• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84080
+
-

همکاری کرمانشاه و حلبچه در 2 دروازه‌ بزرگ مرزی

سیاست
همکاری کرمانشاه و حلبچه در 2 دروازه‌ بزرگ مرزی

چندی پیش هیاتی از استان کرمانشاه به ریاست «هوشنگ بازوند» استاندار به حلبچه در اقلیم کردستان سفر کرد و با مقامات اقلیم و این استان از جمله وزیر اوقاف، «آزاد توفیق» استاندار حلبچه و نوخشه ناصح فرماندار حلبچه دیدار کرد. آزاد توفیق، استاندار حلبچه‌ درباره‌ محور گفت‌وگوها در دیدار با هوشنگ بازوند به‌ کردپرس گفت: در دیدار با استاندار کرمانشاه‌ و هیات همراه،‌ بر سر مجموعه‌‌ای از مسائل گفت‌وگو و رایزنی شد. 

8 ماه‌ پیش از سوی استانداری حلبچه‌ سفری به‌ استان کرمانشاه‌ داشتیم. در این سفر توافقی شانزده‌بندی میان استان حلبچه‌ و استان کرمانشاه‌ منعقد شد. در این نشست بر اجرایی شدن همه بندهای این توافق تاکید شد. همکاری جمهوری اسلامی ایران با دولت اقلیم کردستان و استان حلبچه‌ در حوزه‌ تردد مسافران و گردشگران در دروازه‌‌های مرزی و تسهیل مکانیسم و روند اداری آن، همکاری و هماهنگی جدی در ارتباط با روند مداوای مجروحین شیمیایی حلبچه‌ و تعیین سرنوشت کودکان گمشده‌ حلبچه‌ به‌ عنوان موضوعاتی مهم، از جمله‌ مهم‌ترین محورهای توافق و گفت‌وگوی میان 2 هیات بود. 

آزاد توفیق افزود: روابط تجاری دولت اقلیم کردستان و استان حلبچه‌ با استان کرمانشاه‌ در حوزه‌‌های کشاورزی، صنایع و بازرگانی و همچنین رسمی کردن دروازه‌‌های مرزی شوشمی و شیخ‌صله و تلاش برای احداث یک بازارچه‌ مرزی و همکاری‌های فرهنگی و هنری فی مابین از دیگر محورهای مهم گفت‌وگوی میان ما و استاندار کرمانشاه‌ بود. 

«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه هم در کنفرانس خبری مشترک با استاندار حلبچه‌ ضمن اعلام به رسمیت شناختن 2 گذرگاه مرزی شوشمی و شیخ‌صله با استان حلبچه از سوی هیات دولت ایران برای تردد مسافران، تاکید کرد که اگر اجرایی شدن این تصمیم مدت زمان بیشتری به طول انجامید، راهکارهای دیگری برای تردد مسافرین از این گذرگاه‌ها در پیش گرفته می‌شود.


توضیحاتی درباره بندهای اجرایی نشده‌ تفاهم‌نامه

استاندار حلبچه‌ درباره‌ اقدامات انجام شده‌ از سوی اقلیم کردستان برای به‌‌رسمیت شناختن گذرگاه‌های مرزی شوشمی و پشته و دیگر مسائل مربوطه‌ گفت: به‌‌رسمیت شناختن این 2 گذرگاه‌ مرزی باید از سوی وزارت خارجه‌ ایران به‌ وزارت خارجه‌ عراق اعلام شود و این وزارتخانه‌ هم از طریق وزارت کشور عراق و وزارت داخلی اقلیم کردستان به‌ ما ابلاغ کنند و ما نیز امور لازم در این باره‌ را انجام خواهیم داد.

وی درباره‌ بندهای اجرایی نشده‌ توافق شانزده‌بندی میان استان‌های حلبچه‌ و کرمانشاه‌ و دلایل اجرایی نشدن آنها گفت: اصلی‌ترین موارد توافق میان 2 استان که‌ اجرایی نشده‌‌، مربوط به‌ بندهایی است که‌ به‌ صورت مستقیم با وزارتخانه‌‌های خارجی ایران و عراق ارتباط دارد؛ به‌ویژه به‌ رسمیت شناختن دروازه‌‌های مرزی و تردد مسافران و مسائل امنیتی که منوط به‌ اتخاذ تصمیم در سطوح عالی است.


تشکیل کمیته مشترک‌

آزاد توافیق اشاره‌ کرد: یکی دیگر از موارد، مربوط به‌ اشتغال‌زایی در حلبچه‌ است. برای این‌که در این استان فرصت‌های شغلی ایجاد شود لازم است بازارچه مرزی «سازان» که‌ 14 کیلومتر با حلبچه‌ فاصله‌ دارد، تاسیس شود. این مهم می‌تواند بر افزایش حجم مبادلات بازرگانی و روابط تجاری میان ایران و اقلیم کردستان و استان حلبچه‌ تاثیر بسزایی داشته‌ باشد. 

باز هم تاکید می‌کنم که‌ اجرایی شدن همه‌ این موارد نیازمند موافقت رسمی وزارتخانه‌‌های خارجه‌ و کشور ایران و عراق و وزارت داخلی اقلیم کردستان هستند. از سوی 2 کشور کمیته‌‌ای مشترک تشکیل شده‌ است که‌ ماهانه‌ نشست برگزار می‌کنند تا مکانیسم اجرایی شدن امور را مشخص کنند. استاندار حلبچه‌ درباره‌ همکاری‌هایی که‌ ایران می‌تواند با اقلیم کردستان و به‌ویژه استان حلبچه‌ برای توسعه‌ این استان و افزایش حجم مبادلات تجاری آن با کرمانشاه‌ و دیگر استان‌های ایران داشته‌ باشد، اظهار کرد: استان حلبچه‌ دارای ظرفیت‌های بالای کشاورزی و سیاحتی است. ایران در حوزه‌ صنایع کشاورزی به‌ویژه تامین تجهیزات و ادوات کشاورزی و کودهای شیمیایی و نیروها و کارشناسان کشاورزی می‌تواند با حلبچه‌ همکاری داشته‌ باشد.

منطقه‌ ما منطقه‌‌ای توریستی است و به‌ دلیل نزدیکی به‌ استان‌های کرمانشاه‌ و کردستان می‌توانیم در این حوزه‌ هم همکاری داشته‌ باشیم.  آزاد توفیق افزود: با توجه‌ به‌ وجود 2 دروازه‌ بزرگ مرزی در استان حلبچه شامل شوشمی و شیخ‌صله در حوزه‌‌های صنایع و تجارت هم می‌توان همکاری‌های موثر و سودمندی داشته‌ باشیم. اگر این 2 دروازه‌ مرزی رسمیت یابند و اقدامات لازم برای توسعه‌ آنها صورت گیرد، می‌توانیم از همکاری‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و استان کرمانشاه‌ در حوزه‌‌های صنایع و مواد بهره‌ ببریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
مرثیه حلبچه