• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92614
+
-

نقش ایران در عراق و سوریه چیست؟

همراهی با دولت‌های رسمی

ایران پایگاه و نیروی نظامی مستقر در عراق ندارد و پایگاه و نیروی ایران در سوریه نیز به شکل قانونی و با مجوز دولت است. بنا بر مصوبه پارلمان عراق هر نوع نیروی نظامی باید از کشور خارج شود؛ منظور ارتش ترکیه است که در بخشی از عراق پایگاه دارد و آمریکا که در بخش‌هایی از این کشور، هم پایگاه و هم نیروی مستقر دارد. اما گروه‌هایی که در این بخش معرفی شدند، آنهایی هستند که خط فکری نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران دارند و گاه آموزش‌هایی دیده‌اند. اما همه این گروه‌هایی که در عراق شکل گرفته‌اند اکنون زیر مجموعه حشد الشعبی هستند و در دولت عراق شکل قانونی دارند. از این گروه‌ها که بخشی از آن در پایین نیامده است، سرایا السلام و سرایا الخراسان زیرمجموعه جریان صدر، عصائب اهل الحق و کتائب حزب‌الله، کتائب امام علی و سیدالشهدا و حزب‌الله عراق نیروهای شیعی عراقی هستند که جریان فکری نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند.

نیروی قدس
از این نیرو در ماموریت‌های برون‌مرزی استفاده می‌شود. نیروی قدس در جریان جنگ ایران و عراق راه‌اندازی شد و هدف آن انجام ماموریت‌های شناسایی و نظامی در خاک عراق بود. اما ماموریت‌های این نیرو در سوریه آغاز و ادامه‌دار شد. با حمله گروه تروریستی  داعش به عراق فعالیت این گروه گسترده‌تر شد. این نیرو تصمیم به راه‌اندازی «ستاد مردمی مدافعان حرم» در ایران گرفت تا از این طریق بتواند نیرو‌های داوطلب جنگ در سوریه را سازماندهی و به این کشور اعزام کند. نیروی قدس دست‌کم از دو گروه «کتائب حزب‌الله» و «عصائب اهل الحق» برای تعلیم و تجهیز چند گروه شیعی دیگر استفاده می‌کند.
 (سوریه)

مدافعان حرم اهل‌بیت
 مدافعان حرم به گروهی متشکل از ۱۵ گروه گفته می‌شود که با عنوان دفاع از آرامگاه‌های امامان شیعه و جنگ با گروه داعش در سوریه و عراق هستند. اعضای این گروه را نیروی قدس سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و شیعیان افغان، پاکستان، عراق، سوریه و لبنان تشکیل می‌دهند. تعداد نیروی‌های مبارز در عراق و سوریه را ۲۰۰ هزار نفر برآورده شده است که در قالب نیرو‌های مسلح مردمی مشغول جنگ هستند. هدف آن‌ها ایمان به اسلام و مقاومت در برابر گروه‌های تکفیری اعلام شده بود.
 (سوریه و عراق)

حزب‌الله سوریه
تعداد نیروهای این گروه ۱۵ هزار نفر برآورد می‌شود. حزب‌الله سوریه شاخه دوم حزب‌الله لبنان در کشور سوریه است که  این گروه شامل جنگجویان حامی بشار اسد در سوریه است و به‌صورت محدود به ارتش این کشور در پیکار با مخالفان اسد کمک می‌کند و از آرامگاه حضرت زینب(ع) دفاع می‌کند. 
(سوریه)

سپاه بدر
بخشی از حشد الشعبی را سپاه بدر تشکیل داده است. سال ۱۳۶۲ نیروهای مجلس اعلی انقلاب اسلامی عراق که مخالف صدام حسین بودند و در ایران به سر می‌بردند، به‌صورت داوطلب در جنگ ایران و عراق شرکت ‌کردند. این نیروها به‌صورت یک گردان در سپاه پاسداران سازماندهی شدند. بعد از عملیات خیبر، این گردان از مجلس اعلی عراق تحویل گرفته و به‌صورت تیپ سازماندهی شد. تیپ بدر شامل گروه احرار (اسرای عراقی جنگ ایران و عراق) و گروه مجاهدین عراقی مخالفین دولت صدام بودند. سپاه بدر از گسترش تیپ بدر به‌وجود آمد. بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۱ پس از جنگ اول خلیج‌فارس نیروهای بدر با ورود به عراق شروع به انجام عملیات علیه نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی عراق کردند. مقر کنونی این سپاه در عراق، پادگان «اشرف» است که در جولای سال ۲۰۱۴ در اختیار این سازمان نظامی قرار گرفت. 
(عراق)

حزب‌الله لبنان
شناخته‌شده‌ترین گروه در جنگ شیعیان با گروه داعش در سوریه است که سیدحسن نصر‌‌الله، دبیرکل آن، بارها حضور نظامی نیرو‌های این گروه در سوریه را تأیید کرد. حزب‌الله لبنان که از اواخر سال۲۰۱۲ در درگیری‌های سوریه مشارکت داشت و شمار کشته‌های آن تا بیش از ۲۵۰ نفر اعلام شده است، از این کشور خارج شد. زمانی که داعش بخش زیادی از عراق را تصرف کرده بود و گروهی مثل حشد الشعبی وجود نداشت، ارتش و سپاه ایران و حزب‌الله لبنان در این کشور حضور نظامی پیدا کردند، اما با عقب راندن داعش، هم نیروهای ایران و هم لبنان از عراق خارج شدند. (سوریه)

گردان‌ها
گردان‌ها معمولا از نیروهای رزمی مختلفی هستند که ماموریت مشخصی دارند. بعضی از این گردان‌ها دیگر وجود خارجی ندارند و مربوط به زمانی بوده‌اند که تکفیری‌ها پیشروی‌هایی به بخش‌هایی از کشور داشتند.

گردان ابوالفضل‌العباس
 نیرو‌های این گردان در خاک عراق ۵۰۰ نفر اعلام شده و متشکل از چند گروه نظامی شیعی عراقی بود که با هدف حفاظت از آرامگاه حضرت زینب(ع)، اعلام موجودیت کرد. 
اعضای این گردان را علاوه بر گروه الیوم الموعود وابسته به جریان صدر به رهبری مقتدی الصدر و گروه عصائب اهل الحق به رهبری شیخ قیس الخزعلی وابسته به جیش المهدی، گروهی از اعضای حزب‌الله لبنان و اتباع عراقی ساکن دمشق تشکیل می‌داد. این گروه ارتباط نزدیکی با نیروی قدس سپاه پاسداران داشت. (عراق) 

گردان لواء ذوالفقار
این گردان بعد از گردان ابوالفضل العباس دومین گروه مسلح شیعی عراقی در دمشق است که هدف‌شان دفاع از آرامگاه دختر امام‌اول شیعیان است. فرمانده آنها فاضل صبحی معروف به ابوهاجر از اعضای گروه عصائب اهل الحق عراق بود که در درگیری‌های سوریه شهید شد و 2فرمانده آن یعنی ابوشهد الجبوری و فاضل صبحی از شناخته‌شده‌ترین اعضای مدافع حرم در ایران به شمار می‌روند. اینها گروهی از عراقیان حاضر در سوریه هستند. (سوریه) 

حرکه النجباء
 این گردان همانند گردان ابوالفضل‌العباس از زیرشاخه‌های گروه عصائب اهل‌الحق است که فرماندهی آن را شیخ اکرم الکعبی از مشاوران و معاونان سابق مقتدی صدر برعهده دارد. ابوعیسی اقلیم در پی حمله بالگرد‌های اسرائیل به یک کاروان نظامی حزب‌الله لبنان در استان قنیطره سوریه به همراه عماد مغنیه و چند عضو دیگر حزب‌الله به شهادت رسیدند. (عراق و سوریه)

گردان زینبیون
سومین گروه نظامی سازماندهی شده از داخل ایران برای جنگ در سوریه که اعضای آن را شیعیان پاکستانی مقیم ایران تشکیل داده‌اند. این گردان ارتباط نزدیکی با حزب‌الله پاکستان دارد. (نیروی سپاه قدس در سوریه)

فاطمیون
از مبارزان شیعه که بسیاری اعضای آن را شماری از افغان‌های مقیم ایران تشکیل می‌دهند. این گردان از سوی ۱۷ نفر از افغان‌های شیعه مقیم دمشق تشکیل شد و پس از گسترده شدن جنگ در سوریه، به یک گردان نظامی تبدیل شد که در مناطق مختلفی از خاک سوریه به جنگ مشغولند. (نیروی سپاه قدس در سوریه)

این خبر را به اشتراک بگذارید