• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6914
+
-

آغاز تور خاورمیانه‌ای تیلرسون

وزیر خارجه آمریکا پس از مصر به کویت، اردن، لبنان و ترکیه سفر می‌کند

آمریکا
آغاز تور خاورمیانه‌ای تیلرسون

وزیر امور خارجه آمریکا از دیروز برای دیدار با مقام‌های 5کشور خاورمیانه قدم به منطقه گذاشته است؛ منطقه‌ای که این روزها هر گوشه آن درگیر بحرانی است که یک پای آن آمریکاست.

از یمن گرفته تا سواحل خلیج‌فارس تا مصر، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین، بحران‌های خونین خاورمیانه همه رنگ‌وبوی حضور آمریکا دارند. خاورمیانه در سایه آشفتگی سیاست خارجی آمریکا، اکنون آشفته‌تر از همیشه است.

به گزارش واشنگتن‌پست، رکس‌تیلرسون دیروز در قاهره که نخستین مقصد سفر او بود، همچون گذشته دولت مصر را متحد دولت آمریکا خواند و از تلاش‌های ژنرال سیسی برای مبارزه با تروریسم در مناطق شمالی مصر حمایت کرد. او همچنین بر تعهد آمریکا به حمایت از مصر برای انجام اصلاحات اقتصادی تأکید کرد. حمایت آمریکا از دولت مصر در شرایطی اعلام می‌شود که فضای سیاسی مصر طی هفته‌های اخیر در سایه حذف رقبای عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، ملتهب‌تر از هر زمان دیگری است. مردم مصر‌ماه آینده در انتخابات ریاست‌جمهوری که ژنرال سیسی نامزد بی‌رقیب آن است به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. وزیر خارجه آمریکا اما در عکس‌العمل به اعتراض‌های مصری‌ها به‌خاطر سفر او به قاهره، مجبور شد اندکی هم از ضرورت برگزاری انتخابات آزاد در مصر بگوید؛ سخنانی که البته در حد اشاره‌های کلی به «اهمیت برگزاری انتخابات آزاد» محدود ماند. وزیر خارجه آمریکا امروز وارد کویت، دومین مقصد تور خاورمیانه‌ای‌اش می‌شود. او در کویت قرار است در کنفرانس بازسازی عراق شرکت کند.

به گفته مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، تیلرسون قرار است با وزرای خارجه کشورهای عربی در مورد تحریم‌های قطر هم مذاکره کند؛ تحریم‌هایی که از 8‌ماه پیش با محوریت عربستان سعودی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. کویت بارها برای میانجیگری میان عربستان و متحدانش از یک سو و قطر از سوی دیگر تلاش کرده اما تلاش‌هایش بی‌نتیجه مانده است.

در اردن، موضوع به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل از سوی دونالد ترامپ، محور مذاکرات رکس تیلرسون خواهد بود. اردن میزبان بیش از 2میلیون آواره فلسطینی است که پس از اعلام تصمیم ترامپ دست به اعتراضات گسترده زدند. دولت اردن نیز از ابتدا مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده است. شاید در کویت مخالفتی با سفر وزیر خارجه آمریکا نشود، اما به‌طور حتم در عمان، پایتخت اردن، مردم از حضور او استقبال نخواهند کرد. وزیر خارجه آمریکا در سفری که چندان در تاریخ سیاسی این کشور سابقه نداشته پس از اردن به لبنان خواهد رفت. او در بیروت قرار است دولت لبنان را قانع کند تا حزب‌الله را تحت فشار قرار دهد؛ خواسته‌ای که از قبل پاسخ آن تا حد زیادی مشخص است. دولت لبنان طی ماه‌های گذشته بارها بر جایگاه حزب‌الله در سازوکار سیاسی این کشور تأکید کرده است.

در نهایت آنکارا مهم‌ترین مقصد سفر رکس تیلرسون به منطقه خواهد بود. ترکیه و آمریکا طی ماه‌های اخیر شاهد تنش بی‌سابقه در روابط خود بوده‌اند. این وضعیت تا توقف روند صدور ویزا برای اتباع 2کشور نیز پیش رفته است. ترکیه و آمریکا در پیمان امنیتی ناتو متحد یکدیگر هستند اما نیروهای‌شان در شمال سوریه رو در روی هم قرار گرفته‌اند. سردی روابط آنکارا و واشنگتن پس از کودتای نافرجام 2سال قبل نه‌تنها به گرمی نگراییده بلکه بیش از پیش دو کشور را در دو سوی معادلات سخت سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه قرار داده است. آنکارا در تور زمستانی تیلرسون، ایستگاه سخت او خواهد بود.

بی‌توجهی تیلرسون به اسرائیل

وزیر خارجه آمریکا در اقدامی دور از انتظار، اعلام کرده قصد ندارد طی سفرش به خاورمیانه، در تل‌آویو حضور پیدا کند، سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در آمریکا دیروز در واکنش به این تصمیم تیلرسون در 21رشته توییت، عصبانیت خود را از این تصمیم نشان داد. او نوشت: «عدم‌حضور وزیر خارجه آمریکا در اسرائیل همزمان با سفر به خاورمیانه، بی‌سابقه است. این یک اشتباه بزرگ و ضربه‌ای دیگر به موقعیت تیلرسون خواهد بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید