• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
دو شنبه 10 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223777
+
-

هیأت‌امنای محلات تهران طی مراسمی در شورای شهر با حضور شهردار پایتخت آغاز به‌کار کرد

احیای شورایاری‌های تهران با معتمدان محله‌ها

شهردار تهران: مدیریت محله و ۱۱خانه جهادی ذیل هیأت امنای محلات شکل خواهند گرفت

سیدمحمد فخار؛ روزنامه‌نگار

  درکمتر از 4ماه پس از پایان کار شورایاران محله‌های پایتخت، ترکیبی با عنوان هیأت امنای محلات تهران آغاز کار خود را اعلام کرد تا پرچم شورایاری‌ها را معتمدان جدید بردارند.
15دی سال گذشته بود که شورای شهر تهران پایان فعالیت شورایاری‌ها را به‌علت پایان مهلت قانونی فعالیت اعلام کرد. در عین حال دیروز هیأت امنای محلات تهران طی مراسمی با حضور شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر کار خود را آغاز کرد.
نخستین دوره انتخابات شورایاری‌ها در سال 1379و آخرین دوره هم در مرداد ۱۳۹۸ برگزار شد، اما در سال 99پیش از برگزاری پنجمین دور انتخابات شورایاری‌ها سازمان بازرسی کل کشور برگزاری این انتخابات را غیرقانونی عنوان کرد. این ساختار در سال‌های بعد به‌صورت کمرنگ کار خود را ادامه داد تا اینکه در زمستان سال گذشته شورای شهر مجبور به انحلال آن شد، اما این نهاد قرار است در قالبی دیگر در تهران آغاز به‌کار کند.
مراسم آغاز به‌کار هیأت امنای محلات تهران دیروز همزمان با دویست‌وسی‌و‌یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با تأکید بر اینکه امیدواریم نیازمندی‌های محله‌ها توسط هیأت امنا شناسایی و به شهرداران مناطق ارائه شود، گفت: خرسندیم که فعالیت هیأت امنا پس از گذشت فرایندی سخت آغاز شد. او ادامه داد: امیدواریم یک زمینه‌سازی‌ مناسب در محله‌ها ایجاد شود؛ متأسفانه محله‌های قدیمی هویت خود را از دست داده‌اند. محله‌ها مساجد، گرمخانه‌ها و فضاهایی از این قبیل داشتند و بزرگانی امور محله‌ها را دنبال می‌کردند. امروز هیأت امنای محلات همان امور را دنبال خواهد کرد. چمران با بیان اینکه ما شورایی‌ها وظیفه داریم در خدمت هیأت امنای محلات باشیم، خاطرنشان کرد: در این دوره دیدارهای صمیمانه به‌طور مرتب با اعضای هیأت امنای محلات برگزار می‌شود؛ در هیأت امنا از ادارات دیگر همچون آموزش و پرورش و پلیس حضور دارند تا بتوان به بهترین شکل مشکلات را حل کرد.

افقی جدید برای محله‌های تهران
مدیریت شهری در دوره جدید، مدیریت خود را مبتنی بر مشارکت قرار داده و سمت و سوی آن به مسیری هدایت شده که بتوان مشارکت را دنبال کرد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مراسم آغاز به‌کار هیأت امنای محلات تهران با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی در قانون اساسی، پیشبرد امور مبتنی بر نگاه مردم‌سالاری دینی است، گفت: منشأ اقدامات و تحرکاتی که در جهان شکل می‌گیرد، انقلاب اسلامی است. مقاومت مردم فلسطین و منطقه فصل جدیدی را برای جامعه جهانی در راستای تحقق عدالت آغاز کرده و امیدواریم با آزادی ملت‌ها و استقلال آنها همراه باشد. شهردار تهران با تأکید بر اینکه اقدام شورا و مدیریت شهری برگرفته از آن منجر به تشکیل هیأت امنای محلات شده است، خاطرنشان کرد: تلاش مجموعه‌های اجرایی و معتمدان شوراها بر ایجاد ظرفیت جدید است. مدیریت شهری در دوره جدید مدیریت خود را مبتنی بر مشارکت قرار داد و سمت و سوی آن به مسیری هدایت شد که بتوان مشارکت را دنبال کرد؛ به‌طوری که تلاش شده با افق ۱۰ساله شایستگی‌های متعدد این شهر را بازبینی کند و به‌دنبال ایجاد هویت جدید در ‌شأن پایتخت انقلاب اسلامی در کلانشهر و تک‌تک محله‌های آن است. او با بیان اینکه نگاه به ظرفیت‌های بی‌نظیر و بی‌انتهای مردم نگاهی است که دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این نگاه می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را برای شهر ایجاد کند. امسال سال تولید است و یک ویژگی در کنار آن است که بر مشارکت مردم تأکید دارد که این مشارکت در ابعاد مختلف می‌تواند راهگشا باشد.
زاکانی با تأکید بر اینکه در طرح «من شهردارم» از 2080طرح با مشارکت ۳۵۴هزار نفر، 1462طرح انتخاب و نزدیک به 4هزار میلیارد تومان هزینه شد، گفت: حاصل این اقدام این شد که در سال گذشته عدد مشارکت مردم به یک‌میلیون و ۳۵۲هزار نفر رسید و مردم 3300طرح انتخاب کردند که 8همت اعتبار برای آن درنظر گرفته شد. اگر مسیر درست اتکا به مردم نبود و وعده‌ای صادق برای انجام کارهایی که مردم انتخاب کردند، نبود، اینگونه نمی‌شد که به جای ۳۵۴هزار نفر یک‌میلیون و ۳۵۲هزار نفر مشارکت کنند. شهردار تهران گفت: در سال ۱۴۰۱ مردم از بین طرح‌های اولویت‌دار، طرح‌هایی را انتخاب و بر آن نظارت کردند که عمده این طرح‌ها به اتمام رسیده است. سال قبل مردم پروژه‌هایی را نیز پیشنهاد دادند و ما پاسخگوی مردم بودیم. صدها طرح در محله‌ها به ما معرفی شد و طرح‌هایی که منطق کارشناسی داشتند، برای اجرا انتخاب شدند. او با بیان اینکه ذیل هیأت امنای محلات، مدیریت محله و ۱۱خانه جهادی شکل خواهد گرفت، ادامه داد: امتداد آن در مساجد و خانواده‌ها امکانی را فراهم می‌کند که پیوستگی عمیقی با متن جامعه ایجاد شود؛ برای مثال تهران کلانشهری است که در آن نظام سلامت نسبت به بخش‌هایی از کشور در درجه بالاتری قرار دارد؛ لذا مرکز ارجاع از سراسر کشور در حوزه درمان به شمار می‌رود، اما فقیرترین شهر به واسطه نبود شبکه مناسب است. زاکانی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف جدی هیأت امنای محلات تشکیل کانون‌های جهادی سلامت و تندرستی است، یادآور شد: این بزرگ‌ترین سرمایه و مدل جدیدی از خدمت در جامعه ماست که تا متن جامعه و خانواده‌ها دنبال خواهد شد؛ لذا مفتخریم که نخبگان و مؤثرین محله‌ها، ظرفیتی را به ظرفیت‌های شهر اضافه می‌کنند. شهردار تهران با بیان اینکه تلاش هیأت امنای محلات برای خلق ظرفیت‌های جدید، افقی جدید برای محله‌ها ایجاد می‌کند، گفت: محور قرار دادن مردم برای عبور از مشکلات مهم است. مردم ۴۰ و اندی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایطی را فراهم کردند که به واسطه آنها و با حضور و ظرفیت آنها، قله‌های بزرگ فتح شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید