• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82222
+
-

۱۳۲مورد پرونده درشت دانه در کمیسیون ماده 100

شهرسازی
۱۳۲مورد پرونده درشت دانه در کمیسیون ماده 100


مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 با بیان اینکه ما در  این کمیسیون، حدود 12300پرونده داریم که مجموع جرایم آن ۷میلیارد تومان است، گفت: «از طرفی ۱۳۲ پرونده درشت‌دانه حدود هزارمیلیارد تومان جریمه دارند.»
به گزارش ایلنا، تورج فرهادی در این رابطه عنوان کرد: «بر این اساس اولویت ما رسیدگی به این ۱۳۲مورد پرونده درشت‌دانه است، تا وقت مناطق به‌صورت مفید برای اجرای آرائی که اولویت دارند، هزینه شود. ضمن اینکه اجرای رأی این‌گونه پرونده‌ها بر پیشگیری از تخلفات ساختمانی تأثیر می‌گذارد.چون برخورد با تخلفات، گرفتن جریمه، تخریب، اعاده یا تعطیلی پرونده‌های درشت دانه در جامعه بازخورد خوبی خواهد داشت. علاوه بر اولویت قراردادن پرونده‌های درشت دانه، تعیین تکلیف ۲۰هزار پرونده باقیمانده تا پایان سال۹۸ درخواست دیگر ما از مناطق شهرداری تهران بوده است. چراکه اجرا نکردن رأی گرفته شده از کمیسیون ماده100، تخلف محسوب می‌شود. به دلایل مختلف طی 30سال گذشته اجرای رأی به‌طور دقیق صورت نگرفته است و یک‌سری پرونده‌ها در کمیسیون ماده۱۰۰ رسوب کرده‌اند.» او ادامه داد: «براساس پالایشی که سال گذشته روی ۷۰هزار پرونده‌ای که در کمیسیون ماده۱۰۰ وجود دارند، انجام دادیم، متوجه شدیم از این تعداد حدود ۲۸هزار پرونده ریزدانه هستند.  
یعنی یا مبلغ جریمه این پرونده‌ها ۵میلیون تومان به پایین است یا متراژ تخلف کمتر از ۵۰متر؛ این در حالی است که اغلب این پرونده‌ها در زمان خودشان در مناطق قابلیت رسیدگی داشته‌اند و مقدار رأی برخی از این پرونده‌ها آن قدرکم است که هزینه رفت‌وآمد پرونده بیشتر از رأی صادره است؛ ضمن اینکه هزینه اجرای آن شامل گرفتن دستور قضایی، انتقال نیوجرسی، استقرار نیروی انتظامی، نماینده شهرداری و قوه قضاییه، نیز بالاست.»  به گفته مدیرکل امور اجرایی کمیسیون ماده 100 تبعات اجتماعی سنگینی برای اجرای اینگونه احکام با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور وجود دارد، در نتیجه موارد ریزدانه از یک‌سو قابل اجرا نیستند و از سوی دیگر اجرا نکردن رأی باعث باقی ماندن پرونده، انتقاد از کمیسیون ماده۱۰۰ به‌لحاظ تعداد بالای پرونده و احیانا شکل‌گیری تالی فاسد یا ارتباطات غیرمتعارف می‌شود.
 فرهادی تأکید کرد: «برخی از پرونده‌های کمیسیون ماده 100 برای مواردی است که قبلا جزو تهران بوده‌اند و اکنون از تهران جدا شده‌اند.تعیین تکلیف این پرونده‌ها دیگر با تهران نیست و در کمیسیون ماده 100 شهر خودشان باقی می‌ماند. علاوه بر پرونده‌های ریزدانه، پرونده‌هایی که پایان کار یا پروانه گرفته، یا تجمیع شده‌اند نیز غربال شدند. مثلا زمان احداث بزرگراه امام علی(ع) ۵ هزار ملک خریداری شد. در بین املاک خریداری شده پرونده‌های دارای رأی وجود داشت، اما پس از خریداری و تخریب و تبدیل به بزرگراه ماجرا تمام‌شده است. ما همه موارد این چنینی را نیز پالایش کرد‌ه ایم.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید