• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 29 خرداد 1402
کد مطلب : 194955
+
-

خصوصی‌سازی‌ یا مولد‌سازی‌؟

  خبر: ازجمله فعالیت‌های دولت در موضوع مولدسازی دارایی‌ها‌، ‌فروش 1088میلیارد تومان املاک مازاد و شناسایی 9هزارو 963میلیارد تومان اموال مازاد دیگر است.
  نقد: راهکارهای دولت برای مولد‌سازی‌ املاک و دارایی‌های دولت اقدام قابل ستایشی است که می‌تواند به افزایش درآمد‌های دولت منجر شود با این حال باید توجه کرد که اولویت اصلی اقتصاد ایران در شرایط فعلی کاهش هزینه‌های دولت است و نگاه صرف به درآمد‌زایی راهگشا نیست. کسری بودجه دولت نتیجه بالا بدون هزینه‌های دولت است و علت این کسری بودجه بدنه بزرگ دولت است. دولت در همه بخش‌های اقتصاد خود را درگیر کرده است و از وظایف اصلی خود جا مانده است.
ضمن اینکه تورم کمر شکن فعلی نتیجه همین کسری بودجه دولت است که حتی منجر به ناترازی بانک‌ها نیز شده است. با وجود این هیچ برنامه عملی برای خصوصی‌سازی‌ که منجر به کوچک‌سازی‌ دولت و کاهش کسری بودجه می‌شود وجود ندارد و اطلاعات موجود نشان می‌دهد خصوصی‌سازی‌ به‌دلیل آنچه اجرای نادرست در گذشته می‌نامند کلا تعطیل شده است. اینکه در گذشته روش خصوصی‌سازی‌ غلط بوده است نمی‌تواند استدلال محکمی برای تعطیل کردن خصوصی‌سازی‌ در ایران باشد. میلیون‌ها صفحه مطالعه، پژوهش و تحقیق در سراسر دنیا درباره آثار و فواید خصوصی‌سازی‌ انجام شده که نشان می‌دهد که بدون اجرای خصوصی‌سازی‌ اقتصاد هرگز نمی‌تواند مسیر درستی راطی کند.در واقع دولت باید نقش ناظر را در فعالیت اقتصادی داشته باشد و فعالیت‌های اقتصادی را به‌دست مردم بسپارد. دولت نمی‌تواند در فضای اقتصاد به‌صورت همزمان هم بازیکن باشد و هم داور. این موضوع به‌شدت در زمین اقتصاد خسارت آفرین است و مانع رشد اقتصادی می‌شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید