• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88295
+
-

توسط سهامداران جدید در سال‌جاری انجام شد

ورود 2200میلیارد تومان پول جدید به بورس

مدیرعامل بورس تهران از ورود 2200میلیارد تومان پول تازه توسط سهامداران جدید در بورس در سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد: براساس آمار‌های رسمی سهامداران حقیقی در سال98 به بازیگران اصلی بازار سهام تبدیل شدند. 
به گزارش همشهری، علی صحرایی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در جزیره کیش آمار و اطلاعات تازه‌ای از افزایش حضور سرمایه‌گذاران خرد در بورس تهران ارائه کرد. اوتوضیح داد: از اول امسال تاکنون درطرف خرید 70درصد خریداران سرمایه‌گذاران حقیقی بوده‌اند و در طرف فروش 68درصد مبادلات را سرمایه‌گذاران حقیقی رقم زده‌اند. به گفته صحرایی در این دوره زمانی مازاد خرید سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس تهران از 6هزارو 600میلیارد تومان فراتر رفته است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 2هزارو 500میلیارد تومان بود.
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه در طول امسال 50درصد از کل معاملات خرد بازار سهام، به‌ویژه در سمت خرید، از طریق ایستگاه‌های معاملات برخط یا آن‌لاین انجام شده توضیح داد: به‌نظر می‌رسد به لحاظ فرهنگی هنوز اغلب سرمایه‌گذاران ایرانی به حضور مستقیم در بازار سهام علاقه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

ورود 2200میلیاردتومان پول جدید
او در تکمیل آمارهایش از روند ورود سرمایه‌گذاران به بورس تهران اعلام کرد: از اول امسال تاکنون 540هزار کد سهامداری جدید در سامانه‌های معاملاتی بازار سهام ثبت شده است. به گفته او این سهامداران جدید در مجموع 2200میلیارد تومان منابع جدید وارد بازار سرمایه کرده‌اند که در نوع خود کم‌نظیر است.
مدیرعامل بورس تهران تأکیدکرد: آمار‌های یادشده نشان‌دهنده این واقعیت است که بازار سهام در طول سال‌جاری به گزینه‌ای قابل‌قبول برای سرمایه‌گذاران خرد تبدیل شده است. صحرایی ضمن اعلام جزئیات دیگری از آمار و ارقام عملکرد سهامداران حقیقی در بورس گفت: در طول سال‌جاری سرمایه‌گذاران حقیقی در صنعت سرمایه‌گذاری، غذایی و آشامیدنی، انبوه‌سازی‌ املاک و مستغلات و همچنین استخراج کانی‌های فلزی بیشترین مازاد خرید را داشته‌اند. به گفته او بیشترین مازاد فروش سرمایه‌گذاران حقیقی هم در صنایع خدمات فنی و مهندسی، فلزات اساسی و مخابرات مشاهده شده است.

اثر اینترنت
صحرایی درادامه نشست خبری درباره میزان اثرگذاری قطعی اینترنت بر معاملات بورس، با استناد به آمارها اعلام کرد: بابت معاملات برخط و آنلاین در بورس تهران ناشی از قطعی شبکه اینترنت مشکلی مشاهده نشده است، چنانچه در روز‌های اخیر نسبت قابل‌قبولی از معاملات سهام از طریق سامانه‌های معاملات برخط انجام شده است. او در عین حال تأکید کرد: هنوز در صورت قطعی سامانه‌های آنلاین به هر حال امکان انجام معاملات بورس از طریق شبکه گسترده کارگزاری‌ها وجود دارد. با این حال هنوز برمبنای اطلاعات دریافتی همه سامانه‌های آنلاین معاملات سهام به شبکه متصل هستند.

عرضه سهام شستا در بورس
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به برنامه عرضه‌های اولیه جدید اعلام کرد: فرایند پذیرش شرکت سرمایه‌گذارای کوثر وابسته به بنیاد شهید و 2شرکت غذایی کورش و پدیده شیمی غرب وابسته به گروه صنعتی گلرنگ در مراحل نهایی قرار دارد. به گفته او با پذیرش و عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) در آینده نزدیک شاهد انجام بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام در بورس تهران خواهیم بود. صحرایی به اشاره به اینکه پارسال حد اکثر استقبال صورت گرفته از عرضه‌های اولیه در بورس به 200هزار تقاضای خرید رسید، توضیح داد: امسال در آخرین عرضه اولیه بورس، یک میلیون سرمایه‌گذار مشارکت کردندکه این موضوع نشان‌دهنده افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سرمایه است.

مقدار توزیع سود
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به رشد سریع شاخص کل هم وزن درطول سال‌جاری توضیح داد: اینکه رقم رشد شاخص کل از میزان رشد شاخص هم وزن در طول امسال کمتر بوده نشان‌دهنده آن است که به‌طور متوازن همه شرکت‌های فعال و پذیرفته شده در بورس، حتی شرکت‌های کوچک مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. او با اشاره به رشد 118درصدی ارزش معاملات در طول سال‌جاری اعلام کرد: امسال شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در مجامعی که تاکنون برگزار شده 61درصد از سود خود را بین سهامداران توزیع کرده‌اند که مجموع رقم سود توزیع شده معادل 67هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به گفته او نسبت توزیع سود نقدی در مجامع امسال بورس، متعادل‌تر شده و از سطح 75درصد در گذشته به سطح 61درصد در امسال کاهش یافته است. به گفته صحرایی این رقم نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران نهادی در حال اصلاح نگاه خود در زمینه توزیع حداکثری سود هستند. او گفت: ایران جزو کشور‌هایی است که نسبت تقسیم سود در آن بسیار بالا و آسیب‌زاست که این روند  قابل اصلاح است.

عملکرد بازار سرمایه 
صحرایی اعلام کرد: ارزش کل معاملات انجام شده در بورس تهران تا 23آبان‌ماه جاری به 218هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به اینکه مجموع ارزش معاملات 4بورس فعال در ایران در این دوره 454هزار میلیارد تومان بوده است 48درصد از کل معاملات بازارسرمایه در اختیار بورس تهران قرار گرفته است. او افزود: پس از بورس، فرابورس با 30درصد از ارزش کل معاملات، بورس کالا با 17درصد و بورس انرژی با 5درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

  سهام عدالت

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به بررسی لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در مجلس تأکید کرد: به واسطه ویژگی‌های فرهنگی سرمایه‌گذاران ایرانی که به نمونه‌ای از آن اشاره کردم حدس می‌زنم با آزاد‌سازی‌، عموم دارندگان سهام عدالت ترجیح دهند به‌طور مستقیم وارد بازار سهام شوند. درصورت تحقق این پیش‌بینی میزبانی از 49.5میلیون مشمول سهام عدالت قطعا به زیر ساخت‌های فنی ویژه‌ای در بازار سرمایه نیاز دارد. او با اشاره به اینکه طبق لایحه در حال بررسی در مجلس قرار است آزاد‌سازی‌ سهام عدالت به‌صورت تدریجی و در یک فرایند 3ساله انجام شود اعلام کرد: بورس تهران از آمادگی لازم برای استفاه از ظرفیت‌های دیتا سنتر خود برای خدمات‌دهی به مشمولان سهام عدالت برخوردار است. اما ضروری است سایر نهاد‌های ارائه‌دهنده خدمات در بازار سرمایه نیز به‌تدریج زیر ساخت‌ها و بستر‌های میزبانی سهام عدالت را فراهم کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید