• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70643
+
-

‌برگزاری سالانه نمایشگاه مد و لباس کُردی در دستور کار

یک شهروند: جشنواره‌های مد و لباس می‎تواند تاثیر بسزایی در بازگشت به حفظ و اصالت لباس کُردی داشته باشد

فرهنگ
‌برگزاری سالانه نمایشگاه مد و لباس کُردی در دستور کار

شیما صادقی|  سنندج- خبرنگار:


لباس‌های محلی در هر منطقه جغرافیایی، بخشی از هویت مردم و بیانگر سیر تاریخی و تحولات اجتماعی آن منطقه ا‌ست. لباس محلی همچنین یکی از نمادها و اِلمان‎های فرهنگی به حساب می‌آید که هر عنصرش یک معنا و مفهومی دارد. لباس کُردی در رنگ و طرح متنوع است، درنتیجه هر آیین و مراسم خاصی چه سور و سوگ و چه کار و مسافرت، لباس جداگانه‌ای دارد. نخستین نمایشگاه مد و لباس کُردی با تلاش بخش خصوصی و سمن‎ها و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. با توجه به اینکه نخستین دوره جشنواره بود آسیب ها و مشکلاتی در برگزاری آن مشاهده شد. مشکلاتی که قرار است در دوره های بعدی برطرف شود چرا که مدیرکل فرهنگ و  ارشاد اسلامی کردستان از تلاش و برنامه ریزی برای برگزاری سالانه این جشنواره در آینده خبر می دهد.


فضای محدود نمایشگاه

یکی از بازدیدکنندگان غرفه‌های جشنواره می‌گوید: برگزاری چنین نمایشگاهی می‎تواند فرهنگ غنی و تاحدودی فراموش شده مردم کُرد را برای جوانان و نسل امروزی بازسازی کند. «مونا امیری» ادامه می‎دهد: به‌راستی لباس‎های کُردی، امروزه با تغییرات ناخوشایندی در طراحی روبه‌رو شده و مدل‎های مختلف ماهیت آن را تضعیف کرده است. بنابراین این نوع جشنواره‌ها می‎توانند تاثیر بسزایی در بازگشت به حفظ و اصالت لباس کُردی داشته باشند. 

این بازدیدکننده می‎افزاید: مدت برگزاری نمایشگاه کوتاه و علاوه بر آن تعداد غرفه‌ها بسیار محدود بود. وی تصریح می‎کند: با وجود این‌که در بنرهای جشنواره عنوان مناطق کردنشین درج شده بود، این تعداد غرفه برای استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی بسیار کم و فضای داخلی نمایشگاه محدود بود. من انتظار نمایشگاه بزرگ‌تری را داشتم و امیدوارم این ضعف‌ها در دوره‌های بعدی حل شود. 


اطلاع‌رسانی نامناسب

یکی از غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه می‌گوید: در سال‎های اخیر و با ورود مدهای مختلف شکل ظاهری لباس کُردی تغییر کرده و نمی‎توان آن را لباس اصیل کُردی تلقی کرد، لذا این نمایشگاه می‎تواند اصالت لباس کُردی را برای بازدیدکنندگان نمایان سازد.  «کژال باتمانی» اظهار می‎کند: با وجود این‌که چند استان‎ کردنشین مختلف داریم، اما هر یک فرهنگ خاص خود را دارند، بنابراین این نمایشگاه می‎تواند در آشنایی با فرهنگ‎های مختلف مناطق کردنشین با یکدیگر تاثیر داشته باشد.  وی می‎افزاید: زمانی که از برگزاری چنین نمایشگاهی با خبر شدم، خیلی وقت نمانده بود. حتی چندین نفر از همکاران خیاط و طراح به دلیل اطلاع‎رسانی نامناسب از حضور در جشنواره بازماندند. 


لباس هویت فرهنگی هر قوم و ملتی است

یک طراح و کارشناس لباس می‌گوید: لباس یکی از هویت‎های فرهنگی هر قوم و ملتی است و باید اصالت آن حفظ شود. «آرزو کریمی» می‎افزاید: لباس کُردی تحت تاثیر مدها و طرح‎های جدید قرار گرفته و جوانان امروزی اصالت آن را فراموش کرده‌اند، بنابراین وجود چنین نمایشگاهی علاوه بر آشنایی و ایجاد همدلی بین فرهنگ‎های مختلف مناطق کردنشین به آشنایی جوانان امروزی با فرهنگ کُرد کمک کرده و علاوه بر آن راهی برای بازگشت اصالت فراموش شده است.
وی بیان می‎کند: کشف استعدادها و خلاقیت نو در طراحی لباس، زمینه‌سازی برای کارآفرینی و هدایت طراحان برای احداث کارگاه‌های تولید پوشاک و ایجاد بستر مناسب به منظور به نمایش گذاشتن الگوها و طرح‌ها در مکان‌های عمومی از دیگر مزیت‌های برگزاری این نمایشگاه است. 

این کارشناس تصریح می‎کند: این نمایشگاه با وجود غرفه لباس و زیورآلات مناطق کردستان، غرفه صنایع دستی، غرفه دستگاه‌های بافت پارچه‌های مخصوص تهیه لباس کُردی و غرفه کارگاه کلاش‌بافی، تنها دربرگیرنده لباس نبود و تنوع و زیبایی فرهنگ کُردی را به نمایش گذاشت. 


نمایشگاهی به همت بانوان 

دبیر اجرایی این جشنواره می‌گوید: این نمایشگاه برای اولین بار با همت اداره ارشاد اسلامی استان کردستان و فرمانداری سنندج برگزار شد. «شیدا مردوخی» می‎افزاید: این نمایشگاه متشکل از 28 غرفه از استان‌های مناطق کُردنشین و در یک مکان میراثی و کهن با تاریخ و پیشینه چند صد ساله برگزار شده بود.

 دبیر اجرایی این جشنواره با اشاره به غرفه‌های متشکل در نمایشگاه می‌گوید: غرفه‌های طراحی لباس، دوخت و تزیینات لباس سنتی با همت 25 بانو تشکیل شد و علاوه بر آن بخش‌های مرتبط با لباس کُردی مانند کلاش‎بافی به‎صورت کارگاه‌های عملی و آموزشی در 3 روز برگزار و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در کارگاه اهدا شد.مردوخی درباره نمایشگاه عکس برپا شده در این جشنواره می‎افزاید: علاوه بر غرفه‌های عنوان شده نمایشگاه عکس متشکل از آثار 22 عکاس نیز برگزار شد.  


برگزاری سالانه نمایشگاه 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اهداف نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی اظهار می‎کند: این جشنواره حامل چند پیام بوده که مهم‌ترین آن آشنایی مردم مناطق مختلف کردنشین با فرهنگ یکدیگر است.  «جلال قلعه‎شاخانی» می‎افزاید: یکی از اهداف نمایشگاه ارتباط مستقیم و بدون واسطه طراحان و تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان است. این نمایشگاه مانند حلقه‎های یک زنجیر طراح و مردم را به هم متصل می‌کند و این در نوع خود بسیار ارزشمنداست.وی با اشاره به دیگر اهداف این جشنواره تصریح می‎کند: در کنار این جشنواره پژوهش‌های کامل و جامع مرتبط با تاریخچه پوشش کُردی انجام شده است. 

قلعه‌شاخانی در خصوص نحوه انتخاب خیاطان و طراحان حاضر در نمایشگاه اذعان می‎کند: به دلیل محدودیت فضا تنها افرادی که طرح‌های ابتکاری را با حفظ اصالت لباس کُردی که دارای جذابیت و زیبایی عامه‌پسند را ارائه دادند در نمایشگاه حضور داشتند، ضمن این‌که از طریق فراخوان‌های عمومی اطلاعات این جشنواره در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.  وی بیان می‎کند: این اولین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی بود و برای رسیدن به یک اتفاق فرهنگی باید تداوم و استمرار داشته باشد. 

قلعه‌شاخانی اظهار می‎کند: به دلیل این‎که جشنواره اولین دوره‎اش برگزار شد، فعلا بانک اطلاعات کاملی از طراحان لباس در دسترس نیست و امیدواریم در دوره‌های بعد و با تکمیل آن شاهد برگزاری بهتر و جامع‌تری باشیم.   وی می‌گوید: قصد داریم این جشنواره را به صورت سالانه برگزار کنیم و البته خارج از جشنواره از طریق یکی از واحدهای خود که زیر نظر بنیاد بین‎المللی مد و لباس فعالیت دارد، برنامه‎های مستمری برگزار شود و در این باره نیز از طریق دبیرخانه جشنواره پذیرای پیشنهادات طراحان و علاقه‎مندان هستیم. به قول معروف به پایان آمد دفتر اولین دوره جشنواره مد و لباس کُردی، اما حکایت طراحان، دوزندگان و خالقان لباس کُردی همچنان برای دوره‎های بعدی باقی‎ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید