• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64872
+
-

موبایل ضد‌تحریم؛ اندروید بدون گوگل

بررسی فنی گوشی‌ و سیستم عامل اندروید داخلی ایرانی؛ وزارت ارتباطات می‌گوید ‌این راهی برای حفظ امنیت کاربران خاص و جلوگیری از تأثیر تحریم‌ها بر زندگی کاربران است

فناوری
موبایل ضد‌تحریم؛ اندروید بدون گوگل

 گوشی‌های دارای سیستم اندروید بومی که دست‌اندرکاران و پشتیبان‌هایش می‌گویند، نسبت به بقیه سامانه‌ها‌ امن‌تر و ضد‌تحریم است، اخیرا در اختیار مدیران وزارت ارتباطات قرار گرفته است. محمد‌جواد آذری‌جهرمی یکشنبه‌شب در شبکه‌های اجتماعی با انتشار کلیپی، آمدن اندروید داخلی را رسما اعلام کرد. از همان زمانی که نخستین زمزمه‌های ایجاد این سرویس عامل به گوش می‌رسید، برخی ‌کاربران نگران بودند که راه‌اندازی چنین سیستمی راهی تازه برای فیلتر‌کردن دسترسی‌های آنها به اپ‌ها و سرویس‌های جهانی باشد یا امکان استفاده آنها از خیلی سرویس‌ها را مختل کند. برخی دیگر نیز نگران بودند که اجباری برای نصب این سیستم عامل روی همه گوشی‌های وارداتی وجود داشته باشد. با ارائه نسخه پایلوت این گوشی‌ها که فعلا صرفا در اختیار مدیران ارشد وزارت ارتباطات است، بخشی از ویژگی‌های این گوشی‌ها و سیستم عامل‌شان مشخص شده است، ازجمله اینکه تمام دسترسی‌ها به گوگل و سرویس‌های مبتنی بر آن بسته‌شده و سیستم‌های مشابه داخلی جای آنها را گرفته‌اند. با وجود این، بازار مصرف این گوشی‌ها محدود است و صرفا شامل کسانی می‌شود که دغدغه زیادی در زمینه امنیت حساب‌ها و اطلاعات‌شان دارند. حمید سعیدی، مدیرعامل شرکت جی‌ال‌ایکس که سیستم عامل روی گوشی‌های این شرکت نصب شده، در گفت‌وگو با همشهری از ویژگی‌های فنی این اندروید تغییریافته می‌گوید.


گوشی‌های حفاظت‌شده
اندروید ایرانی با تغییر وضعیت اندروید نسخه 8.1 روی یک مدل تلفن همراه جی‌ال‌ایکس به نام آریا مینی پیاده شده است اما اینطور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید، ‌هر تلفنی که ویژگی‌های فنی لازم برای میزبانی از این برنامه را داشته باشد، قابلیت نصب اندروید جدید را خواهد داشت. آنطور که گفته می‌شود، این گوشی دارای پردازنده اصلی 8هسته‌ای، دوربین اصلی ۱۳مگاپیکسل، حافظه داخلی 64گیگابایت، رم 4گیگابایت و حسگر اثرانگشت است.

اندروید بدون گوگل
تمام ویژگی‌های گوگل، ‌از فروشگاه «گوگل‌پلی» گرفته تا جی‌میل و نرم‌افزارهای ابری این شرکت روی این سیستم عامل از کار افتاده‌اند. نرم‌افزارهای بومی جای این سرویس‌ها را گرفته و امکان دریافت نرم‌افزار صرفا از بازارچه‌های داخلی فراهم است. به‌روزرسانی برنامه‌ها نیز از طریق همین بازارچه‌ها انجام می‌شود. 

نگهداری داده‌ها در سرویس‌های جایگزین
در این سیستم، داده‌ها در سامانه ابری گوگل نیست و در عوض، روی سامانه‌های جایگزین نصب می‌شود. گفته می‌شود استفاده از این سامانه‌ها می‌تواند امنیت بیشتری برای داده‌های کاربر ایجاد کند.

هزینه کم پروژه بومی
در موارد بومی دیگر چون اصرار بر این بود که چرخ از اول اختراع شود، هزینه زیادی می‌شد و به دلایل مختلفی مثل تعداد کم‌ کاربران عملا به موفقیت نمی‌رسید. در این مورد اما زیرساخت اصلی یعنی سیستم اندروید وجود داشته و بخش‌هایی از آن، بنا به نیاز مشتری تغییر کرده است. با این حساب، اینطور که مدیران وزارت ارتباطات می‌گویند، هزینه به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای کم بوده است.

عرضه عمومی؛ آخر تابستان 
گوشی دارای این سیستم عامل در شهریورماه به‌صورت عمومی عرضه می‌شود و خریدارانش می‌توانند آن را تهیه کنند. 

ورود به‌ حساب کاربری گوگل ممنوع
بسیاری از برنامه‌های موبایلی برای اجرای سریع‌تر و یکپارچه‌شدن خدمات‌شان از کاربر می‌خواهند تا به‌حساب کاربری گوگل وارد شوند. در این نسخه سفارشی اندروید، دسترسی به این بخش بسته‌شده است؛ به همین دلیل، ‌کاربران باید روی خود اپ‌ها حساب کاربری باز کنند. گفته می‌شود‌ برخی از سرویس‌دهنده‌های داخلی که این ویژگی را ارائه می‌دادند نیز قرار است نسخه دیگری ارائه کنند که با این ویژگی همگام‌سازی شده باشد.


سیستم عامل برای کاربران با نیازهای خاص

مقام‌های وزارت ارتباطات پیش از این اعلام کرده‌اند قرار نیست این سیستم عامل روی تمام گوشی‌های بازار نصب شود. این سیستم عامل قرار است نیازهای خاص افرادی بانگرانی‌های امنیتی و ایمنی ویژه مثل سیاستمداران، افراد شناخته‌شده و... را تامین کند. تخمین‌ها می‌گوید، چیزی حدود 8 تا 10درصد بازار اندروید ایران احتمالا خواهان این گوشی و سیستم عامل خاص خواهند بود؛ کسانی که ترجیح می‌دهند داده‌هایش در داخل کشور بماند و دریافت سرویس‌شان به‌خاطر تحریم‌های گوگل مختل نشود. مسئولان وزارت ارتباطات چندین‌بار در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف تأکید کرده‌اند که‌ ‌قرار نیست این سیستم عامل روی تمام گوشی‌هایی که قرار است وارد بازار شود یا روی آنهایی که در فروشگاه‌ها وجود دارد، نصب شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید