• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88268
+
-

دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل سابق بانک ملت و سایر متهمان برگزار شد

نحوه خروج دیواندری از فهرست تحریم‌های آمریکا

قضایی
نحوه خروج دیواندری از فهرست تحریم‌های آمریکا


دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و سایر متهمان در شعبه اول ویژه دادگاه رسیدگی به جرایم اقتصادی دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی موحد برگزار شد.
در این جلسه علی دیواندری، مدیرعامل سابق بانک ملت روایتی از خروج اسمش از فهرست تحریم‌های آمریکا را مطرح کرد و در عین حال گفت که مطالب نماینده دادستان درباره وی پرونده شخصیت نبود، بلکه پرونده «ترور شخصیت» بود.
دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری، مدیرعامل سابق بانک ملت و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از 26شهریور‌ماه در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی آغاز شده است.
اتهام علی دیواندری و ۸ متهم دیگر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه بانک‌های ملت و پارسیان عنوان شده است. مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت‌الله باختری، مهدی فلاحتیان، حسین ابوالحسنی، اسماعیل احدی، خانم سمانه آ‌شتیانی و وحید نمازی دیگر متهمان این پرونده هستند.
به گفته نماینده دادستان، در جلسه اول رسیدگی به این پرونده، فسادهایی در موضوع خرید و فروش کشتی، واگذاری نفت خام به رحمت‌الله باختری، تحصیل مال نامشروع با موضوع سفر‌های محرمانه و قاچاق ارز به ترکیه رخ داده است.
متهم ردیف اول علی دیواندری، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت به مبلغ ۱۶‌هزار دلار موضوع هزینه سفر‌های محرمانه، مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰ هزار یورو.
به گزارش میزان، قاضی موحد روز گذشته گفت: در مورخ ۲۸ آبان ۹۸، دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و دیگر متهمان با حضور نماینده دادستان، متهمان و وکلای آنها به‌صورت علنی تشکیل می‌شود و رسمیت جلسه و رعایت نظم را اعلام می‌کنم.
وی از نماینده دادستان خواست تا ادامه مطالب خود را مطرح کند. نماینده دادستان در بخشی از اظهارات خودش به همکاری دیواندری و سعادتی اشاره کرد و گفت: حراست بانک ملت گزارشی داده که فاجعه‌بار است و آن را قرائت نمی‌کنم، اما جالب است که سعادتی تعهد هم ندارد. بر چه اساس سعادتی را به بانک ملت راه دادید؟ دیواندری گفته که براساس شرایط کشور مجبور بودیم که یا ریسک کنیم یا به عافیت‌طلبی بپردازیم. آیا اقدامات شما ریسک بوده است؟ کاش عافیت‌طلبی می‌کردید مسئله شما (متهم دیواندری) خطای سیاستگذاری نیست و شما را به‌خاطر اقدامات غیرقانونی مجرمانه که منجر به نابودی ثروت کشور شده است، محاکمه می‌کنیم.
نماینده دادستان افزود: آقای دیواندری، اعلام داشتید که شورای امنیت از شما تشکر کرده است، اما شما به‌دلیل اتهاماتی در اینجا حضور دارید. تشکر به‌معنای صحت عملکرد نیست، نامه‌هایی در شورای امنیت وجود دارد که علیه شما مطالبی را گفته‌اند و در نامه مورخ ۱۳/۱۲/۹۳ عنوان شده که شما بدون رعایت مفاد و قوانین اقدام به جا‌به‌جایی مبلغ ۷۵۰‌میلیون دلار کرده‌اید.
در این لحظه وکیل مدافع متهم دیواندری نامه‌ای از شورای امنیت به تاریخ 16خرداد 94 ارائه داد که در آن از موکلش به‌دلیل برخی اقدامات تشکر شده بود.
پس از پایان اظهارات نماینده دادستان، قاضی موحد از متهم دیواندری خواست که دفاعیات خود را انجام دهد. علی دیواندری در پاسخ به سؤال قاضی، به حضور خود در بانک ملت و پارسیان اشاره کرد و گفت: ۱۶ آبان‌۸۴ مدیرعامل بانک ملت شدم. 10دی‌ماه‌92 از بانک ملت رفتم. همان برج و در سال‌۹۲ مدیرعامل بانک پارسیان شدم و خاتمه کارم 13بهمن‌93 بود.
قاضی سپس به اعتباراتی که به فلاحتیان و باختری داده شده بود، اشاره کرد و خطاب به دیواندری تصریح کرد: دادسرا 2 ادعا کرده مبنی بر اینکه فلاحتیان و برادرانش بدهی داشتند و شما ملزم به استعلام بودید، اما استعلام نکردید، آقای باختری حسب اعلام وزارت اطلاعات که نامه آن موجود است، محکومیت ۱۰‌سال حبس داشته و ۶‌سال زندان بوده است. چگونه به ایشان اعتماد کردید؟ و وجوه امانی را به فردی که چنین سابقه‌ای دارد، دادید؟
دیواندری پاسخ داد: با آقای باختری در پاییز‌۹۲ همکاری کردیم، الزام به این موضوع توسط شورای امنیت در سال‌۹۳ به بانک اعلام شده است. درباره باختری خلاف مقررات عمل نکردم و نیازی به استعلام وجود نداشته است.
دیواندری در ادامه گفت: نماینده دادستان از جلسه اول نکاتی را مستمرا بیان می‌کنند که به آنها پاسخ می‌دهم. ماده ۲۰۳ آیین دادرسی کیفری درباره پرونده شخصیت است. برایم جای سؤال است پرونده شخصیت برای تعیین تفاوت متهمان به لحاظ شرایط آنها‌ست تا قضات به آنها عنایت کنند. برخی موارد مطرح شده توسط نماینده دادستان صحت نداشت و برخی صحبت‌های وی نیز تهدید و برخی ‌سخنان نماینده دادستان تهمت و افترا و نشر اکاذیب بود و نکاتی خارج از کیفرخواست بیان شد. مطالب نماینده دادستان پرونده شخصیت نبود بلکه پرونده ترور شخصیت بود که مطالب مطرح‌شده در مورد من مصداقی ندارد.
متهم دیواندری درخصوص نحوه خروج از لیست تحریم‌های آمریکا گفت: نحوه خروجم از لیست تحریم‌های آمریکا به‌دلیل اثرگذاری بانک ملت بوده است و وکلایی که برای پیگیری امور گرفتیم. آمریکا و اتحادیه اروپا همزمان ما را در لیست تحریم‌ها قرار داده بودند، اما اتحادیه اروپا اجازه داد که شکایت ما ثبت شود و ۵ مدیرعامل بانک از تحریم خارج شدند، اما آمریکا توجهی به مکاتبات نداشت. من با برجام از تحریم خارج شدم و افتخارم این است که در صف اول شکستن تحریم‌ها بودم و در عمل درسم را پس دادم و آمریکا دل خوشی از امثال ما ندارد.
متهم دیواندری گفت: درخصوص پول‌هایی که بابک زنجانی از بانک ملت گرفته است، فقط در این حد اطلاع دارم که زنجانی از بانک ملت پول گرفته ‌و جزئیاتی نمی‌دانم.
در بخشی از جلسه دادگاه سؤالاتی درباره وجوهاتی که به فلاحتیان، یکی دیگر از متهمان این پرونده داده شده است، پرسیده شد و دیواندری پاسخ داد.



مکث
کنایه نماینده دادستان به متهم


نماینده دادستان در بخش‌های پایانی دادگاه خطاب به دیواندری گفت: ۳۸۸‌میلیون درهم به فلاحتیان داده‌اید و وثیقه‌ای که گرفته‌اید، جای سؤال دارد. صندوق قرض‌الحسنه مسجد اینگونه وثیقه نمی‌گیرد و این کار فاجعه‌بار است. چرا همان اول وثیقه محکم نمی‌گیرید، آقایان مدنی‌زاده مدیر وصول مطالبات بانک ملت را خواسته‌اند و اعلام کرده‌اند پیگیر قرارداد نباش. متهم دیواندری در واکنش به اظهارات نماینده دادستان مدعی شد: این مطالب دروغ است. قاضی موحد ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: ادامه دفاعیات متهم دیواندری در جلسه بعدی یکشنبه ۸:۳۰صبح استماع می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید