• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87192
+
-

همشهری از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد

امدادرسانی‌ ویژه و بازگشت آرامش

امدادرسانی‌ ویژه و بازگشت آرامش

مریم سرخوش – سیدمرتضی احمدپور -  خبرنگار

  بامداد دیروز، جمعه 17مرداد، زمین‌لرزه 5.9ریشتری درعمق ۸ کیلومتری زمین در آذربایجان شرقی رخ‌ داد و خسارت‌هایی برجا گذاشت؛ زمین‌لرزه‌ای که کانون آن شهر میانه بود و روستاهای ورنکش بخش ترکمانچای و روستای ورزقان بخش تَرک شهرستان میانه با تخریب ده‌ها خانه روستایی و مرگ 5هموطن، بیشترین خسارت را بر اثر این حادثه متحمل شدند. براساس اعلام استانداری آذربایجان شرقی امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده، با دستورهای ویژه رئیس‌جمهوری و دیگر مسئولان کشوری،  از همان ساعت ابتدایی آغاز و در ساعات ابتدایی صبح دیروز برق و آب روستاهای زلزله زده وصل شد. همچنین با اقدام به‌موقع سازمان هلال‌احمر، بسته حمایتی تغذیه و چادر در اختیار زلزله‌زدگان قرارگرفت.
 از صبح دیروز با تاکید عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، همه نهادها و وزارتخانه‌ها ملزم به تامین امکانات موردنیاز و تمامی واحدها، سازمان‌ها و ارگان‌های امداد‌رسان موظف به کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان شدند.

اقدامی که اهالی ورنکش را از فاجعه نجات داد
محمد جانمازی از اهالی روستای بلوکان در جوار روستای ورنکش که بیشترین خسارت‌ها به این روستا وارد شده است، به همشهری می‌گوید: از همان دقایق اولیه زلزله تا حوالی ظهر (روز جمعه) در بیرون از خانه بودیم. با روشن شدن هوا امدادگران در منطقه حضور پیدا کردند و تعدادی از مردم روستا را در مسجد و باشگاه ورزشی کرنکش و مدرسه تازه نوسازی شده اسکان دادند. وی ادامه می‌دهد: بیشترین خسارت‌ها به واحدهای دامی وارد شده و تعداد دام‌های تلف شده دراین منطقه بیش از 200رأس دامی است. در ساعت‌های ابتدایی سکنه روستا خودشان اقدام به خارج کردن دام‌های نیمه جان و تلف شده می‌کردند، اما با ورود نیروهای امدادی دام‌های تلف شده جمع‌آوری شده‌اند. 
اسد چوداری از دیگر اهالی روستای ورنکش می‌گوید: 30 خانه روستایی درا ین منطقه تخریب شده ‌‌است که البته جزو بافت فرسوده هستند. 5 نفر از مردم روستا نیز جان خود را از دست داده‌اند. منزلمان را به تازگی مقاوم‌سازی کرده‌ایم به همین جهت خانه آسیبی ندیده است اما محل نگهداری دام‌هایمان و همچنین محصولاتی که در حیاط خانه داشتیم همگی زیر آوار ماندند.  چوداری با تاکید بر اینکه اقدام مردم برای نوسازی خانه‌ها، جلوی بروز فاجعه‌ای بزرگ در این زلزله را گرفت، عنوان می‌کند: درسال‌های اخیر با همت خود مردم، تعدادی از خانه‌ها نوسازی شدند. اکنون حدود 70درصد خانه‌های این منطقه آجری و سیمانی هستند و اگر خانه‌ها همچنان خشتی باقی می‌ماندند، بی‌شک خسارت‌ها بیشتر می‌شد. نوسازی‌های این منطقه بیشتر ازسوی خود مردم انجام شده است. این ساکن روستای ورنکش با اشاره به اسکان اضطراری روستاییان در مسجد و مدرسه روستا، تصریح می‌کند: با توجه به برودت هوا دراین منطقه که در شب‌های گذشته تا منفی 3درجه نیز رسیده بود، از مسئولان درخواست می‌کنیم برای پیدا کردن محل مناسب برای استقرار دام‌ها تدبیری داشته باشند از تلف شدن آنها جلوگیری شود. مردم این منطقه دچار خسارت‌های بسیاری شده‌اند و ممکن است براثر سرمای هوا یا حمله گرگ‌ها خسارت آنها در تلف شدن دام‌هایشان بیشتر شود. دراین باره، معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه در گفت‌وگو با همشهری درباره تخریب 30 واحد خانه در روستای ورنکش و بیشترین خسارت وارده به این منطقه اظهار می‌کند: برخی منازل مسکونی صددرصد تخریب شده‌اند و متاسفانه 5 نفر از اهالی این منطقه هم جان خود را از دست دادند.  محمدرضا مشایخی از جریان داشتن برق و تلاش برای برقراری گاز روستاها خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون شرایط خاص و بحرانی در منطقه وجود ندارد. چادرهای هلال احمر هم دراختیار روستاییان قرار گرفته است. همچنین مکان‌هایی برای اسکان زلزله‌زدگان در صورت برودت هوا درنظر گرفته شده است. وی از تشکیل کارگروهی در مدیریت بحران برای ساماندهی احشام تلف شده خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: عملیات آواربرداری درحال انجام است و به‌زودی به پایان خواهد رسید. احشام هم به صورت بهداشتی دفن خواهد شد تا از بروز هر گونه مشکل بهداشتی در این زمینه جلوگیری شود. 

 بیشترین تلفات دام در اسب‌فروشان 
هر چند آمارها از میزان تلفات به دام‌های استان چندان دقیق نیست، اما اکبر فتحی،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تلف شدن 1150راس دام سبک و سنگین و خرابی 270جایگاه دامی این استان خبرمی‌دهد و می‌گوید: 300راس دام سنگین و 850راس دام سبک براثر تخریب اماکن دامی تلف شده‌اند که اقدام‌های لازم برای دفن بهداشتی آنها درحال پیگیری و انجام است.  براساس اعلام مسئولان بیشترین خسارت تلفات دامی در شهرستان سراب و روستای اسب‌فروشان این منطقه رخ داده است. فرماندار سراب دراین باره به همشهری می‌گوید: 5واحد مسکونی در روستای اسب‌فروشان تخریب و بیشترین تلفات احشام هم دراین روستا رخ داده است. 250راس گوسفند در روستای اسب فروشان و 5راس گاو در روستای تیرشاپ بر اثر ماندن زیرآوار تلف شدند. ایرج ثقفی با اشاره به خسارت زلزله به 5روستا عنوان می‌کند: زلزله روز گذشته در مرز سراب و میانه رخ داده و روستاهایی که بیشترین خرابی را داشتند در همسایگی ما قرار دارند. از ابتدای وقوع زلزله که با صدای مهیبی رخ داد، مدیریت بحران شهرستان تشکیل جلسه داده است و اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است. 
یکی از ساکنان روستای اسب فروشان هم درباره خسارت‌های زلزله در این منطقه می‌گوید: بسیاری از خانه‌های این منطقه 20 تا 70درصد دچار خسارت شده‌اند و به دلیل پس‌لرزه‌هایی که رخ می‌دهد مردم از ماندن در خانه‌ها هراس دارند. از صبح دیروز نیروهای امدادی و هلال احمر در منطقه حضور دارند و چادر دراختیار زلزله زدگان قرار می‌دهند، اما با توجه به سرمای منطقه بهتر است اسکان در فضاهای سرپوشیده برای مردم فراهم شود. محمد داداشی ادامه می‌دهد: بخش زیادی از دام‌هایمان را از دست داده‌ایم و تعدادی هم که باقی مانده‌اند، شرایط نگهداری سختی دارند. اگر فضایی برای نگهداری این حیوانات فراهم نشود، ممکن است طعمه گرگ یا به دلیل سردی هوا تلف شوند. 
فرماندار سراب درباره درخواست روستاییان برای اسکان در اماکن گرم و مسقف تاکید می‌کند:‌ خوابگاه‌های دانشگاه آزاد، مدارس و مساجد برای این منظور آماده شده‌اند.

اعزام تیم‌های ارزیاب
سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی هم با اشاره به اعزام ۸ تیم ارزیاب به شهرستان‌های سراب، بستان آباد و میانه پس از وقوع زلزله بیان می‌کند: در اولین ساعات وقوع این حادثه امدادرسانی در مناطق مختلف شهرهای با استفاده از اتوبوس و آمبولانس‌های سیار و اورژانس هوایی آغاز شد. 
وحید شادی‌نیا بیشتری خسارت‌های وارده را در روستاهای ورنکش، ورزقان و ترکمانچای عنوان می‌کند و می‌گوید: براساس آمارهای اعلام شده یک زن، 2 مرد و 2 نوجوان 12 و 16 ساله دراین حادثه جان خود را از دست دادند. 
شادی‌نیا با اشاره به باز بودن همه راه‌های ارتباطی برای امدادرسانی به روستاهای آسیب دیده درباره آخرین آمار مصدومان بیان می‌کند: آخرین آمار آسیب دیدگان زلزله استان آذربایجان شرقی تا عصر دیروز، ۵۲۹ نفر گزارش شده است و از این تعداد ۳۱نفر بستری و بقیه تحت اقدامات درمانی سرپایی قرار گرفته و ترخیص شدند.
دراین میان، برخلاف اعلام رئیس اورژانس آذربایجان شرقی مبنی بر فوت تنها 5نفر براثر زلزله روز گذشته، سردار حسین عبدی، فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا از فوت یک زن روستایی مصدوم از روستای ورنکش، به عنوان نفر ششم جان باختگان زلزله، خبر می‌دهد. 

ایجاد آوردگاه امدادی در روستاهای حادثه دیده 
در پیگیری آخرین وضعیت شهرهای زلزله‌زده استاندار آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری و با تاکید بر اینکه عملیات امدادرسانی از همان دقایق نخست وقوع حادثه با حضور نیروهای امدادی و مردمی آغاز شد، اظهارمی‌کند: تمامی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های خدمات‌رسان در شهرستان میانه به‌ویژه بخش ترکمنچای و روستاهای این منطقه که بیشتری آسیب را دیده بودند،‌ حضور داشتند.  محمدرضا پورمحمدی می‌افزاید: کار آواربرداری از صبح دیروز آغاز و تا ساعات پایانی شب گذشته خاتمه یافت. وی گرفتار شدن تعداد قابل‌توجهی از افراد در زیر آوار را رد می‌کند و می‌افزاید: حال عمومی مصدومان خوب است و از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم تا قبل از پایان عملیات آواربرداری واعلام نهایی تعداد کشته‌ها و مصدومان از بیان آمار غیرمستند خودداری کنند.
این مسئول همچنین از تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده در زلزله خبر می‌دهد و می‌گوید: 34 تیم امدادی جمعیت هلال احمر ارزیابی منطقه را برعهده دادند و از 78 روستای زلزله‌زده، 7 روستا با خسارت بیشتری روبه‌رو بودند که واحدهای مسکونی آنها 10 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند‌.
‌پورمحمدی با بیان این که اسکان اضطراری در ورنکش که کانون زلزله بوده‌ انجام شده است، تاکید می‌کند: در روستای ورنکش و چند روستای دیگر آوردگاه امدادی ایجاد شده است.
استاندار همچنین از پیگیری رئیس جمهوری برای بسیج امکانات استان و اعزام گروه‌های امدادرسان و ارزیاب به مناطق زلزله زده خبر می‌دهد و می‌گوید: در تماس تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و آقای اسحاق جهانگیری گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله زدگان، ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان اعلام شد. 

   5 استان تحت تاثیر زلزله آذربایجان شرقی 

زمین لرزه 5.9 ریشتری بامداد روز گذشته در آذربایجان شرقی بر اساس اعلام سازمان مدیریت بحران کشور حدود ۵۰۰واحد مسکونی را با آسیب جدی مواجه کرد و مرگ پنج نفر از هموطنانمان را رقم زد. همچنین جمعیت جمعیت هلال احمر از وارد شدن خسارت به 17روستا و نیاز به اسکان اضطراری در 7روستای آذربایجان شرقی خبرداد. این سازمان جمعیت خانوارهای نیازمند به اسکان اضطراری را 1100 خانوار اعلام کرد و از ارسال 455دستگاه چادر، 365 شعله والور، 2075 تخته پتو و 3700 کیلوگرم نایلون پوششی به مناطق زلزله‌زده خبرداد. به جز آذربایجان شرقی، شهرهای نیر، کوثر و سرعین در اردبیل، پیرانشهر در آذربایجان غربی و برخی مناطق شهری در زنجان، قزوین و گیلان تحت تاثیر زلزله روز گذشته قرار داشتند که خسارت جدی در این مناطق گزارش نشده است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید