• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89040
+
-

پسر 15ساله، سرکرده باندبزرگ فیشینگ


پسری 15ساله سرکرده یکی از بزرگ‌ترین باندهای کلاهبرداری اینترنتی در شرق کشور بود. او با همدستی چند جوان دیگر در فضای مجازی صفحه‌های جعلی ساخته بود و به بهانه‌های مختلف مثل فروش شارژ نیم‌بها و نرم‌افزار‌های دانلود فیلم و بازی نیم‌بها 400نفر را فریب داد و با به‌دست آوردن اطلاعات بانکی‌شان به حساب‌های آنها دستبرد زد.
به گزارش همشهری، از مدتی قبل افراد زیادی با مراجعه به پلیس فتای زاهدان از سرقت اینترنتی از حساب‌های بانکی‌شان خبر دادند. همگی می‌گفتند که مدتی قبل هنگامی که قصد داشته‌اند از یکی از سایت‌ها شارژ نیم‌بها یا بازی نیم‌بها خریداری کنند، حسابشان هک شده و بررسی‌‌ها نشان می‌داد که آنها در دام کلاهبرداران فیشینگی گرفتار شده‌اند.

کلاهبردارانِ در سایه
با آغاز تحقیقات فنی در پلیس فتا معلوم شد که اعضای باند کلاهبرداری از هویت‌های جعلی استفاده می‌کنند و برای اینکه ردی از خودشان به‌جا نگذارند از طریق حساب‌های بانکی طعمه‌هایشان به صورت اینترنتی ارزهای دیجیتال، تلفن همراه و تجهیزات الکترونیکی می‌خرند. این‌کار آنها باعث شده بود که برای برخی فروشندگان اینترنتی نیز دردسر ایجاد شود. از جمله جوانی 21ساله که به مأموران گفت: مدتی قبل گوشی موبایلم را در دیوار آگهی کردم تا بفروشم. فردی آن را 3میلیون تومان خرید  اما مدتی بعد فهمیدم که حساب بانکی‌ام مسدود شده است.  بعد متوجه شدم که پلیس فتا حسابم را بسته است، چون فردی که گوشی‌ام را خریده کلاهبردار بوده و از حساب بانکی من برای جابه‌جایی پول‌های سرقتی از حساب مردم استفاده کرده بود. 

پدرخوانده 15ساله
هرچه تحقیقات پلیس در این‌باره ادامه پیدا می‌کرد مأموران به اطلاعات بیشتری از اعضای این باند کلاهبرداری دست می‌یافتند.آنها در ادامه متوجه شدند، گرداننده این باند کلاهبرداری، پسری 15ساله و دانش‌آموز است و در شهر زاهدان زندگی می‌کند. او 3همدست دیگر که بین 20 تا 24ساله هستند دارد که در شهرهای زاهدان و زابل ساکن هستند و با همدستی آنها به حساب‌های بانکی شهروندان دستبرد می‌زند.

کلاهبرداری با روبات تلگرامی
وقتی پسر 15ساله بازداشت شد معلوم شد که او در گروه‌های مختلف هکری و فیشینگ از ادمین‌های اصلی است و روی کامپیوتر شخصی‌اش نیز روبات تلگرامی شبیه‌ساز نصب کرده و با استفاده از آن توانسته به‌حساب بانکی 400نفر دستبرد بزند. طعمه‌های او محدود به سیستان و بلوچستان نبودند و او افراد زیادی را نیز در تهران، اصفهان، فارس و خوزستان فریب داده و از این راه توانسته بود بالغ بر 700میلیون تومان به جیب بزند. یکی از شگردهای کلاهبردار 15ساله این بود که در صفحه اینستاگرام خود استوری‌های تبلیغاتی با موضوع سؤالات امتحانی، خرید بلیت سینما نیم‌بها، خرید ارزهای مجازی، فروش شماره مجازی، خرید شارژ‌های ارزان‌قیمت، آموزش هک پیج اینستاگرام، نحوه به‌دست آوردن بیت‌کوین و... قرار می‌داد و از این طریق افراد مشتاق را به صفحه‌های جعلی هدایت می‌کرد و هنگامی که آنها فکر می‌کردند در حال خرید هستند اطلاعات بانکی‌شان را به‌دست می‌آورد و به حساب‌شان دستبرد می‌زد. در ادامه معلوم شد متهم ردیف دوم پرونده جوانی 21ساله، اهل مشهد است که با همدستی برادر 17ساله و نامزدش روبات‌های تلگرامی طراحی می‌کردند. متهم ردیف سوم نیز برنامه‌نویس نرم‌افزارهای کامپیوتری و موبایلی بود و از 2سال قبل به‌صورت حرفه‌ای روبات‌های تلگرامی تولید می‌کرد و می‌فروخت. با دستگیری این باند تحقیقات از آنها ادامه دارد. 


هوشیار باشید

سرداراحمد طاهری، جانشین انتظامی استان سیستان و بلوچستان به همشهری می‌گوید: این پرونده یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فیشینگ در جنوب شرق کشور است که هم‌اکنون تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. وی همچنین به شهروندان توصیه کرد که از رمزهای پویای یک‌بار مصرف استفاده کنند و اگر کسی درخواست اجاره کارت بانکی کرد احتمال اقدامات مجرمانه از طریق فیشینگ و پولشویی وجود دارد و به هیچ عنوان کارت‌های بانکی‌شان را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند. سردار طاهری همچنین توصیه کرد که آدرس‌های پرداخت الکترونیکی با پروتکل https و نماد shaparak.ir شروع می‌شود و برای اطمینان بیشتر بهتر است هنگام خرید‌های الکترونیک از صفحه کلید مجازی استفاده شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید