• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95662
+
-

یک نامزدی اسکار و مستند ‌سازی‌ علیه ترامپ

هشتمین رئیس‌جمهور محبوب آمریکا پس از بازنشستگی چه می‌کند؟

یک نامزدی اسکار و مستند ‌سازی‌ علیه ترامپ

نام: باراک‌حسین اوباما / رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از سال 2009 تا 2017

بیوگرافی
متولد هونولولو در ایالت هاوایی در سال1961. او فرزند یک مهاجر کنیایی سیاهپوست و یک زن سفیدپوست از ایالت کانزاس است. اوباما در سال1983 در رشته علوم سیاسی با گرایش روابط بین‌الملل از دانشگاه کلمبیا فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در سال1988 وارد دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد شد. در هاروارد او به ریاست ژورنال مشهور نشریه قانون هاروارد رسید و دکتری حقوق خود را از این دانشگاه گرفت. او پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان وکیل حقوق مدنی آغاز به‌کار کرد و از سال1992 تا 2004 به تدریس دروس حقوق اساسی در دانشگاه شیکاگو مشغول شد. اوباما در سال2005 وارد سنا شد و با کنار زدن هیلاری کلینتون به‌عنوان تنها رقیب جدی در کنگره ملی حزب دمکرات، به‌عنوان نامزد این حزب معرفی شد. اوباما پنجمین آفریقایی آمریکایی است که به سنای آمریکا راه پیدا کرد. نشریه فراحزبی سی کیو او را وفادارترین دمکرات و نشریه نشنال ژورنال او را به‌عنوان لیبرال‌ترین سناتور در سال2007 معرفی کرده‌است. اوباما در سال2009 با شکست رقیب اصلی خود سناتور جان مک‌کین به‌عنوان چهل‌و‌چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحده و نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست در این کشور، برگزیده شد.

رویداد‌ها
درخواست دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، در سال2013 و گفت‌وگوی تلفنی 2رئیس‌جمهور پس از 35سال قطع رابطه میان 2 کشور، امضای توافق جامع هسته‌ای با ایران، دریافت جایزه صلح نوبل، اصلاح سیستم درمانی و اجرای بیمه درمانی اوباما، کاهش نرخ بیکاری از 11درصد به 5درصد، بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و احیای صنعت خودروسازی، از سرگیری روابط آمریکا با کوبا پس از نیم قرن خصومت، قتل اسامه بن‌لادن رهبر گروه القاعده، خروج موقت نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان در کنار افزایش نابرابری نژادی و افزایش خشونت علیه سیاهپوستان در آمریکا از جمله دستاوردها و رویداد‌های مهم دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بوده‌است.

وضعیت کنونی
 باراک اوباما در سال2017 کاخ سفید را به جانشین خود، دونالد جی ترامپ سپرد؛ ‌فردی که به گفته تیم کین، یکی از سناتورهای دمکرات آمریکایی، اوباما او را فاشیستی می‌دید که باید از ورودش به کاخ سفید جلوگیری می‌شد. چند‌ماه پس از خروج از کاخ سفید، فعالیت‌های اوباما و همسرش در قالب انجام سخنرانی‌های مختلف آغاز شد. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، اوباما برای سخنرانی در کنفرانسی مرتبط با بیمه درمانی از شرکت خدمات مالی به نام «کانتور فیتزجرالد» مبلغ 400 هزار دلار دریافت کرده‌است. گفته می‌شود بستن قرارداد‌های این‌چنینی در میان روسای جمهور سابق آمریکا امری رایج است. باراک و میشل اوباما همچنین پس از خروج از کاخ‌سفید قراردادی چند‌ده‌میلیون دلاری برای نوشتن و انتشار کتاب امضا کردند و سخنگوی اوباما نیز در ماه‌های اولیه فراغت او از قدرت، خبر داد به‌زودی سخنرانی‌های او در ازای دریافت پول آغاز خواهدشد.
علاوه بر حضور در رویداد‌های رسمی مانند مراسم خاکسپاری بوش پدر، مراسم یاد بود رقیب پیشینش جان مک‌کین و پشتیبانی از نامزد‌های انتخابات حزب دمکرات، او به‌صورت مداوم با (برادرش در جهان سیاست) جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا ملاقات دارد و همچنین به تماشای انواع رویدادهای ورزشی مهم به‌ویژه مسابقات بسکتبال می‌رود. اوباما همچنین در فضای مجازی، ‌به‌ویژه توئیتر به‌شدت فعال است و نسبت به رویداد‌های مختلفی که با به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا، تنوع و سرعت وقوع آنها افزایش پیدا کرده‌است، واکنش نشان می‌دهد. اوباما و همسرش همچنین فعالیتی کاملا متفاوت از فعالیت‌های جهان سیاست دارند. این دو شرکت فیلمسازی‌ای به نام «هایر گراند» تاسیس کرده‌اند که امسال توانست نخستین نامزدی اسکار را به نام خود ثبت کند. مستند «کارخانه آمریکایی» به تهیه‌کنندگی این شرکت که به تقابل‌های فرهنگی در کارخانه‌ای در اوهایوی آمریکا پرداخته‌است، ‌توانست نامزدی اسکار را به تهیه‌کنندگان خود هدیه دهد. نخستین نمایش جهانی این مستند به کارگردانی مشترک «استیون بوگنار» و «جولیا ریچرت» در جشنواره فیلم ساندنس اتفاق افتاد و توانست جایزه بهترین کارگردانی را از این جشنواره به‌دست آورد. البته فعالیت‌های فیلمسازی‌ اوباما به ساخت این مستند محدود نمی‌شود. شرکت نت‌فلیکس نیز سال گذشته اعلام کرد باراک اوباما و همسرش میشل اوباما در تهیه سریالی جدید درباره زندگی و کار دونالد ترامپ مشارکت خواهند‌کرد. این مجموعه قرار است بر اساس کتاب مشهور «ریسک پنجم» اثر مایکل لوئیس ساخته شود؛ کتابی تحقیقی و انتقادی درباره خطاها و خرابکاری‌های آشکار و پنهان در 3وزارتخانه انرژی، کشاورزی و تجارت پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در کاخ سفید. زوج اوباما حق ساخت فیلم از روی این کتاب را در سال2018 خریداری کرده‌اند.

رئیس‌جمهور مستندساز
باراک و میشل اوباما پس از خروج از کاخ‌سفید قراردادی چند‌ده‌میلیون دلاری برای نوشتن و انتشار کتاب امضا کردند و به جهان مستند سازی وارد شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید