• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71693
+
-

۱۵ مجوز اقامتگاه بوم‌گردی در خمین صادر شد


مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: مجوز اصلاح و ایجاد ۱۵ اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان صادر شد.

«مصطفی فراهانی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: مجوز راه‌اندازی اقامتگاه در روستاهای یوجان، حسین‌آباد، رشیدآباد، کفسان، زورقان، رباط مراد، قورچی باشی، کاظم‌آباد، آشناخور، اسدآباد، فرج‌آباد، بهدشت، سرکوبه، خان‌آباد و رضاآباد صادر شده است.

وی ادامه داد: ۲ اقامتگاه در سرکوبه و بهدشت راه‌اندازی شده است و بقیه در حال تغییر و تبدیل فضای فیزیکی خانه‌های روستایی با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی است.

 مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین بیان کرد: این اقامتگاه‌ها در مسیر محور گردشگری خمین-دلیجان و شازند راه‌اندازی می‌شوند.

فراهانی اظهار کرد: با راه‌اندازی هر اقامتگاه بوم‌گردی حداقل 3 فرصت شغلی مستقیم فراهم می‌شود.
وی گفت: برای ساخت اماکن بوم‌گردی و تبدیل خانه‌های روستایی به اقامتگاه، تسهیلات کم‌بهره ۶ درصدی پیش‌بینی شده است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین ادامه داد: روستاهای خمین ظرفیت‌های بکر تاریخی و طبیعی زیادی دارد و تولید عسل، لوبیا، زعفران، انگور، گل و گیاه زینتی و محصولات سردرختی از مزیت‌های این شهرستان برای جذب گردشگری کشاورزی و روستایی است.

فراهانی گفت: هر سال در فصول مختلف روستاهای خمین پذیرای گردشگران زیادی است و باید اماکن اقامتی در روستاهای هدف تقویت شود.

وی افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی اماکن دیدنی و طبیعی هستند که با استفاده از قابلیت‌های محل ساماندهی می‌شوند و در آنها گردشگران ضمن استفاده از طبیعت و چشم اندازها، با صنایع دستی و آداب و رسوم محلی هم آشنا شوند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین ادامه داد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی ضمن ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان، حفظ محیط‌ زیست و حفاظت و حراست از اراضی و جلوگیری از ساخت‌و‌ساز غیرمجاز، حفظ معماری بومی، اشاعه فرهنگ و بازآفرینی رسوم، بازی‌های بومی و محلی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها را در پی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید