• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 21 دی 1402
کد مطلب : 215282
+
-

«شکوه ایران باستان» به چین رفت

۲۱۱ شیء تاریخی ایران در قالب برپایی نمایشگاه «شکوه ایران باستان» به چین ارسال شد تا از امروز (پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه) به‌مدت 3‌ماه در شهر پکن به نمایش گذاشته شود. مسئولان وزارت میراث فرهنگی نیز خبر داده‌اند که از دولت چین برای این آثار «تضمین صیانت از اموال» گرفته‌اند.
وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: انگیزه برپایی این نمایشگاه در راستای وظایف وزارت میراث فرهنگی برای معرفی شایسته تاریخ و فرهنگ ایران به سایر ملل و فرهنگ‌ها و ترغیب و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران با توجه به تأثیر برگزاری نمایشگاه‌ها بر جذب گردشگران خارجی است.
هادی میرزایی، مدیر اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی پیش‌تر به ایسنا گفته بود، تمام هزینه‌های مربوط به این نمایشگاه از آماده‌سازی اشیا تا بسته‌بندی، حمل‌ونقل و اعزام امنای اموال فرهنگی ـ تاریخی موزه ملی ایران و نمایندگان ایران برای حضور در افتتاحیه نمایشگاه با چین بوده و دولت چین تضمین صیانت از اموال به ایران داده است.
۲۱۱ شیء تاریخی ارسال شده به چین با مصوبه و تأیید دولت ایران در موزه‌های شانگهای، گوانجو، شنجن، شیان و ارومچی به نمایش گذاشته می‌شوند.
ایسنا گزارش داده است که موضوع برپایی نمایشگاه آثار تاریخی ایران در چین، از سال۱۴۰۰ و به‌دنبال بیانیه مشترک «ابتکار عمل آسیایی در حفاظت از میراث‌ فرهنگی» که به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک 2کشور امضا شده بود، مطرح شده بود. در آن بیانیه 2کشور ایران و چین نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های متقابل آثار موزه‌ای در خاک 2کشور متعهد شده‌اند. سال گذشته نیز جبرئیل نوکنده، رئیس‌کل موزه ملی ایران‌ که تا سال۱۳۹۸ و پیش از همه‌گیری کرونا با بسیاری از کشورها نمایشگاه مشترک و متقابل برگزار کرده بود، از مذاکرات ایران و چین برای برگزاری چنین نمایشگاهی خبر داده بود.
موزه ملی ایران پیش‌ از این هم نمایشگاه‌هایی در چین برگزار کرده بود که آخرین آنها سال۱۳۹۱ بود و حدود ۱۰اثر برگزیده از موزه ملی ایران به موزه شانگهای چین امانت داده شد تا در شصتمین سال تاسیس این موزه، در کنار ۹۰سفال تاریخی از کشورهای آمریکا، ترکیه، انگلستان و ایتالیا به نمایش گذاشته شود.
برپایی نمایشگاه‌های مشترک از آثار تاریخی ایران در کشورهای جهان بی‌سابقه نبوده و در سال‌های گذشته موزه الیکانته اسپانیا نیز میزبان شکوه تمدن ایرانی با آثار زرین و فاخر موزه ملی ایران بود. حالا نوبت به سفر شکوه ایران باستان به چین رسیده است تا چینی‌ها با فرهنگ و تمدن ایران در کشور خود آشنا شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید