• پنج شنبه 16 مرداد 1404
  • الْخَمِيس 12 صفر 1447
  • 2025 Aug 07
یکشنبه 12 مرداد 1404
کد مطلب : 260499
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wmjq8
+
-

تدوین زنجیره ارزش صنایع‌دستی در کمیسیون فرهنگی

خبر خوش حوزه صنایع‌دستی این روزها درباره تدوین زنجیره ارزش صنایع‌دستی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است؛ اتفاقی که قرار است مسیر کاملی از تامین مواد اولیه تا رسیدن محصول نهایی به‌دست مصرف‌کننده باشد. در این زنجیره حمایت از تولیدکننده، کوتاه شدن دست واسطه، تامین بازار داخلی، وصل شدن به بازار جهانی و توسعه پایدار دیده شده ‌است.

  رونق تولید بومی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همشهری می‌گوید: «گام نخست در تدوین این سند همسویی تولیدکنندگان بومی هر منطقه برای تولید است تا صنایع‌دستی آن منطقه ضمن حفظ ارزش بومی و فرهنگی، مطابق نیاز و سلیقه مخاطب هم باشد.» 
علی‌اکبر علیزاده‌برمی با بیان اینکه ایجاد تعاونی‌ یا شبکه‌های محلی برای تامین مشترک مواد اولیه با هدف کاهش هزینه تولید در همین مرحله نخست شکل می‌گیرد، می‌افزاید: «در برخی مناطق که چند صنایع‌دستی دارند، نیازسنجی بازار اولویت را تعیین می‌کند و به کمک تولیدکننده می‌آید.» 
او ادامه می‌دهد: «تولید صنایع‌دستی متناسب با محیط‌زیست هر منطقه خواهد بود و قرار است به ایجاد درآمد پایدار برای هنرمند منجر ‌شود؛ این روند همان توسعه پایدار است.»
  توسعه برند‌صنایع‌دستی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که یکی از آثار مثبت اجرای سند زنجیره ارزش صنایع‌دستی در آینده نزدیک آموزش بازاریابی و توسعه برند شخصی هنرمندان است، در شرایطی که وقتی هنرمند صنایع‌دستی با بازار مرتبط نباشد از ادامه کار منصرف می‌شود. علی‌اکبر علیزاده‌برمی می‌افزاید: «بسیاری از هنرمندان خلاق با مهارت‌های فروش، تبلیغات دیجیتال یا بسته‌بندی آشنا نیستند. آموزش در این حوزه‌ها به افزایش فروش و صادرات کمک می‌کند.» 
  تسهیل ورود به بازارهای جهانی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «وقتی واسطه از میان برداشته شود، فروشگاه‌های آنلاین تخصصی، نمایشگاه‌های فصلی و همکاری با برندهای گردشگری راه بیفتد و فروش مستقیم تقویت شود، راه برای ورود به بازارهای  جهانی هم باز می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید