• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64899
+
-

تفاوت‌های این دوره انتخابات شورایاری با دوره‌های گذشته در چیست؟

شورایاری، نسخه 98

شرایطی مثل میزان تحصیلات داوطلبان، سن آنها و مدت زمان سکونتشان در محله تغییر کرده است

شورایاری، نسخه 98

شبنم سیدمجیدی


بعد از گذشت 2سال از انحلال شورایاری‌ها، حالا قرار است دوباره این نهاد مردمی زنده شود و در محلات بازوی کمکی شورای شهر باشد. ثبت نام از داوطلبان شورایاری‌ها بعد از حرف و حدیث‌های بسیار و تغییراتی که در روند انتخابات به‌وجود آمد، بالاخره از سوم تیرماه آغاز شد و قرار است این انتخابات 4مرداد در محلات تهران برگزار شود.

در دوره‌های گذشته شرایط ثبت‌نام برای انتخابات شورایاری‌ها ساده‌تر بود؛ داشتن حداقل 25سال سن، داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن، سکونت در محله مورد نظر به‌مدت حداقل 6‌ماه و نداشتن سوءسابقه کیفری. همچنین تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل انجمن شورایاری محله شامل 7نفر عضو اصلی و 3نفر عضو علی البدل بود. اما سیدآرش حسینی میلانی، نایب‌رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در گفت‌وگو با همشهری، درباره تغییراتی که در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها اعمال شده است، می‌گوید: در این انتخابات، حداقل سن دواطلبان را به 22سال کاهش داده‌ایم. این کار باعث می‌شود زمینه مشارکت برای جوانان فراهم شده و جوانان بیشتری به عضویت شورایاری‌ها دربیایند. همچنین مدت زمان سکونت در محله یا داشتن پروانه کسب که قبلا 6‌ماه بود، اکنون به یک سال افزایش یافته است.

او ادامه می‌دهد: همچنین افرادی که داوطلب عضویت در انجمن شورایاری محله خود می‌شوند، حداقل تحصیلاتشان باید دیپلم باشد. تعداد اعضا نیز تغییر کرده و از 7 نفر به 9نفر عضو اصلی و 4نفر عضو علی‌‌البدل افزایش یافته است. 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مدت 15 روزه ثبت نام، بیش از 12 هزار  نفر برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گوید: حدود 25 درصد ثبت‌نام کنندگان را بانوان تشکیل می‌دهند. همچنین افراد کمتر از 40 سال 40درصد شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند. اکثریت محلات به حد نصاب تعداد ثبت‌نام‌کنندگان رسیده‌اند و از این نظر مشکل چندانی وجود ندارد.

حسینی میلانی درباره روند بررسی صلاحیت‌ها ادامه می‌دهد: بررسی صلاحیت‌ها براساس ملاک‌ها و معیارهای قانونی است. در این چارچوب، مدارک شرکت‌کنندگان کنترل می‌شود. حداقل مدرک دیپلم، نداشتن سوءپیشینه، شرایط مدت زمان سکونت و کار و... مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچینین بررسی می‌شود که فرد داوطلب از کارمندان شهرداری منطقه خود نباشد. ادعاهای شرکت‌کنندگان در این مرحله سنجش می‌شود و سپس در روز چهارم مرداد هم انتخابات برگزار خواهد شد.
حسینی میلانی با اشاره به اینکه با افزایش شرط مدت زمان سکونت در محله به یک سال، امکان جابه‌جایی نامزدها از محله‌ای به محله دیگر را کم کرده‌ایم، می‌افزاید: همچنین امیدواریم کاهش سن شرکت‌کنندگان باعث شود در مسائل اجتماعی و فعالیت‌های مدنی شورایاری‌ها تغییرات بیشتری را شاهد باشیم. هم‌اکنون 40درصد از شورایاران در رده سنی جوانان هستند و ما امیدوار هستیم که این میزان در دوره پنجم شورایاری‌ها افزایش یابد.

نایب‌رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درباره روند رای‌گیری هم می‌گوید که این کار، در محل‌های مشخص شده و به‌صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود که موجب افزایش سرعت و دقت شمارش آرا و همچنین کاهش تخلفات انتخاباتی به‌صورت قابل توجهی می‌شود.

حسینی میلانی تأیید می‌کند که تبلیغات انتخابات شورایاری‌ها دیر شروع شد و اطلاع‌رسانی‌ها درباره این انتخابات می‌توانست زودتر انجام شود، اما به گفته او، در همین بازه زمانی اندک، شهرداری تلاش کرده تا حد امکان تبلیغات میدانی و فضای مجازی را گسترش دهد تا روز چهارم مرداد مشارکت حداکثری شهروندان را شاهد باشیم. با وجود آنکه رای‌گیری الکترونیکی است، اما همچنان این شبهه وجود دارد که افرادی به شکل اتوبوسی برای رأی دادن به محل‌های تعیین شده مراجعه کنند. حسینی میلانی در این‌باره می‌گوید: هم‌اکنون کنترل مستقیم در این زمینه وجود ندارد چراکه باید سازوکاری برای آن درنظر گرفته می‌شد تا رای‌دهنده قبل از ثبت‌نام بیاید و مشخص کند در کدام محله زندگی می‌کند و یک کد رهگیری دریافت کند و بر آن اساس بعداً محل رأی دادن او کنترل شود. او ادامه می‌دهد: فعلاً این امکان را نداشتیم، اما حتماً ناظران ما در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها رای‌دهندگان را کنترل خواهند کرد تا اولویت رای‌دهی با مردم محله باشد. با این حال تنها راه‌حل موجود برای جلوگیری از رای‌دهی به شکل اتوبوسی این است که افراد خود محله بیایند و مشارکت کنند تا افراد غیر، نتوانند موفق شوند.

حسینی میلانی می‌افزاید: در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها تلاش کرده‌ایم تا تعداد نامزدها و دایره فعالیت آنها را متنوع کنیم. از گروه‌های مختلف اجتماعی، اصناف مختلف، پزشکان، وکلا، معلمان، کارگران و... به‌ویژه زنان و جوانان دعوت کرده‌ایم که داوطلب عضویت در شورایاری‌ها شوند. امیدواریم همین اتفاق بیفتد و شاهد تنوع در اعضای شورایاری‌ها باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید