ازدستمال پارچه‌ای شخصی کارکرد ماسک را دارد و می‌توان از دستمال پارچه‌ای استفاده کرد و در هنگام عطسه کردن دستمال را جلوی دهان گرفت و هر شب دستمال استفاده شده را شست و تمیز کرد. استفاده ازدستمال کاغذی که در همه خانه‌ها وجود دارد هم موضوعی است که می‌توان از آن به جای ماسک هنگام عطسه استفاده کرد.

استفاده از ضد‌غفونی کننده کمک می‌کند؟
سطوح زیادی هستند که افراد به آن دست می‌زنند و می‌تواند محلی برای ادامه حیات ویروس باشد. می‌توان این سطوح را با استفاده از دستمال و مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کرد.گاهی با پنبه و الکل هم می‌توان سطوح را تمیز کرد. خانم‌ها در طول ‌ماه از وایتکس برای شست‌وشوی لیوان‌ها و.. استفاده می‌کنند. استفاده از این مواد خیلی توصیه نمی‌شود. این را هم بدانید که 65درصد شانس گرفتاری مردان به ویروس کرونا از زنان بیشتر است. شاید دلیل این است که مردان بیشتر ازخانم‌ها وارد جامعه می‌شوند. طول عمر خانم‌ها چند سال بیشتر از مردان است و به این دلیل، مقاومت بدن آنها در مقابل برخی بیماری‌ها بیشتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید