• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82623
+
-

آمادگی برای کنترل بارندگی‌ها از سطح محلات

کرمی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران: سامانه «هشدار سریع سیل» راه‌اندازی می‌شود

مدیریت بحران
آمادگی برای کنترل بارندگی‌ها از سطح محلات


هنوز نخستین باران‌های پاییزی در تهران شروع نشده اما سیل 6‌ماه قبل که در نقاط مختلف کشور باعث وقوع حادثه شد، ضرورت آمادگی دائمی را بیشتر کرده است. یکی از دلایل اصلی اینکه سیل نتوانست در تهران موجب بروز خسارت جدی شود، لایروبی نهرها و کانال‌های انتقال آب‌های سطحی و همچنین پایش دائمی نقاط حساس شهر بود. اکنون نیز توجه به همین موضوع می‌تواند از وقایع مشابه جلوگیری کند. بخش عمده‌ای از لایروبی‌ها به مناطق و نواحی سپرده شده است تا در محدوده تحت نظر خود از هرگونه آبگرفتگی جلوگیری‌ کنند.
معاون امور مناطق شهرداری تهران در این‌باره گفت: نظافت شهر، لایروبی انهار، ساماندهی دستفروشان و آبیاری فضای سبز در صدر درخواست‌های شهروندان به سامانه 137است.
به گزارش همشهری، «شاپور رستمی» در دومین اجلاس شهرداران نواحی 122گانه شهرداری تهران، گفت: این اجلاس درواقع یک حلقه بین مدیریت اجرایی شهری و بخش ستادی شهرداری تهران است و در این مدت توانسته‌ایم مشکلات بسیاری را از این طریق رفع کنیم.
او با اشاره به اینکه زحمات شهرداران نواحی بر کسی پوشیده نیست، افزود: نظافت و چهره شهر گویای زحمات بی‌شائبه شهرداران نواحی است. یکی از نگاه‌های شهردار تهران و معاونان شهردار معطوف به عملکرد و وظایف شهرداران نواحی است. شهرداران نواحی نخستین سطح از مدیریت شهری هستند که به‌طور مستقیم با شهروندان در ارتباطند. اصلی‌ترین چهره مسئولان شهری را شهرداران نواحی به شهروندان نشان می‌دهند و از این‌رو آنها معرف تمام شهر و مدیریت شهری هستند.
رستمی با درخواست از شهرداران مناطق مبنی بر حضور و گشتزنی در سطح شهر عنوان کرد: باید در آغاز روز، شهری تمیز را در اختیار شهروندان قرار دهیم و برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای انجام شود که هماهنگی‌های لازم به‌موقع صورت گیرد.
او تصریح کرد: باید درخصوص حوادث طبیعی و غیرطبیعی آمادگی لازم را داشته باشیم. سال گذشته بسیاری از شهرهای کشور در سیل غافلگیر شدند اما شهرداری تهران به‌دلیل اقدامات به‌موقعی که انجام داده بود با مشکلی روبه‌رو نشد. از شهرداران نواحی و مناطق درخواست دارم امسال هم با لایروبی به‌موقع نهرها از به‌وجود آمدن چنین مشکلاتی پیشگیری کنند.
در هفته آخر شهریور‌ماه مانور مقابله با وقوع سیل در غرب تهران در محدوده مسیل کن (مناطق 2، 5، 9و 18) به اجرا درآمد. فرض، این مانور، وقوع سیل ناگهانی و آسیب‌دیدن سازه‌های مهار آب‌های سطحی و همینطور شهروندانی بود که در مناطق نزدیک به محدوده سیل قرار دارند.




نصب حسگر‌های سیل در بالادست

رضا کرمی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

برای ایجاد «سامانه هشدار سریع سیل» با پژوهشکده هواشناسی ایران قراردادی را امضا کرده‌ایم که در کنار آن‌، اداره کل هواشناسی استان تهران نیز به‌عنوان ناظر پروژه با ما همکاری می‌کند. هم‌اکنون 8حسگر هشدار سریع طبق این قرارداد خریداری شده و در حال نصب است. همچنین مطالعاتی در دست انجام است که براساس آن، مشخص می‌شود از این حسگرها چه استفاده‌های دیگری می‌توانیم بکنیم و چه هشداری را در چه زمانی بدهیم و بعد از آن چه اتفاق‌هایی باید بیفتد. در مرحله مطالعات هم که سازمان تخصصی هواشناسی انجام می‌دهد، این موضوعات و پیامدهای آن بررسی می‌شود. شیوه کار درباره هشدار سیل با هشدار زلزله تفاوت دارد. در زمینه زلزله حسگرهایی کار گذاشته شده است تا حرکت گسل‌ها را شناسایی و اعلام خطر کند. حتی بعد از اعلام خطر هم ما زمان خیلی کوتاهی در اختیار داریم و باید اقداماتی مانند قطع کردن جریان گاز در لوله‌ها را انجام دهیم. گسل‌ها ناگهان فعال می‌شوند و چون درون شهر قرار دارند به اندازه کافی فرصت نداریم، اما در زمینه سیل وضعیت متفاوت است. حسگرهای سیل قرار است در بالادست و جاهایی که آب پس از بارندگی‌ها سرازیر می‌شود، کار گذاشته شوند تا براساس آماری که در دست داریم بتوانیم از مقدار جریان آب سرریزشده ناشی از بارندگی آگاه شویم. براساس این مطالعات، درباره اینکه چه حجمی از آب و در کدام منطقه قرار است به جریان بیفتد، مطلع خواهیم شد. البته این گام اول بود که قرار است امسال اجرا شود. مرحله دیگر این است که مسیر آب‌های سطحی را که در تهران جریان دارد و قرار است به شهر برسد بررسی کنیم و دریابیم چطور می‌توان این حجم از آب را مهار کرد. در وهله نخست باید از رسیدن سریع آب سرریز باران به شهر جلوگیری کنیم و در مرحله بعد بررسی کنیم که اگر این سیلاب به تهران رسید، چه اقداماتی لازم است انجام دهیم و چه تاسیساتی ضرورت دارد، فعال شود که یا جلوی آب را بگیرد یا حرکت آن را کندتر کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید