• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73761
+
-

حاشیه‌نشینی ۳۳ درصد کرمانشاهیان

فرحناز چراغی/کرمانشاه - خبرنگار

 کرمانشاه یکی از شهرهایی است که با بحران حاشیه‌نشینی دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته مسئولان، بیش از ۳۰ نقطه چون شهرک‌های آناهیتا، صادقیه، جعفرآباد، دره‌‌دراز، کرناچی و نوکان در کرمانشاه جزو مناطق حاشیه‌نشین محسوب می‌شوند. 
یک استاد دانشگاه با بیان این‌که شهر کرمانشاه طی 3 دهه گذشته گسترش فیزیکی وسیعی داشته است، می‌گوید: رشد نابسامان جمعیتی موجب تشدید و تسریع روند شکل‌گیری بافت‌های حاشیه‌ای در این شهر شده است. جلیل احمدی می‌افزاید: ریشه حاشیه‌نشینی در کرمانشاه به دهه ۴۰ برمی‌گردد. جنگ تحمیلی بر بحران حاشیه‌نشینی در کرمانشاه اضافه کرد. این عضو هیات علمی دانشگاه رازی بیکاری، فقر و حاشیه‌نشینی را از عوامل تهدیدکننده امنیت در کرمانشاه عنوان و اظهار می‌کند: افزایش جمعیت، پدیده ناخواسته‌ای چون جنگ تحمیلی و در کنار آن نداشتن برنامه‌‌ جامع به فقر و حاشیه‌نشینی در کرمانشاه منجر شده است. فرماندار کرمانشاه با بیان این‌که با محاسبه جمعیت مناطق فرسوده ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند به همشهری می‌گوید: این جمعیت ۳۳ درصد جمعیت کلان‌شهر کرمانشاه است. 
فضل‌الله رنجبر با بیان این‌که ۳۶ محله دارای بافت فرسوده و حاشیه‌نشین در کرمانشاه شناسایی شده که ۱۳ محله آن در اولویت کار قرار دارد، می‌افزاید: محله‌های حاشیه‌نشین مشمول طرح بازآفرینی پایدار شهری می‌شوند. 
وی با اشاره به راه‌اندازی ۱۰ دفتر تسهیلگری در مناطق حاشیه‌نشین می‌گوید: طرح تاسیس دفاتر توسعه اجتماعی و تسهیلگری از اواخر سال ۹۷ با هدف کاهش آسیب‌ها و شناسایی ظرفیت‌های محله‌ها به صورت پایلوت در 10 استان آغاز شده است که کرمانشاه نیز یکی از آنها بود. این دفاتر در تلاشند مشکلات محله‌های حاشیه‌ شهر را کاهش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید