• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95235
+
-

گزارش همشهری از شعارهای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم

مصاف شعارها در غیاب برنامه‌ها

انتخابات
مصاف شعارها در غیاب برنامه‌ها

بعد از معرفی لیست‌های انتخاباتی که چالش اساسی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در رقابت‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس بود، حالا نوبت به مصاف شعارهای انتخاباتی آنها رسیده است؛ شعارهایی که فعلا همه امور را دربرگرفته و حد و مرزی برای آن عیان نیست.
به گزارش همشهری،‌شعارهای این 2رقیب قدیمی انتخابات کشور در این دوره از انتخابات هم مانند ادوار گذشته برچسب‌های انحصاری دارد. اصلاح‌طلبان با شعار شکستن یکدستی و ممانعت از ایجاد دوقطبی‌های ساخته اصولگرایان وارد میدان شده‌اند و اصولگرایان عنوان نجات اقتصاد را ضمیمه همه موضع‌گیری‌هایشان کرده و با شعارهای اقتصادی و توجه به معیشت مردم میداندار رقابت‌ها شده‌اند.

مصاف لیست‌ها
هرچند در این دوره از انتخابات اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با لیست‌های انتخاباتی متعدد -اصلاح‌طلبان با 2لیست شورای ائتلاف اصلاح‌طلبان و لیست یاران هاشمی (لیست حزب کارگزاران سازندگی) و اصولگرایان با 2فهرست اصلی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری و چند فهرست فرعی- وارد گود انتخابات شده‌اند اما تعدد لیست‌ها به شعارها لطمه‌ای نزده است.
فریاد اصلاحات همچنان حول شفافیت و نظارت‌پذیر کردن امور کشور می‌گردد و اصولگرایان هم انقلابی‌گری و توجه به اقتصاد را پرچم انتخاباتی‌شان قرار داده‌اند.

توقف در شعار
دیگر تشابه این 2جریان در رقابت با هم این است که هنوز هر 2جریان در مرحله شعار متوقف مانده‌اند و برنامه‌ای برای تحقق شعارهایشان ارائه نکرده و مخاطب را به آینده نزدیک برای تسلیم برنامه‌هایشان وعده داده‌اند؛ برنامه‌ای که بنا به تأکید بزرگان هر دو جریان، در روزهای اخیر و تا قبل از دوم اسفندماه ارائه خواهد شد.
ارائه برنامه از سوی فهرست‌های انتخاباتی مجالس شورای اسلامی همواره پاشنه آشیل طیفی است که اکثریت بهارستان را به نام خود می‌زند، چنانچه در انتخابات مجلس دهم و بعد از حمایت قاطع مردم از فهرست امید، فراکسیون امید برنامه‌ای به‌نام «برجا» ارائه کرد؛ برنامه‌ای چنان جامع و طویل و مفصل که بعدها محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید درباره علت معطل‌ماندن این برنامه گفت:‌ این برنامه چنان وسیع و گسترده بود که یکی از بندهایش برای 4سال مجلس دهم کفایت می‌کرد. در این گزارش به شعارها و موضع‌گیری‌های جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب که ردای انتخابات به تن کرده‌اند پرداخته‌ایم.

شعارهای یک اقلیت مؤثر
بعد از قطعی‌شدن نظر شورای‌عالی سیاستگذاری برای عدم‌ارائه فهرست انتخاباتی و سرگردان‌شدن 12حزب اصلاح‌طلبی که متفاوت از اکثریت این شورا می‌اندیشیدند و در سودای ورود به رقابت‌ها بودند، حزب کارگزاران سازندگی نخستین حزب اصلاح‌طلبی بود که دست‌به‌قلم شد و فهرست انتخاباتی‌اش برای تهران را از میان کاندیداهای اصلاح‌طلب نوشت؛ لیستی که کارنامه افراد و حمایت تشکل‌های سیاسی، صنفی و اجتماعی برآمده از آنها برایش در اولویت بود. کارگزارانی‌ها یک روز بعد از آغاز رسمی زمان تبلیغات انتخاباتی فهرست انتخاباتی‌شان را همراه با بیانیه‌ای روانه کارزار انتخاباتی کردند؛ بیانیه‌ای که از چرایی و هدف کارگزاران برای حضور در انتخابات پیش‌رو خبر می‌دهد. در بخشی از بیانیه این حزب آمده است که رأی می‌دهیم تا از راه‌های قانونی بتوانیم «نظام انتخاباتی» کشور را اصلاح کنیم و آن را بر «نظام حزبی» منطبق‌سازیم و از آنجا که شورای نگهبان صراحتا مسئولیت رقابت و مشارکت در انتخابات را از دوش خویش برداشته است، در تعامل با همه حاکمیت چاره‌ای برای این دو بحران بیابیم و قانون انتخابات را اصلاح کنیم.
این بیانیه می‌افزاید: با تقویت «نظارت» و «شفافیت» در قانونگذاری مانع از آن شویم که در انتخابات مجالس آینده، ده‌ها نماینده وقت مجلس به دلایل مبهم رد صلاحیت شوند و کسی جز به حکم دادگاه صالحه از حقوق شهروندی محروم نشود و مبارزه با هر نوع فساد اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و حتی سیاسی را به‌گونه‌ای درونی سازیم که قبل از ورود نهادهای نظارتی حاکمیتی خود در قامت یک نهاد اصلاح‌طلب با فساد مبارزه کنیم و و اصلاح‌طلبان را پرچمداران مبارزه با هر نوع فساد در هر نهادی‌سازیم و در گام اول طرح «تعارض منافع» را برای ازبین‌بردن زمینه هر نوع رانت‌خواری و خویشاوندسالاری تهیه کنیم و به تصویب پارلمان برسانیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: می‌خواهیم مانع شکل‌گیری دوگانه «مقاومت/ دیپلماسی» در کشور شویم و ضمن دفاع از «حق دفاع ملی» از ایران جلوی احساسات و هیجانات سیاسی جناح‌های افراطی و انحرافی را بگیریم، با طراحی قوانین «اعتراض مدنی» مانع از تجربه‌های تلخ برخورد با حوادثی چون آبان۹۸ شویم و بر تدبیر در روابط حاکمیت و ملت تأکید کنیم و نگذاریم پنهانکاری به یک رویه اداری بدل شود.
«اصلاحات ساختاری»، ممانعت از تصمیم‌گیری‌های نادرست مانند «قانون تثبیت دستوری قیمت‌ها» در مجلس هفتم یا «شوک‌درمانی» و تصویب «قانون حقوق شهروندی»، حمایت از چرخه کارآفرینی و سرمایه ملی در شرایط تحریم و جلوگیری از تعمیق فقر و شکاف طبقاتی از اهم برنامه‌های کارگزارانی‌هاست که در قالب یک بیانیه در حد شعار بیان شده و هنوز خبری از نقشه مدون راه برای پیگیری این باید‌ها و شاید‌ها نیست.
این حزب درنهایت عنوان «پارلمانی کارآمد» را مطرح کرده و تعهد داده است که ما «کارگزاران سازندگی ایران» به همه هواداران و شهروندان این «برنامه اصلاح‌طلبانه» تعهد می‌دهیم به‌زودی طرح‌های کارشناسی و قانونی خود برای پیگیری این «اهداف میان‌مدت» و «برنامه ۱۰ماده‌ای» را اعلام کنیم و از همه اعضای فراکسیون محتمل «کارگزاران سازندگی ایران» در مجلس یازدهم برای انجام این برنامه‌ها و گزارش دقیق پیشرفت آنها به موکلان خویش، تعهد تشکیلاتی بگیریم.
در کنار بیانیه این حزب که تا‌کنون قوی‌تر از دیگر احزاب اصلاح‌طلب که عزم حضور در رقابت‌های انتخاباتی را دارند میداندار حضور اصلاح‌طلبان در انتخاب شده است، مجید انصاری چهره‌ای که این دوره از انتخابات عنوان سرلیست را به‌خود اختصاص داده است نیز در موضع‌گیری‌هایش از بایدها و شاید‌های ضرورت حضور اصلاحات در مجلس یازدهم سخن گفته است. او که مواضعش خیلی با برنامه‌های کارگزاران در تناقض نیست از ضرورت تدوین قانون جامع انتخابات سخن می‌گوید و تأکید می‌کند که اگر به مجلس رفتم قانون جامع انتخابات را کلید خواهم زد و در سال اول و دوم مجلس باید این قانون اصلاح شود و مرزها باید تعیین شود؛ شورای نگهبان الان بخش عمده‌ای از اجرا و نظارت را با هم انجام می‌دهد.
این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه با خالی‌کردن صحنه مشکلات حل نمی‌شود معتقد است: با خالی‌کردن صحنه فقط اندیشه‌های خود را داوطلبانه به غیر واگذار کرده‌ایم؛ در صحنه سیاسی کسی تعارف نمی‌کند که بیایید حق خودتان را بگیرید. وجود یک اقلیت قوی از یک اکثریت بی‌خاصیت بیشتر است. انصاری تأکید کرد: مجلس محل کار پارلمانی است نه پارتیزانی و بنده با حفظ روحیه تعاملی و حفظ مواضع اصلاح‌طلبی برای منافع مردم تلاش حداکثری می‌کنم.

فریاد اقتصاد و معیشت بدون برنامه
غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان در نشست خبری این شورا با بیان اینکه ما در لیست ایران سربلند به‌دنبال نجات اقتصاد ایران هستیم، ادامه داد: داوطلبانی که به شورای ائتلاف پیوستند تعهد دادند که اگر در لیست نهایی نباشند انصراف دهند و همین‌جا از آنان می‌خواهم که همانطور که قرار گذاشتیم دوستانی که در لیست نیستند انصراف دهند تا وحدت ممکن و پیروزی حاصل شود. به‌گزارش فارس، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که برنامه این شورا برای برطرف کردن مشکل اقتصادی کشور چیست، گفت: اهم موضوعات این گفتمان موضوعات اقتصادی از قبیل اشتغال، تورم، گرانی، مسکن و مواردی مشابه است که همه این موارد بررسی شده و در هفته پیش‌رو از سوی افراد لیست و کارگروه اقتصادی شورا ارائه خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که برای حل مسائل اقتصادی کشور چه برنامه‌ای دارید، گفت: ما راهبرد اصلی خود را توجه به ظرفیت‌های داخلی گذاشته‌ایم و معتقدیم امید به مذاکره بستن نتیجه درخوری دربر ندارد، پس باید به سمت قوی‌کردن داخل برویم و فضا را طوری آماده‌سازیم که فشار بر تولید‌کننده کاهش یابد. موضوع بانک‌ها هم مهم است تا آنها به‌جای خدمات پولی دادن در خدمت تولیدکننده باشند. در کنار حداد، پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز دیروز خبر داد شورای ائتلاف با برنامه‌ریزی دقیق و اخذ نظرات و اولویت‌های مردم با برنامه جدی وارد مجلس خواهد شد. سروری افزود: تیم اختصاصی لیست ایران سربلند برنامه‌های خود را در مجلس یازدهم نشان خواهد داد. وی گفت: نگاه جدی به وضعیت معیشتی و اقتصاد جامعه اولویت اصلی و مطالبه مردم است که لیست ایران سربلند به‌دنبال تحقق این برنامه‌هاست، به همین جهت بنا داریم دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولان را برداریم. سروری همچنین بیان کرد: افول مجلس در منظر مردم باعث شده که مجلس از جایگاه اصلی خود خارج شود و مردم برای آن جایگاهی که نظام به آن داده اعتباری قائل نباشند. دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: مجلس آینده اگر شفافیت را مورد توجه و مبنای کار خود قرار دهد، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید