• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 5 تیر 1402
کد مطلب : 195629
+
-

تلاش شورای ششم برای احیای شورایاری‌ها

اعضای شورای شهر تهران روز گذشته میزبان رئیس دیوان عدالت اداری بودند و خواهان شروع به‌کار نهاد شورایاری‌ها شدند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری به مناسبت هفته قوه قضاییه در صحن شورای شهر تهران مهمان نمایندگان بود. او با بیان اینکه دیوان عدالت اداری آمادگی 100درصدی برای حل مشکلات تهران را دارد، گفت: «تصمیم‌گیری در حوزه شهرسازی ارتباطی تنگاتنگ با دیوان عدالت اداری دارد و بر همین اساس نیازمند تعاملات و نشست‌های مشترک هستیم، اما هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده‌ایم. تاکنون 18کارگروه‌ مشترک با وزارتخانه‌ها تشکیل شده است. در جلسه‌ای هم که با شهردار تهران داشتیم مقرر شد برای حل مشکلات تهران، کارگروهی در حوزه شهری تشکیل شود.»

توجه ویژه به 2 اصل
مسئولیت‌پذیری در مقابل نظام و پاسخگویی به مردم،2 اصل مهمی هستند که در قانون اساسی هم به آنها اشاره شده است. رئیس دیوان عدالت اداری در بخشی از سخنان خود به این موضوع اشاره و عنوان کرد که اگر به‌دنبال انسجام و صمیمیت میان مردم و نظام هستیم باید به این دو اصل توجه شود. مظفری همچنین با بیان اینکه شهرداری متولی امور شهرسازی است، گفت: «اگر از نظر قانون منعی برای صدور پروانه وجود نداشته باشد باید با رعایت تمام شفافیت‌ها پرونده صادر شود، اما متأسفانه این اتفاق هنوز رخ نداده و بسیاری از اقداماتی که در مراکز حاکمیتی انجام می‌شوند، شفافیت ندارند. درخصوص کاربری‌های غیرمسکونی اراضی هم باید تکلیف مردم مشخص شود. یا باید تملک توسط دولت صورت گیرد یا باید ساخت ‌و ساز انجام شود و پس از ۵سال هیچ عذری موجه نیست و شهرداری مکلف است اقدامات لازم را انجام‌دهد.»

نباید مصلحت عمومی را از مسیر خلاف قانون پیش برد
رئیس دیوان عدالت اداری در پایان به موضوع شورایاری‌ها نیز اشاره و تأکید کرد: «باید موضوع شورایاری‌ها در کارگروه، بررسی شود. کار دیوان این است که اگر مصوبه‌ای آمد، قانون و تصمیمات را روی دو کفه قرار دهد؛ اگر موضوعی خلاف قانون باشد، یقیناً ابطال خواهد شد و نباید مصلحت عمومی را از مسیر خلاف قانون پیش‌برد.»

مکث
دفاع تمام‌قد از نهاد مردمی شورایاری

در ادامه جلسه، اعضای پارلمان شهری، حضور رئیس دیوان عدالت اداری را مغتنم دانستند، موضوع شورایاری را مطرح کردند و خواستار احیای این نهاد مردمی در مناطق شدند.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید