• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90130
+
-

سازمان ملل: حمله به آرامکو کار ایران نبود

دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که این سازمان «قادر نیست به‌طور مستقل اثبات کند» که موشک‌ها و پهپادهای استفاده شده در حمله 3ماه قبل به تاسیسات نفتی عربستان سعودی موسوم به آرامکو، «منشأ ایرانی داشته‌اند».
آنتونیو گوترش، همچنین بیان کرد که سازمان ملل بقایای تسلیحاتی را که در حمله به تأسیسات نفتی سعودی در عفیف در‌ ماه مه، در حمله به فرودگاه بین‌المللی ابها در‌ ماه ژوئن و آگوست و تاسیسات نفتی آرامکو در خوریس و ابقیس در ‌ماه سپتامبر استفاده شده بود، بررسی کرده است.
دبیرکل سازمان ملل، 2 بار در سال گزارشی درباره اجرای معاهده تسلیحاتی ایران و دیگر محدودیت‌هایی که پس از توافق هسته‌ای نیز بر جای خود باقی است، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد. شورای امنیت در هفته آینده درباره گزارش گوترش مذاکره خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که در ماه‌های گذشته رخ داد، سعودی‌ها این ادعا را مطرح کردند که ایران در این حملات نقش داشته است. این ادعا بارها توسط مقامات رسمی کشورمان رد و گفته شد که هیچ سندی برای اثبات این ادعا علیه ایران وجود ندارد.
بازرسان سازمان ملل بلافاصله بعد از حملات 14سپتامبر، به دعوت ریاض به عربستان رفتند تا درخصوص حملات به تاسیسات عربستان تحقیق کنند که بالاخره نتیجه این تحقیقات پوچ بودن ادعاها مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات عربستان را تأیید کرد.
حملات آرامکو که انصارالله یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفت در مقطعی صادرات نفت عربستان را تا 50درصد و تولید نفت جهان را 5درصد کاهش داد.
انصارالله نحوه انجام این عملیات را فاش نکرده اما خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرده که حملات 14سپتامبر با شیوه جنگ چریکی و با پیشروی نیروها تا عمق 25کیلومتری از داخل خاک سعودی اجرا شده است.
ریاض در ‌ماه سپتامبر گفت که در حمله به تأسیسات نفتی‌اش از ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز استفاده شد که به سیستم مکان‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) مجهز بوده تا حمله دقیق‌تر انجام شود. سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفت که روی آن موشک‌ها کلمه «یا علی» حک شده بوده است. یک‌ماه قبل از انجام عملیات آرامکو، هیأتی بلندپایه از انصارالله یمن به تهران سفر و با مقامات ارشد ایران ازجمله رهبر انقلاب دیدار کرد. این هیأت همچنین در نشست سه‌جانبه‌ای با مشارکت ایران و اتحادیه اروپا شرکت کرد که نخستین تماس مستقیم اروپایی‌ها با انصارالله یمن به شمار می‌رفت.
خبرگزاری فرانسه می‌گوید در گزارش اخیر گوترش مانند دیگر گزارش‌های شش‌ماهه دبیر کل سازمان ملل، به‌طور مبسوط به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد فعالیت‌های موشکی ایران و اجرای برجام نیز پرداخته شده است.
گوترش در گزارش خود ضمن تأکید بر اهمیت «اجرای کامل و دقیق» مفاد برجام از سوی تمام طرف‌های این توافق بین‌المللی، از ایران خواسته است تا از همه اقداماتی که در سال ۲۰۱۹ انجام داده و به نوشته این گزارش با تعهدات این کشور در تضاد بوده، «صرف‌نظر» کرده و از انجام هرگونه اقدام تازه‌ای که این کشور را بیش از پیش از توافق هسته‌ای دور می‌کند، پرهیز کند.
3 کشور اروپایی 2 هفته قبل در نامه‌ای به گوترش از او خواسته بودند برنامه موشکی ایران را ناقض قطعنامه 2231شورای امنیت گزارش دهد. براساس توافق برجام و قطعنامه مرتبط با آن، ممنوعیت تجارت تسلیحاتی ایران آبان سال آینده برداشته می‌شود و اروپایی‌ها و آمریکا در تلاش هستند با ادعای نقض قطعنامه توسط ایران مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید