• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 28 بهمن 1398
کد مطلب : 95325
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OYgJR
+
-

رونمایی از نقشه باستان‌شناسی ایران

 رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از رونمایی از نقشه باستانی ایران در سال آینده خبر داد.
‌بهروز عمرانی دیروز در نشست خبری هفدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران که در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، گفت: با قرار دادی که با دانشگاه تهران منعقد کردیم قرار است سامانه نقشه باستان‌شناسی ایران تا پایان نیمه نخست سال آینده رونمایی شود.
 وی با بیان این که مشخص شدن محوطه تاریخی از جمله موارد مندرج در این نقشه است، گفت: حدود ۴۰ سال است که مشغول تهیه محتوای این سامانه هستیم.
 عمرانی با بیان این که محتوای این نقشه تحت وب است، افزود: با این شیوه امکان پردازش و تحلیل محتوا همواره وجود دارد. بسیاری از محوطه های باستانی به دلیل ساختار جغرافیایی در ظاهر در حال حاضر در معرض دید نیستند از این رو پس از کاوش این نقشه‌ها بروز رسانی می شوند.  عمرانی گفت: این سامانه ابزار خوبی برای آمایش است و در مرحله نخست از تخریب محوطه های باستانی جلوگیری می‌کند. ۵ سال زمان نیاز است که محتوا در این سامانه بارگذاری شود و البته همان طور که گفته شد این سامانه همواره به‌روز رسانی می‌شود. البته به دلیل مسایل امنیتی همه افراد امکان دسترسی به همه محتوای سامانه را ندارند.
 عمرانی همچنین  از تهیه تاریخ شفاهی باستان‌شناسی خبر داد و گفت: سعی ما بر آن است تا با تهیه تاریخ شفاهی، بخشی از آنچه که در باستان‌شناسی اتفاق افتاده است را احیا کنیم.
رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص نصب دوربین‌های مداربسته در محل کاوش باستان‌شناسی گفت: حفاظت از اموال حین کاوش یکی از مواردی است که همواره مورد توجه مسئولان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید