• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95241
+
-

معین: اصلاح‌طلبان نباید به هر بهایی به‌دنبال ماندن در قدرت باشند

احزاب
معین: اصلاح‌طلبان نباید به هر بهایی به‌دنبال ماندن در قدرت باشند

مصطفی معین از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصلاحات معتقد است که از نظر جامعه به‌ویژه جوانان، موضوع رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی در این مقطع زمانی، ماجرای تمام‌شده‌ای است.
او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پایگاه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند و در افکار عمومی تفاوت چندانی بین این دو جریان وجود ندارد، تأکید می‌کند: حضور یا عدم‌حضور آنها چندان تأثیری در میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات نخواهد داشت. ولی تنش‌های آبان‌ماه امسال و یا دی‌ماه سال۹۶ که ناشی از احساس نابرابری، فشارهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی بود می‌تواند انگیزه‌های مشارکت سیاسی مردم را کاهش دهد. مهم‌ترین فرازهای گفت‌وگوی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبر آنلاین را در ادامه می‌خوانید.
    تذکر مقام رهبری به شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۳۸۴ برای تجدید نظر در صلاحیت نامزدان انتخاباتی بیشتر بر پایه اهمیتی بود که ایشان به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بازتاب جهانی آن می‌دادند. من اطلاعی از انجام رایزنی خاص با رهبری در این زمینه در سال۱۳۸۴ ندارم و فعالیتی صورت نگرفته بود. شاید در آخرین روزهای مانده به انتخابات مجلس به افراد دیگری نیز اجازه ورود بدهند که البته نوشداروی بعد از مرگ سهراب است و فرصتی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات انتخاباتی وجود نخواهد داشت.
     اراده یکدست کردن بافت مجلس و حکومت و ضعیف‌تر شدن پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان در فرایند تصمیم‌گیری شورای نگهبان نقش بیشتری داشته است.
    نباید با هر شیوه و به هر بهایی به‌دنبال باقی بودن در قدرت و یا به‌دست گرفتن افسار آن بود. حضور در صحنه می‌تواند در عرصه‌های آگاهی‌بخشی، تصمیم‌سازی‌ و ارتقای توانمندی‌ها باشد.
    دادن لیست نامزدهای انتخاباتی، آن‌هم در زمانی که اصلی‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب و بعضا اصولگرا رد صلاحیت شده‌اند، از منطق قوی برخوردار نیست. هرچند که افراد صاحب صلاحیتی که قصد خدمت و وقف خود برای جامعه را دارند می‌توانند به‌صورت فردی و یا چندنفره نامزدی خود را اعلان نمایند.
    پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی برای نظارت شورای نگهبان، غیرمنطقی نبوده است ولی طرح آن پس از گذشت حدود ۶سال از ریاست‌جمهوری آقای روحانی و کمتر از دو سه‌هفته به برگزاری انتخابات، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اجرایی! «ثبت در تاریخ» دردی از دردهای امروز ما را درمان نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید