• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 آذر 1398
کد مطلب : 90564
+
-

ایران تا سال 2060 در حالت خشکسالی است

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اعلام اینکه ایران تا سال  ۲۰60در حالت خشکسالی است، گفت: هم‌اکنون مسئله مهم در حوزه هواشناسی کشور، موضوع تحریم‌هاست که گریبان ما را هم گرفته است. تلاش می‌کنیم با استفاده از دانش فنی داخلی با رعایت استانداردهای بین‌المللی نیازهای موجود را پاسخ دهیم.

سحر تاج‌بخش در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه آخرین گزارش تغییر اقلیم در سال ۲۰۱۶ به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد، گفت: تغییر اقلیم به سناریوهای متفاوتی بستگی دارد که این سناریوها براساس تولید گاز دی‌اکسید کربن است. در حالت خوش‌بینانه اگر کشورها براساس توافقنامه پاریس میزان تولید گاز دی‌اکسید کربن خود را کاهش دهند، منطقه ما تا سال ۲۰۶۰ در حالت خشکسالی باقی می‌ماند و در غیر این صورت چنانچه میزان تولید دی‌اکسید کربن افزایش پیدا کند، قطعا شدت خشکسالی در کشور بیشتر خواهد شد.به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی کشور در 3 حوزه اصلی حمل‌ونقل، آب و کشاورزی سرویس‌های تخصصی ارائه می‌دهد، گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی حل عددی معادلات دیفرانسیل جوی است و اساسا این موضوع اصل عدم‌قطعیت دارد. ما نمی‌توانیم منابع آب کشور را به داده‌های هواشناسی وصل کنیم. رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی در بهترین کشورهای دنیا ۷۵ درصد قطعیت دارند، اظهار کرد: برای مثال در رخدادی مانند سیلاب داده‌های هواشناسی به‌تنهایی کافی نیست و باید به داده‌های وزارت نیرو نیز دسترسی داشته باشیم. پیش‌بینی مخاطرات و تولید اطلاعیه‌های هواشناسی براساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود. تلاش می‌کنیم سرویس‌های بهتری ارائه دهیم، ولی اصل عدم‌قطعیت را هم باید در نظر داشته باشیم. تاج‌بخش با اشاره به اینکه براساس گفته سازمان مدیریت بحران اگر پیش‌بینی‌های هواشناسی در سیل‌های امسال نبود در لرستان بیش از ۱۰۰۰ کشته داشتیم، گفت: هم‌اکنون در کارون سامانه هشدار سیل نسل ۴ و سامانه هشدار سیلاب شهری نیز در قمرود و گرگان‌رود نصب شده است.

آلودگی هوا ربطی به تغییر اقلیم ندارد
تاج‌بخش تصریح کرد: آلودگی هوا ربطی به تغییر اقلیم ندارد و منوط به تولید گازهایی است که در اتمسفر تولید شود و شرایط هواشناسی این آلودگی را می‌تواند تثبیت، تقویت یا تضعیف کند. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند آلودگی را از بین ببرد، وزش باد است. رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان هواشناسی اقدامی برای رسیدن به منبع بوی نامطبوع تهران انجام داده است یا خیر، توضیح داد: ما به استانداری پیشنهاد داده‌ایم که در زمینه رسیدن به منشأ این بو به آنها کمک کنیم؛ چراکه با بررسی جهت وزش باد می‌توان دقیق‌تر روی منشأیابی کار کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید