• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87176
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEEE0
+
-

چشم‌انداز خشکسالی 15ساله ایران در نشست آینده‌نگری تغییرات اقلیمی بررسی شد

اقتصاد و اشتغال کشاورزی هدف تازه خشکسالی

خشکسالی بلندمدت ایران وارد پانزدهمین سال خود شده؛ کارشناسان می‌گویند: سپری کردن یک سال با باران بیشتر، به‌معنای پایان دوران طولانی کم بارشی نیست. حالا خشکسالی دیگر فقط یک پدیده اقلیمی نیست  بلکه اقتصاد و اشتغال هدف تازه آن است. بارندگی‌های روزهای پایانی زمستان پارسال و فروردین امسال و همچنین افزایش میزان بارش‌ها در چند روز گذشته، این ذهنیت را ایجاد کرده که اقلیم ایران وارد دوره ترسالی شده و از حالا به بعد باید شاهد سال‌های سیراب بود اما کارشناسان و مقاماتی که در نشست تخصصی آینده‌نگری تغییرات اقلیمی شرکت کرده بودند این تصور را نادرست اعلام کردند. به گزارش همشهری، روزگاری تنها نگاه‌ها به آسمان بود و حالا چشم‌ها به زمین و زیر زمین دوخته شده، تغییرات اقلیمی و خشکسالی طولانی محیط کسب و کار و اقتصاد ایران دست‌کم در بخش کشاورزی را در مرز خطر قرار داده چنان که رئیس مؤسسه تحقیقات آب می‌گوید: همواره با کمبود آب به‌ویژه در بخش کشاورزی مواجه هستیم و مدیر مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی هشدار می‌دهد: اقتصاد و اشتغال کشاورزی هدف تازه خشکسالی است. تکرار روند کم‌بارشی در سال‌های آینده دور از انتظار نیست و این خطر وجود دارد که با کمبود بارش‌ها و تضعیف منابع آب زیرزمینی حتی بخشی از اشتغال بخش کشاورزی ایران از بین برود و موج تازه‌ای از مهاجرت روستاییان و کشاورزان را رقم بزند.

هشدار 
صادق ضیاییان، مدیر مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از سال۱۳۸۴ به بعد، روند بارش به پایین‌ترین سطح معمول رسیده و تنها در سال۱۳۹۷ شاهد بودیم که بارش باران بیش از حد متعارف بوده است. او با هشدار نسبت به اینکه روند بارندگی سال گذشته، نمی‌تواند دوره طولانی کم‌بارشی را جبران کند افزود: بارش‌های اخیر فقط ۱۰درصد خشکسالی را جبران کرده است و نه بیشتر. او ابراز نگرانی کرد؛ میانگین بارش با آهنگ یک میلی‌متر در سال در حال کاهش است. به گفته او، از مساحت بخش‌های معتدل و مرطوب ایران روز‌به‌روز کاسته می‌شود و در مقابل، مناطق خشک کشور در حال افزایش است. او توضیح داد: کاهش بارش در منطقه زاگرس و شمال‌غرب کشور چشمگیر بوده است. مدیر مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی هشدار داد: تداوم خشکسالی 15ساله حتی می‌تواند میزان اشتغال در بخش کشاورزی را کاهش دهد.

کاهش بارندگی در 20سال
مرتضی افتخاری، رئیس مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو هم در این نشست گفت: بارش‌های اخیر نباید ما را به سمتی سوق دهد که از مدیریت مصرف آب و اهمیت صیانت از منابع آبی کشور غافل شویم. او اعلام کرد: در ۲۰سال اخیر، میزان بارندگی‌ها ۱۴درصد کاهش یافته و 1.5درجه سانتیگراد به میانگین دمای هوای ایران افزوده شده است. به گفته او، باید به این باور برسیم که همواره با کمبود آب به‌ویژه در بخش کشاورزی مواجه هستیم. علیرضا دایمی، معاون پیشین وزارت نیرو هم اعلام کرد: جامعه علمی ایران تاکنون به‌صورت دقیق و همه‌جانبه نتوانسته تبعات و آثار خشکسالی و ترسالی را برآورد و پیش‌بینی کند. او افزود: تغییر اقلیم و اثرات آن بر منابع آبی هم در بخش آب تجدید‌شونده و هم در منابع قابل دسترس برای توسعه، باید بررسی شود و در کنار آن، تعریف دقیق خشکسالی براساس شدت، پهنه و محل وقوع آن تعیین شود.

در ۲۰سال اخیر، میزان بارندگی‌ها ۱۴درصد کاهش یافته و 1.5درجه سانتیگراد به میانگین دمای هوای ایران افزوده شده است

  بارش‌های اخیر فقط ۱۰درصد خشکسالی انباشته شده از سال84 به این‌سو را پوشش داده و نه بیشتر

این خبر را به اشتراک بگذارید