• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80147
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lA0g
+
-

پرواز میکروفن در همایش‌ها!

داستان یک استارتاپ که برای هیجان‌انگیزتر‌کردن فضای همایش‌ها و بالا بردن بازده کلاس‌های درس، یک ایده پولساز مطرح کرده است؛‌ پرت‌کردن میکروفن!

از ایده تا استارتاپ
پرواز میکروفن در همایش‌ها!


کچ‌باکس، نخستین میکروفن پرت‌کردنی جهان از دل یک ایده استارتاپی بیرون آمده است؛‌ کسب‌وکار جدیدی که هدفش حل یک مشکل قدیمی در کلاس‌های درس و همایش‌های بزرگ است؛ مشکل دست به‌دست کردن میکروفن بین حضار. این ایده استارتاپی، میکروفن و متعلقات همراهش را در قالبی کوچک ایجاد کرده و آن را در یک قالب قابل‌حمل و ضد‌ضربه قرار داده که بتوان آن را در جلسات مختلف برای دیگران پرتاب کرد. البته برای کاربرپسند‌بودن یک‌سری ویژگی‌ مثل «بی‌صدا‌شدن در زمان پرتاب» نیز به این دستگاه اضافه شده تا طرفداران بیشتری را به‌خودش جذب کند.

تلاش برای بیشتر شدن تعامل
ایده اولیه‌ای که باعث خلق کچ‌باکس شد، ‌بالا بردن میزان تعامل شرکت‌کنندگان با سخنران‌ها در مراسم گوناگون، جلسات تدریس و... بود. در حالت عادی و سنتی، ‌شرکت‌کنندگان و شنوندگان چون نقش فعالی در نشست ندارند و فقط شنونده هستند، برای ترک جلسه لحظه‌شماری می‌کنند. در کنار چنین رفتاری، معمولا میزان درک عمیق افراد از آنچه در برنامه گذشته، کاهش می‌یابد و بازده برگزاری جلسه به طرز قابل‌توجهی کم می‌شود. در بعضی جلسات هم که امکان گفت‌وگوی دوطرفه مخاطب و سخنران وجود دارد، به‌خاطر بزرگی تالار برگزاری همایش و دشواری رساندن میکروفن به افراد حاضر در برنامه، معمولا خیلی‌ها نوبت‌شان را از دست می‌دهند؛ در نتیجه باز هم تعداد ناراضی‌ها اضافه می‌شود. ایده کچ‌باکس از دل همین مشکل بیرون آمد. طراحان این ایده دنبال ساخت میکروفنی بودند که در یک محفظه جاسازی شده باشد و بتوان آن را در یک سالن بزرگ هزارنفره برای دیگران پرتاب کرد!

به‌دنبال یک راه‌حل
اولین راه‌حل، میکروفن پرتاب‌کردنی نبود. راه‌حل‌های اول، سیستمی بود که بتواند تلفن‌های هوشمند را از طریق یک نرم‌افزار به یکدیگر متصل کند و نوعی میکروفن قابل‌حمل بسازد. اما اجرای این شیوه پیچیده بود، چون خیلی‌ها تلفن هوشمند نداشتند یا به هر دلیلی، در همایش تلفن همراه‌شان نبود. از طرف دیگر، برپاکردن تجهیزات نیز در تمام سالن‌ها امکان‌پذیر به‌نظر نمی‌رسید. مشکل دیگر این بود که هرکدام از تلفن‌های همراه تنظیمات خاص خودشان را داشتند و ممکن بود با این تجهیزات سازگار نباشند. با این حساب، احتمال موفق بودن برنامه پایین می‌آمد. در نتیجه گروه تصمیم گرفت سیستمی را طراحی کند که تنظیمات آن از ابتدا تحت یک سیستم اجرا شود. ایده نهایی، ساخت یک سیستم هوشمند صدابرداری بود که در یک محفظه قابل حمل، سبک و البته قابل پرتاب جای بگیرد.

آب‌کردن یخ جلسات!
به گزارش همشهری، آب‌کردن یخ جلسه، یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی بود که این استارتاپ خیال داشت برایش راه‌حل پیدا کند. گروه برای اینکه مطمئن شود ایده‌اش درست است یا نه، ‌از تمام کسانی که با برگزاری یک جلسه جدی یا همایش ارتباطی داشتند، نظرسنجی کرد. این نظرسنجی کسانی مثل سخنران‌های جلسات مهم تا اعضای اتاق فرمان یا حتی کسانی که مدام در جلسات مختلف شرکت می‌کردند را در بر می‌گرفت. بررسی‌ها نشان می‌داد که خیلی‌ها فارغ از اینکه نظر یا سؤالی برای ارائه داشته باشند، از اینکه یک کلاس یا جلسه به‌طور جدی و خشک برگزار شود، ابراز ناخشنودی می‌کردند. در نتیجه گروه دنبال طراحی وسیله‌ای رفت که بتواند افراد بی‌سؤال را هم راضی نگه دارد و آنها را در جریان برگزاری جلسه بگذارد. برای اضافه‌کردن چاشنی طنز به جلسه، رنگ‌آمیزی محفظه در دستور کار قرار گرفت و بنا شد روش دست به‌دست کردن وسیله به دیگران، از طریق پرتاب‌کردن میکروفن باشد؛ ایده‌ای که به‌خاطر غیرعادی و خاص بودنش، می‌تواند باعث خنده و شوخی حضار شود و ‌جو جدی جلسه را بشکند.

حل مشکل صنعتی
در آغاز کار که دستگاه‌های میکروفن پرتابی تولید انبوه نشده بودند، گروه تصمیم گرفت با اجاره دادن دستگاه‌ها درآمد کسب کند. از سازمان‌هایی که همایش برگزار می‌کردند، نوبت می‌گرفت و دستگاه را در اختیار هر سازمان می‌گذاشت. این روش، جز ریسک خرابی سامانه‌ها که بالاتر می‌رفت و هزینه آموزش کار‌کردن با سیستم را روی دوش شرکت می‌گذاشت، آورده چندانی هم برای گروه نداشت، ضمن اینکه امکان تبلیغات مؤثر را از آنها می‌گرفت. از طرف دیگر، ‌خیلی مواقع سیستم‌های داخلی شرکت‌ها با این سامانه جدید هماهنگ نبودند و عملا برایشان صرفه اقتصادی نداشت که سیستم‌شان را بنا بر تنظیمات این دستگاه جدید به‌روزرسانی کنند، چون دستگاه را اجاره کرده بودند و چندبار بیشتر به کارشان نمی‌آمد. برعکس، زمانی که پای فروش محصول در میان باشد، ‌جز اینکه مشتری‌های ثابتی پیدا می‌شوند و هزینه سربار کم می‌شود، امکان شخصی‌سازی دستگاه برای کاربران نیز وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود دستگاه بیشتر به چشم بیاید و امکان بازاریابی غیرمستقیم فراهم خواهد شد. با کنار هم گذاشتن همه این راه‌حل‌ها، درنهایت استارتاپ سازنده میکروفن پرتابی کچ‌باکس در عرض 2سال، در آمریکا و اروپا ثبت شد و جایزه طراحی خلاقانه جهانی در سال2015 نیز به آنها اهدا شد. در طول این مدت نیز حدود هزار دستگاه میکروفن از این دست در جهان به فروش رسید.


ثبت اختراع
استارتاپ سازنده میکروفن پرتابی کچ‌باکس در عرض 2سال، در آمریکا و اروپا ثبت شد و جایزه طراحی خلاقانه جهانی در سال2015 نیز به آنها اهدا شد. در طول این مدت نیز حدود هزار دستگاه میکروفن از این دست در جهان به فروش رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید