مصاحبه استخدامی با هوش مصنوعی
شرکت یونیلور ادعا کرده است که با وجود برخی انتقادها از گسترش آموزش ماشینی، صدها هزار پوند طی یک سال گذشته از طریق جایگزین کردن افراد مصاحبهکننده برای استخدام با یک سیستم هوش مصنوعی صرفهجویی کرده است. این شرکت چندملیتی گفته که سال گذشته با استفاده از یک نرمافزار تحلیل مصاحبههای ویدیویی، جلوی اتلاف زمان در انجام مصاحبههای استخدامی را به میزان 100هزار ساعت گرفته است.
این سیستم حالتهای صورت، زبان بدن و استفاده از دایره واژگانی افراد متقاضی شغل را اسکن میکند و این ویژگیها را با صفاتی که برای موفقیت شغلی درنظر گرفته شده، مطابقت میدهد. شرکت ودافون، اینتل و خطوط هوایی سنگاپور سازمانهای دیگری هستند که از یک سیستم مشابه برای مصاحبههای استخدامی استفاده کردهاند.
نتایج نظرسنجی انجمن سلطنتی هنر در این مورد روشن کرده که 60درصد مردم با استفاده از سیستمهای تصمیمگیرنده خودکار در استخدامها و دعاوی کیفری مخالفند. یک هیأتمنصفه شهروندی که برای بررسی هوش مصنوعی تشکیل شده بود، به این نتیجه رسید که این روند رو به رشد نیاز به یک مقررات مستقل دارد. این هیأتمنصفه همچنین درباره خشم مردم از آنچه «حرکت خزنده تکنولوژی» نامیده است هشدار داد و اعلام کرد باید به شهروندان نقش بیشتری در طراحی سیستمها داده شود.
در یک نظرسنجی همزمان که مؤسسه YouGov انجام داد مشخص شد که فقط 32درصد مردم از موضوع تصمیمگیرهای خودکار آگاهی دارند. میزان آگاهی مردم از وجود سیستمهای تصمیمگیر خودکار در محیطهای کار و دعاوی کیفری بهمراتب کمتر و بهترتیب معادل 14درصد و 9درصد است.
چندی پیش فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد که «جهان در معرض خطر ابتلا به نوعی زامبی به اسم رفاه دیجیتال قرار گرفته است» که در آن از هوش مصنوعی و سایر تکنولوژیها برای هدفگیری، نظارت و مجازات فقیرترین مردم استفاده شده است.
گاردین گزارش داده است که وزارت کار و بازنشستگی انگلیس به توسعه روباتهای رفاهی برای استفاده در سیستم کارآمدش شتاب میبخشد و بیش از 100شورا و انجمن از تحلیلهای پیشبینیکننده و سایر سیستمهای هوش مصنوعی برای کمک به تعامل با شهروندان استفاده میکنند. آشیم سینگ، رئیس بخش تکنولوژی و جامعه مؤسسه RSA گفته است: تکنولوژیهای جدید به سرعت پذیرفته میشوند و رگولاتورها و مردم تلاش میکنند که در این فضا باقی بمانند. در خدمات عمومی، بازار کار و مراقبتهای بهداشتی، تصمیمگیری همیشه از طریق فرایندهای غیرشفاف انجام میشود و این مسئله برای عموم مردم نگرانکننده است. اقداماتی که ما پیشنهاد میکنیم، مانند یک سازمان دیدبان جدید برای بررسی دقیق تصمیمات گرفته شده توسط هوش مصنوعی با حضور عموم، نخستین گامهای اساسی در افزایش شفافیت و پاسخگویی هستند.
در گزارشی که ماه گذشته توسط مرکز اخلاق دادهها و نوآوری دولت ارائه شده است، انستیتو خدمات یکپارچه سلطنتی در یک اتاق فکر امنیتی نسبت به «تبعیض ناعادلانه» از طریق تجزیه و تحلیل دادهها و الگوریتمها برای کنترلهای پلیسی هشدار داد. این در حالی است که دیوان عالی برخلاف این ادعا که قانون محافظت از دادهها و برابری را نقض کرده است، طی حکمی استفاده پلیس جنوب ولز از نرمافزار تشخیص چهره را قانونی اعلام کرد.
اعضای یک گروه از مؤسسه RSA 4روز به بررسی رواج هوشمصنوعی و تصمیمگیری خودکار در موضوع استخدامها، مراقبتهای بهداشتی و امور مربوط به پلیس پرداختند. اعضای این گروه سرانجام ابراز امیدواری کردند که الگوریتمها بتوانند تصمیماتی منصفانهتر و کمتر مغرضانه درباره مواردی مانند افزایش دستمزدها یا تبلیغات بگیرند. همچنین این گروه به این نتیجه رسید که برنامههای تشخیص چهره ممکن است بیطرفانهتر از مأموران پلیس عمل کند.
با این حال، آنها سؤالاتی را در مورد اینکه آیا سیستمهای تصمیمگیری خودکار باعث تثبیت و تقویت فرمهای فعلی مشخصات افراد در یک سازمان میشوند یا خیر مطرح کردند؛ برای مثال، وجود گزینههای سنتی سفیدپوست یا مرد در فرمهای استخدامی. همچنین این سؤال مطرح شده است که چگونه عموم مردم متوجه میشوند که این فناوری مورداستفاده قرار گرفته است.
شرکت Unilever از نرمافزار یک شرکت آمریکایی به نام HireVue در داخل و خارج از انگلیس استفاده میکند.
این شرکت آمریکایی پیش از این گفته بود نرمافزار استخدام، زبان بهکار گرفته شده توسط متقاضیان را اسکن میکند؛ بهعنوان مثال، میزان استفاده از جملههای معلوم و مجهول، تن صدا و سرعت انتقال را بررسی میکند. همچنین حالتهای چهره مثل ایجاد چین در پیشانی، لبخندها و حرکت چشم به وسیله این نرمافزار بررسی میشود.
روباتهای رفاهی
وزارت کار و بازنشستگی انگلیس به توسعه روباتهای رفاهی برای استفاده در سیستم کارآمدش شتاب میبخشد و بیش از 100شورا و انجمن از تحلیلهای پیشبینیکننده و سایر سیستمهای هوش مصنوعی برای کمک به تعامل با شهروندان استفاده میکنند